7685
Sök

Funderingar på SAAB 900 2,0T inköp

1 302 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Hej!

Jag funderar på att sälja min Audi A4 1,6 -1995 och kanske skaffa mig en SAAB 900 2,0T -1997

Nu är mina frågor följande:

¤ Köper jag upp eller ner mig?

¤ Har SAABen billigare reservdelar?

¤ Vad är för samt naktdelarna med SAABen?

Finns det andra bilar som kanske är roligare än SAABen för ca 13-14000 kr som är billigare att trimma?

Mycket tacksam för svar smile
Senast redigerat av fegge_89 (20 oktober 2010)

1 302 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Ingen som vet något om den bilen?

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
20 oktober 2010
Det du bör tänka på är att se till att hitta en 900 som är så ny som möjligt. Hur långt den gått spelar igentligen mindre roll, för om du ska upp över 350hk är det lika bra att ändå byta vev/ramlager i motorn. Kamkedja osv behöver du igentligen inte tänka på. Bilar som gått långt har däremot en tendens att ha nerslitna kolvringar. Så oljeförbrukningen ska du vara noga med att ta reda på. I övrigt så är bilarna oftast felfri om man bortser ifrån opelframvagnen med utslitna spindelleder osv.
Men om man bortser ifrån allt det tråkiga så är 900an bland de billigaste turbobilarna på 90-talet att trimma. allt innuti motorn klarar upp emot 500hk utan modifiera något.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

1 037 Inlägg
20 oktober 2010
sök? finna massa trådar smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 oktober 2010
Med risk för att stöta mig men ovanstående användare måste jag påpeka att modellen är kanske inte den roligaste vagnen Saab byggt utan den uppträder rätt illa (Pga Opelframvagn?). För att hålla sig inom Saab är tex. en 9000 en mycket roligare köp tycker jag, och nog går denna att trimma denna rejält den med?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

R1 driver!
5 128 Inlägg
20 oktober 2010
Rquired skrev:
Med risk för att stöta mig men ovanstående användare måste jag påpeka att modellen är kanske inte den roligaste vagnen Saab byggt utan den uppträder rätt illa (Pga Opelframvagn?). För att hålla sig inom Saab är tex. en 9000 en mycket roligare köp tycker jag, och nog går denna att trimma denna rejält den med?

Så länge det är T5 motorn, så är den lätt trimmad! smile

Mr. AUDI !
642 Inlägg
20 oktober 2010
då jag haft flertal A4 1,8T o 900 2,0T så kan ja svara direkt på att körglädjen e bättre i A4, men att jämföra en A4 1,6 mot en saab 900 2,0T går inte...

Four Rings To Rule Them All!

839 Inlägg
20 oktober 2010
Rquired skrev:

Helt rätt. Bra mycket mindre krängningar i 9000 för att ta ett exempel. Dessvärre har 9000 en massa andra missar som gör att iaf jag hellre väljer 900an.

888 Inlägg
20 oktober 2010
UhrJr skrev:
Rquired skrev:

Helt rätt. Bra mycket mindre krängningar i 9000 för att ta ett exempel. Dessvärre har 9000 en massa andra missar som gör att iaf jag hellre väljer 900an.

Nja helt rätt är det faktiskt inte, framvagnen är det saab själva som förstört med massa bärarmar och skit i aluminium. Så man ska INTE anklaga opel för detta. 900an är mycket styvare i chassiet/karrossen än 9000 som man knappt kan öppna dörren på om man lyft den med en domkraft.

839 Inlägg
20 oktober 2010
HenkeTIC skrev:
UhrJr skrev:
Rquired skrev:

Nja helt rätt är det faktiskt inte, framvagnen är det saab själva som förstört med massa bärarmar och skit i aluminium. Så man ska INTE anklaga opel för detta. 900an är mycket styvare i chassiet/karrossen än 9000 som man knappt kan öppna dörren på om man lyft den med en domkraft.

Du får gärna skylla på vad du vill, men jag kallar det opelframvagn.

Men du, dörrarna är ju bärande i chassiet. Visste du inte det? wink

1 302 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Jag köper alltså ner mig om jag skaffar en sådan? hmm

Finns det något bättre allternativ?

Sök