4040
Sök

Kondensator stänger inte av sig!

3 187 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
jag har en kondensator som inte stänger av sig och drar slut på batteriet.
(det är inte jag som kopplat in ljudet i bilen så vet inte vart alla kablar går)
det är kopplat en jord och en ström kabel till kondensatorn, sen är det en strömkabel från kondensatorn till slutsteget.
det är ju rätt?
men varför stänger inte kondensatorn av sig?
det finns ingen remote ingång på den.

3 466 Inlägg
20 oktober 2010
big-jepp skrev:
(det är inte jag som kopplat in ljudet i bilen så vet inte vart alla kablar går)
det är kopplat en jord och en ström kabel till kondensatorn, sen är det en strömkabel från kondensatorn till slutsteget.
det är ju rätt?

Kondensatorn går igång när den behövs och om det är någonting i systemet som drar slut på strömmen kan det hända att kondensatorn startar eftersom den känner sig behövd. Det behöver alltså inte vara kondensatorn i sig som drar slut på strömmen.

Om du testar plocka jorden på kondensatorn o låta allt annat vara inkopplat, drar det fortfarande slut på batteriet?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 187 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
big-jepp skrev:
det är ju rätt?

Kondensatorn går igång när den behövs och om det är någonting i systemet som drar slut på strömmen kan det hända att kondensatorn startar eftersom den känner sig behövd. Det behöver alltså inte vara kondensatorn i sig som drar slut på strömmen.

Om du testar plocka jorden på kondensatorn o låta allt annat vara inkopplat, drar det fortfarande slut på batteriet?

hmm, det vet jag inte. har dragit ut kabeln till batteriet som går till stegen och till kondensatorn. vill försäkra mig om att det är något med ljudet i bilen som spökar och inget annat.
det finns ingen lampa på stegen som säger att dom är igång kan man mäta med en multimeter för att testa om dom är på eller avstängda?
tänkte bara så inget steg ligger på.

Evo raggare
386 Inlägg
20 oktober 2010
Är du säker att den står och drar på hela batteriet ? wink har en kodensator själv som ligger och drar fastän bilen är avstängd men stänger av sig sen tillslut utan några batteri problem!

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

3 187 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
SirLanceAlot skrev:
Är du säker att den står och drar på hela batteriet ? wink har en kodensator själv som ligger och drar fastän bilen är avstängd men stänger av sig sen tillslut utan några batteri problem!

ja troligtvis är det den som ligger och drar ut batteriet.
jag kom ut idag och skulle starta bilen men inget hände. har lagt märke till att generatorn alltid lyser men trodde att det skulle vara så (är en ny bil). stod till en början 11,0 på kondensatorn och den borde stå på runt 12? sen när jag felsökte lite blev det bara mindre och mindre var nere på 9,8.

7 283 Inlägg
20 oktober 2010
big-jepp skrev:
SirLanceAlot skrev:

jag kom ut idag och skulle starta bilen men inget hände. har lagt märke till att generatorn alltid lyser men trodde att det skulle vara så (är en ny bil). stod till en början 11,0 på kondensatorn och den borde stå på runt 12? sen när jag felsökte lite blev det bara mindre och mindre var nere på 9,8.

Vad menar du med att generatorn alltid lyser?

3 187 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
Brains skrev:
big-jepp skrev:
SirLanceAlot skrev:

Vad menar du med att generatorn alltid lyser?

sorry menar kondensatorn... ledsen..

Evo raggare
386 Inlägg
20 oktober 2010
Inga lampor som ligger och drar då? Ladda batteriet och koppla ur kondensatorn så lär du märka om det är den som drar eller inte

Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

3 187 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
SirLanceAlot skrev:
Inga lampor som ligger och drar då? Ladda batteriet och koppla ur kondensatorn så lär du märka om det är den som drar eller inte

ja jag har gjort det nu, eller har dragit ut strömmen till hela ljud systemet i bilen, ska ändå inte användas nu.
men vad kan felet ligga om det är kondensatorn som spökar? varför slocknar den inte efter ett par minuter som den skall göra?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 oktober 2010
Tror inte det är kondensatorn som drar slut på batteriet, om den inte är trasig då. Troligtvis så är det något annat som drar ström och då känner kondensatorn av att spänningen minskar hela tiden och låter då displayen vara på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Evo raggare
386 Inlägg
20 oktober 2010
Kan finnas många orsaker, ett sätt är att du kan koppla ur + kabeln som går till steget och kolla om kondensatorn fortfarande ligger på wink

3 187 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Tror inte det är kondensatorn som drar slut på batteriet, om den inte är trasig då. Troligtvis så är det något annat som drar ström och då känner kondensatorn av att spänningen minskar hela tiden och låter då displayen vara på.

okej, kan man mäta om ett steg ligger på och drar ström?
som sagt är inte jag som har kopplat in det så vet inte vart dom har satt remote kabeln..

3 187 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
SirLanceAlot skrev:
Kan finnas många orsaker, ett sätt är att du kan koppla ur + kabeln som går till steget och kolla om kondensatorn fortfarande ligger på wink

okej det ska jag testa imorgon:) vet du om man kan mäta om ett steg ligger på och drar ström?

Evo raggare
386 Inlägg
20 oktober 2010
Du ska se efter är vart Remoten är kopplad ifrån slutsteget, kollar du på slutstegets uttag, har du jord, ström och remote, kika vart remoten är dragen!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 oktober 2010
Börja med att mäta spänning (likström) mellan jord och remote när stereon är avstängd, du ska då inte har nån spänning alls där. Om det är 12V så är något fel. Nästa steg för att mäta ström, ställ om multimetern till strömmätning, koppla bort pluskabeln till steget och sätt ena mätproben från multimetern i stegets plusplint och andra proben på pluskabeln som du nyss tog bort. OBS! Görs med stereon avstängd, annars är risken stor att du blåser den vanligtvis väldigt lilla säkringen i multimetern.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 187 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
SirLanceAlot skrev:
Du ska se efter är vart Remoten är kopplad ifrån slutsteget, kollar du på slutstegets uttag, har du jord, ström och remote, kika vart remoten är dragen!

ja det vet jag, men hittar fan inte vart den går.. sitter massa skit i vägen ska försöka igen imorgon får vi se:)

3 187 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Börja med att mäta spänning (likström) mellan jord och remote när stereon är avstängd, du ska då inte har nån spänning alls där. Om det är 12V så är något fel. Nästa steg för att mäta ström, ställ om multimetern till strömmätning, koppla bort pluskabeln till steget och sätt ena mätproben från multimetern i stegets plusplint och andra proben på pluskabeln som du nyss tog bort. OBS! Görs med stereon avstängd, annars är risken stor att du blåser den vanligtvis väldigt lilla säkringen i multimetern.

okej, det sitter ingen stereo i alls nu. men ska försöka mäta mellan remote och + plinten så  får vi se.  om det ger utslag där, vad innebär det?
vad ska jag få för utslag på mulltimetern när jag mäter på kabeln och + plinten?

stort tack för svar:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 oktober 2010
Nej inte mellan remote och plus (eller ja det går väl också, men större risk för dig att bli förvirrad då), mät istället som jag skrev mellan jord och remote. Om du då har 12V (eller därikring) så är något vajsing, om det istället är 0V så är allt som det ska med remoten iaf. Ställ multimetern på "20V likspänning" eller vad det nu står på din, kan även vara ett "=" tecken eller nåt brevid spänningsangivelsen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

3 187 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nej inte mellan remote och plus (eller ja det går väl också, men större risk för dig att bli förvirrad då), mät istället som jag skrev mellan jord och remote. Om du då har 12V (eller därikring) så är något vajsing, om det istället är 0V så är allt som det ska med remoten iaf. Ställ multimetern på "20V likspänning" eller vad det nu står på din, kan även vara ett "=" tecken eller nåt brevid spänningsangivelsen.

okej, ska göra det imorgon:)

Evo raggare
386 Inlägg
22 oktober 2010
Hur gick det? Löste det sig? wink

Sök