Knackande Mitsubishi Evo VII Motor på låga varvtal ej höga. hjälp!

BeCe
15 oktober 2010 · 364 Inlägg

Har sökt men hittar inget om detta.

Jo det är såhär.

Min kompis Evo 7a har börjat knacka på något konstigt sett. Jag tycker det låter som ventilerna, dock ej helt säker.

När man kör bilen så låter det endast på låga varv mellan start 1500rpm- 4000rpm CA, sen resterande varvtal låter det inget!
Nu till det konstiga, efter vi lossat på batteriet och kopplat in det en dag senare (pga bytte en sak), så knackar det oerhört mycket mer alltså att det låter 2 gånger högre än vanligt dock så dämpas ljudet efter ca 1-2 timmars körning till det normala.
Har alltid väntat tills motortempen stigit till arbetstemperatur innan man varvat över 3000rpm.

Mvh

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
aydeen
15 oktober 2010 · 175 Inlägg

Har du lyssnat hur det låter under motorn? mer eller mindre?

Senast redigerat av aydeen (15 oktober 2010)

BeCe
15 oktober 2010 · 364 Inlägg

aydeen skrev:
Har du lyssnat hur det låter under motorn? mer eller mindre?

Det har jag inte, låter bara när man kör iväg eller har bilen rullandes vid gaspådrag på högre växlar

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
Dratsab Leg. Fartdåre
15 oktober 2010 · 306 Inlägg

Så det låter endast när man åker iväg? vad händer om man står stilla och låter den gå på tomgången? möjlighet att spela in ljudet?

Kan vara lyftarna eller någe lager som är på G eller redan har gått. Ventilerna kan det ju vara.. gjort ett komprov?

Mvh
Tommie

En gång Evo alltid Evo...
BeCe
15 oktober 2010 · 364 Inlägg

Dratsab skrev:
Så det låter endast när man åker iväg? vad händer om man står stilla och låter den gå på tomgången? möjlighet att spela in ljudet?

Kan vara lyftarna eller någe lager som är på G eller redan har gått. Ventilerna kan det ju vara.. gjort ett komprov?

Mvh
Tommie

Det låter ingenting på tomgång endast när man ska rulla igång, och lite när man varvar stillastående. Komptest har inte gjorts, har kollat värmeplåtarna under bilen och inget jag hittat som sitter löst som kan göra så det skramlar.

Ska göra ett videoklipp och ladda upp den om jag får tillfälle nu i helgen.

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
aydeen
15 oktober 2010 · 175 Inlägg

Väldigt stor chans att det är något vevlager som har gått. Var exakt likadant på en bil jag ägde, dock en citroen 1,4. Hade fått in vatten i oljan och därmed gick lagret.

Var även för mig väldigt svårt o få den o knacka stillastående. Lyssnade jag dock under motorn hörde man det ganska tydligt när man varvar den stillastående, när den var rullande knacka det riktigt illa vid acceleration upp till ca 3200rpm

Senast redigerat av aydeen (15 oktober 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang