4465
Sök

Behövs momentverktyg?

Snäll pöjk
703 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
Som rubriken lyder, är det nödvändigt att införskaffa momentverktyg för att dra muttrar till rätt Nm?

Ack vet jag förgasarmotorer!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 oktober 2010
absolut..kardansnurrarturbovredsmuttern eller vilken?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 oktober 2010
Och till dom som håller i bakluckan! MKT viktigt att dom momentdras! Annars skär motorn...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 oktober 2010
ähh vad ni svammlar. Det behövs ingen momentnyckel. Finns andra sätt att dra till rätt moment.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Turbo lover
555 Inlägg
15 oktober 2010
Det är helt klart värt att skaffa en momentnyckel. Folk drar i regel alldeles för hårt vilket är lika illa det.

612 Inlägg
16 oktober 2010
Beror på vad man skruvar med och hur gärna man vill att det ska bli bra. Drar man sönder en gänga i något som kostar 20 000kr att demontera, laga och montera ihop igen kommer man slå sig själv blodig för att man inte skaffade en momentnyckel för vad som i det sammanhanget är småpengar.

360 Inlägg
16 oktober 2010
Beror väl på vad man håller på med. Enda jag använder moment till är när man plockar topplock, kam, vevaxel osv. smile

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Tänkte främst på stötdämparna, det är bara att dra dem så hårt det går nästan eller? 10Nm är det mycket om man tänker i styrka? Krängningshämmarens nedre fäste ska dras i 10Nm, därför jag undrar..

8 287 Inlägg
16 oktober 2010
mangedif skrev:
Tänkte främst på stötdämparna, det är bara att dra dem så hårt det går nästan eller? 10Nm är det mycket om man tänker i styrka? Krängningshämmarens nedre fäste ska dras i 10Nm, därför jag undrar..

10Nm är ingenting. Det är ju bara att dra åt lite så det känns bra.

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
mangedif skrev:

okej tack! Vid vilket Nm är det så att man behöver ta i lite? (bara så att man får en uppfattning)
Obs! Passar också på att fråga om det är nödvändigt att byta ut låsningsbara muttrar vid dämparen?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 oktober 2010
mangedif skrev:
Marlboroman skrev:
mangedif skrev:

okej tack! Vid vilket Nm är det så att man behöver ta i lite? (bara så att man får en uppfattning)
Obs! Passar också på att fråga om det är nödvändigt att byta ut låsningsbara muttrar vid dämparen?

Stötdämparnas övre låsmuttrar får absolut ALDRIG återanvändas utan ska alltid bytas till nya.

Antog iaf att det var dom du menade tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
mangedif skrev:
Marlboroman skrev:

Stötdämparnas övre låsmuttrar får absolut ALDRIG återanvändas utan ska alltid bytas till nya.

Antog iaf att det var dom du menade tongue

Det va dom jag menade smile tack! Var kan man få tag på dessa på smidigast sätt utan att behöva skruva av dem först?
Senast redigerat av mangedif (16 oktober 2010)

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Vid vilket Nm är det så att man behöver ta i lite? (bara så att man får en uppfattning)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 oktober 2010
mangedif skrev:
Vid vilket Nm är det så att man behöver ta i lite? (bara så att man får en uppfattning)

Beror väl på hur stark du är? tongue

10Nm kan sägas motsvara ungefär ett kilo, så det är ju inget.
Eller ja, läs här; http://sv.wikipedia.org/wiki/Newtonmeter

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 oktober 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Gött! Tack för all hjälp, sista frågan som inte är besvarad bara, var får jag enklast tag på övre låsningsbara muttrarna till stötdämparna?

mvh

1 758 Inlägg
16 oktober 2010
mangedif skrev:

I princip omöjligt att svara på eftersom vridmoment beror av två saker: kraft och hävarm.
Så med en kort hävarm kanske du bara orkar dra t.ex. 50 Nm, men har du en tillräckligt lång hävarm kan du dra flera tusen Nm.

Snabbt räkneexempel:
Om man väger 100 kg har man tyngd av 100 kg * 9,82 m/s²  = 982 Newton.
Fäster man sedan ett spärrskaft på 30 cm på t.ex. en hjulmutter, ställer spärrskaftet vinkelrätt mot rotationscentrum och ställer sig på spärrskaftet kommer man ge upphov till ett vridmoment av 0,3 m * 982 N = 294,6 Nm
Men om spärrskaftet istället är 1,3 meter långt blir vridmomentet 1,3 m * 982 N = 1276,6 Nm.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
16 oktober 2010
mangedif skrev:
Gött! Tack för all hjälp, sista frågan som inte är besvarad bara, var får jag enklast tag på övre låsningsbara muttrarna till stötdämparna?

mvh

Hör med speedparts om dessa passar:

http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ … ning.shtml

Ner mot slutet av listan har dom "metallisk låsmutter" i M8 och M10.

Hör annars med saab för det lär ju inte vara några extremt höga priser på två muttrar....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

huh?
10 427 Inlägg
17 oktober 2010
Haha blir nog väldigt svårt att dra någonting på känn om man inte gjort samma sak flera gånger.
När jag var verkstadstekniker på Scania var det en montör som ville kolla om han kunde dra
rätt moment på känn. Han drog med spärrskaft och jag mätte/vidaredrog med visande nyckel
och det stämde ganska bra lustigt nog. Men då hade ha nog gjort samma rörelse 40ggr per dag
i 2 år.

Sök