Ritning eller tips på en Dolly

henke_99 Offroad Racing
17 februari 2013 · 3 122 Inlägg

Det funkar bra med ett vanligt hjulnav som vridpunkt, iaf på den vi hade o på den kördes en bil med 2 ton tjänstevikt rätt mycket utan problem.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Johanlrsn
17 februari 2013 · 50 Inlägg

Jag var inne på broms skivor ett tag jag med, men då tyckte jag att det var lättare å göra egna.

Nedre glidplattan gjorde jag (i 10mm tjock) och den övre i (8mm tjock) men kommer inte ihåg måtten riktigt i diameter. men ska leta upp ritningen

Vi gjorde en tvåkantig mutter (M30), för att tappen var M30 fin gängad. och det var svårt att få tag i en M30 mutter med fin gänga

Volvo V70 D5 "Nya vinter kärran" (2011)
BMW 525i touring E61 "Babe" (2005)
Magnum1965
17 februari 2013 · 217 Inlägg

Men det här låter ju bra.

Henke_99 har provat med hjulnav och Johanlrsn har haft skivor som påminner om bromsskivor (åtminstånde tjockleken, diametern kvarstår ju).

Jag har inga möjligheter att bearbeta med svarv/fräs, så färdiga skivor borde vara det alternativ som passar mig bäst. Om man nu hittar någon stor och bra. Plus ett lämpligt hjulnav då.

Har sett att man kan fixa en hjulaxel (eller snarare axeltapp) från tex Jula, men har också sett att hjulnav från "någon bil" kan passa. Det absolut bästa vore väl att ta bakre hjulupphängningen från någon riktigt stor framhjulsdriven bil. De hjullagren borde ju klara transport av tex en stor amerikanare på dollyn.

Någon som har förslag på lämplig bil att plocka detta ifrån? Helst en riktig dussinbil då, så att det blir både lätt att få tag på och billigt att köpa (ja, jag är snål smile )

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Johanlrsn
17 februari 2013 · 50 Inlägg

Jag körde på Saab 99 bakaxel. Funkar Perry. Och det håller !smile

BMW 525i touring E61 "Babe" (2005)
Volvo V70 D5 "Nya vinter kärran" (2011)
Magnum1965
17 februari 2013 · 217 Inlägg

Saab...Jo, men dom har man väl hört talas om smile

Behövs det inte större bil än så, borde ju Audi 100, Passat, Volvo 850 osv också fungera. Det är ju hur mycket som helst att välja på då.

Deras bromsskivor i normala storlekar kanske räcker till, även som "glidplatta" i mitten då. Hittade du något mått på din skiva i centrum?

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Teknikale
26 januari 2015 · 64 Inlägg

Var får man tag på ram delarna?

Senast redigerat av Teknikale (26 januari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang