Ta C-kort, lite frågor och råd.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
26 oktober 2010 · 1 594 Inlägg

Sarge skrev:

hotrodder skrev:

Sarge skrev:
Bli yrkesofficer så slipper du både YKB och krångliga kör- och vilotidsregler när du kör lastbil wink

KNAPPAST! Källa på detta?

Eh, undertecknad? Jag är yrkesofficer och har C-kort, så jag borde väl ha koll på vad som gäller på mitt eget jobb.

Inom det militära kanske men sätt dej tex. i en bil från Schenker, DHL... etc. eller låna tex. en grusbil och kör hem ett lass grus till din egen gård så är det bara att inrätta sig i ledet.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Sarge
26 oktober 2010 · 2 337 Inlägg

hotrodder skrev:

Sarge skrev:

hotrodder skrev:

KNAPPAST! Källa på detta?

Eh, undertecknad? Jag är yrkesofficer och har C-kort, så jag borde väl ha koll på vad som gäller på mitt eget jobb.

Inom det militära kanske men sätt dej tex. i en bil från Schenker, DHL... etc. eller låna tex. en grusbil och kör hem ett lass grus till din egen gård så är det bara att inrätta sig i ledet.

Självklart. Jag trodde folk kunde räkna ut att jag menade i tjänsten, inte civilt.

volvoentusiasten
26 oktober 2010 · 4 005 Inlägg

Men man får väl fortfarande köra åt sig själv? Köra hem grus osv. Eller har det blivit lagändring på det detta år?

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
26 oktober 2010 · 1 594 Inlägg

linuslinje skrev:
Men man får väl fortfarande köra åt sig själv? Köra hem grus osv. Eller har det blivit lagändring på det detta år?

Såfort du sätter dig i en bil med digital skrivare ska kortet sättas i, spelar ingen roll om det är åt dig själv eller i tjänsten. Vilket innebär du pajjar helgvilan ifall du ska köra hem ett las grus åt dig själv på helgen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Hamilton
26 oktober 2010 · 8 873 Inlägg

linuslinje skrev:
Men man får väl fortfarande köra åt sig själv? Köra hem grus osv. Eller har det blivit lagändring på det detta år?

Minns jag inte helt fel så har den regeln alltid funnits dvs om lastbilen har trafiktillstånd.
Var nog så  även på den tiden man körde med veckoblad.


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Tegheim Wankel-snubbe
11 november 2010 · 325 Inlägg

Har kollat på www.korkortsportalen.se nu, och det står inget om den där specialutbildningen som man måste ha fr.o.m. september 2009?

Finns de skrivet någonstans förutom alla forum med olika viljor och experter? smile

Mooseville Performance - Tegheim
Audi A6 Avant 3.0Tdi Quattro "Mooseville Performance" (2013)
Volkswagen Caddy 1.9TDi "Mooseville Performance" (2009)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
12 november 2010 · 1 594 Inlägg

Hamilton skrev:

linuslinje skrev:
Men man får väl fortfarande köra åt sig själv? Köra hem grus osv. Eller har det blivit lagändring på det detta år?

Minns jag inte helt fel så har den regeln alltid funnits dvs om lastbilen har trafiktillstånd.
Var nog så  även på den tiden man körde med veckoblad.


Mvh
Hamilton

Lugn nu... Trafiktillståndet har INGENTING att göra med om du kör hem ett lass grus åt dig själv. Trafiktillståndet måste finnas när transporter utförs mot betalning och är visserligen knytet till fordonet. Är bara lastbilen besiktad och påställd får du köra hur många lass som helst åt dig själv.





Tegheim skrev:
Har kollat på www.korkortsportalen.se nu, och det står inget om den där specialutbildningen som man måste ha fr.o.m. september 2009?

Finns de skrivet någonstans förutom alla forum med olika viljor och experter? smile

Här har du rätt info. http://www.tya.se/tya/utbildning/ykb.asp

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
KJoensson
13 november 2010 · 273 Inlägg

Ingen i min bekantskapskrets har någonsin fått visa ykb när dom blivit stoppade, ink. mig själv dom 5 gångerna jag blivit stoppad. Ibland får man lite känslan att vi chaufförer blir lite pressade på pengar tongue Nu fick jag visserligen mitt gratis, men långt ifrån alla tar sina kort genom en gymnasieskola..

EDIT: naturligtvis predikar jag inte om att man ska skippa ybk, den innehåller mycket viktig info, ville mest poängtera att polisen inte är speciellt intresserade av att kolla de smile

Senast redigerat av ArizonaEagle (13 november 2010)

_xenon_
17 november 2010 · 93 Inlägg

ArizonaEagle skrev:
Ingen i min bekantskapskrets har någonsin fått visa ykb när dom blivit stoppade, ink. mig själv dom 5 gångerna jag blivit stoppad. Ibland får man lite känslan att vi chaufförer blir lite pressade på pengar tongue Nu fick jag visserligen mitt gratis, men långt ifrån alla tar sina kort genom en gymnasieskola..

EDIT: naturligtvis predikar jag inte om att man ska skippa ybk, den innehåller mycket viktig info, ville mest poängtera att polisen inte är speciellt intresserade av att kolla de smile

men... vi som tog det FÖRE sep 2009, tar inte YKB som ni andra som tog de EFTER sep 2010.

vi som tog de FÖRE behöver bara gå nå jävla kurser på 50? timmar totalt innan vad är de 2015? lr vad nu de är för år.. så de är som sakt INTE alla som har ett ykb kort att visa smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang