Kylarproblem bilen blir ej varm :S

wildboy_87_
22 oktober 2010 · 1 062 Inlägg

tjo

hade sprucken kylare på min volvo 460 så bytte den å satte dit en hel samt har köpt en ny termostat å satt i

men bilen vill inte bli varm nålen går upp ca 1cm på motortemp mätaren hmm
ska ju gå upp ca 1cm till

har försökt felsöka men hittar inget som är direkt fel på bilen sad

ngn som vart med om liknande? Börjar fundera på om det e min givare till tempen som e paj lr själva mätaren????

mvh jocke

Senast redigerat av wildboy_87_ (22 oktober 2010)

Team Björkeryd
NORRLANDSGOLD
22 oktober 2010 · 135 Inlägg

Var det en vinter eller en sommartermostat du köpte ?

Mreque89 Oturen själv
22 oktober 2010 · 593 Inlägg

NORRLANDSGOLD skrev:
Var det en vinter eller en sommartermostat du köpte ?

Vinter eller sommartermostat? ^^ finns ju olika grader där dom öppnar men endå ^^
Hade samma problem med min 440 tills något pucko snodde den, sen var det inte ett problem längre tongue

Brum
Jiimpa
22 oktober 2010 · 767 Inlägg

Mreque89 skrev:

NORRLANDSGOLD skrev:
Var det en vinter eller en sommartermostat du köpte ?

Vinter eller sommartermostat? ^^ finns ju olika grader där dom öppnar men endå ^^
Hade samma problem med min 440 tills något pucko snodde den, sen var det inte ett problem längre tongue

Ja precis och på vintern använder man en termostat som öppnar senare för att hålla värmen tongue
Och på sommaren använder man en med låg temperatur för att kyla motorn.

Så om TS köpt en sommartermostat dvs en med låg temp så kan det ju vara därför som tempen inte går upp tillräckligt. Kan ju skilja cirka 10 grader på dom om inte mer. smile

Kan ju även vara så att termostaten är trasig. Prova koka den och se när den öppnar.

DanneJ
23 oktober 2010 · 642 Inlägg

Börja med att kontrollera det allra lättaste, finns det tillräckligt med kylarvatten? Känn på kylarslangarna ifall de blir varma, om de inte blir det skulle jag tippa på att termostaten hängt sig i halvöppet läge så att det tar 100 år för bilen att bli varm.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
wildboy_87_
23 oktober 2010 · 1 062 Inlägg

89grader står det på termostaten vet inte om det är sommar lr vinter xD

men efter som termostaten är ny så känns det ju inte som om den ska vara paj hmm

kylarvatten finns men innan  jag bytte kylare så gick den upp mot det röda när det var lite vatten i men har man fullt med vatten så går bara nålen upp ca 1cm hmm

och den blir inte varm om man ligger å kör sakta i stan 1 timme heller eller om man kör hårt blir den inte varm heller testade igår natt tongue

men ska ut å köra en runda å känna på slangarna sen

mvh

Senast redigerat av wildboy_87_ (23 oktober 2010)

Team Björkeryd
DanneJ
23 oktober 2010 · 642 Inlägg

Även en ny termostat kan vara trasig, har jag själv faktiskt varit med om, lätt som en plätt att plocka ur termostaten och sätta den i en kastrull med vatten som man kokar. Men som sagt börja kolla slangarna så får vi luska vidare sen.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
calle2jz
23 oktober 2010 · 371 Inlägg

byt termostat. garanterat det är som är fel tongue

kalebo_racer
23 oktober 2010 · 21 Inlägg

man får inte överfylla kyl systemet då har inte vattnet plats att expandera i expantions tanken det gjorde jag på 850in och den blev inte varm på flera dar tappade ur lite och problemet var löst kolla även så det inte är massa avlagringar i kylar slangarna in och utgångar till kylare och toppen....

Volvo V70 2,5T "TURBO ÅKAT" (1998)
wildboy_87_
24 oktober 2010 · 1 062 Inlägg

kände på mina slangar det känns som om dem borde vara varmare för jag kan hålla på dem några sek innan det börjar brännas

för mkt kylvatten är det inte heller hmm men en polare snackade om lyft i systemet hur avluftar man det???

ska testa koka termostaten med senare

mvh

Team Björkeryd
calle2jz
24 oktober 2010 · 371 Inlägg

om det är luft i systemet så blir bilen för varm..

wildboy_87_
31 oktober 2010 · 1 062 Inlägg

hur ska termostaten sitta på dessa bilarna ?? tänkte om nissen som haft bilen innan har satt den på fel håll??

ska ut å leta reda på givarna å rengöra dem å se om det blir bättre

Team Björkeryd
wildboy_87_
1 november 2010 · 1 062 Inlägg

kokade termostaten igår å den öppnar precis som den ska

tempade kylarvattnet nyss å det blir bara 65-70 grader varmt hur jag än gör hmm

men tänkte på det kan kamremmen ha hoppat en kugg så den tänder förtidigt vet att det är långsökt men kommer inte på ngt annat som det skulle kunna vara

mvh

Team Björkeryd
VinDisel
1 november 2010 · 456 Inlägg

Jag har en Omega som de samma skit på , men i mitt fall e det att fläckten är på hela tiden och kyler så den hinner inte bli varm när jag kör här i omkring , men gasar jag en stund rör den sig sakta uppåt ...

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
henke_99 Offroad Racing
1 november 2010 · 3 122 Inlägg

Vid vilken temp öppnade termostaten då? Vad gäller kylarslangar, om allt funkar så ska den övre slangen bli avsevärt varmare än den nedre. Är dom ungefär lika varma så är din termostat kass, den stänger inte eller öppnar alldeles för tidigt. (kan även vara kass kylare om dom blir lika varma, men i det läget har man problem med överhettning istället)

Stänger termostaten som den ska så SKA motorn bli varm.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
wildboy_87_
1 november 2010 · 1 062 Inlägg

termostaten  öppnade vid 89 grader hmm

jo den borde ju bli varm men den blir det inte hmm

Team Björkeryd
darkwizard Fordonstekniker
1 november 2010 · 1 740 Inlägg

Vänder man termostaten fel på en 460, så stiger nålen direkt upp på det röda. Gjorde iallafall det på min gamla räcer.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
7 november 2010 · 206 Inlägg

Jag har precis samma problem på min Skoda Pick up 1,9D. Mätaren går bara upp till 70 grader och är det under noll ute så blir det ingen vidare värme i bilen. Det kommer ju värme men inte tillräckligt. Har bytt termostat men var exakt samma problem efteråt. Skulle verkligen vilja komma på felet för gillar inte att frysa på väg till jobbet varje dag.

"Den kan vara bra att ha"
_DamnIt R1 driver!
7 november 2010 · 5 128 Inlägg

Har liknande problem på min saab 9000, den går upp en bit, sen händer inte mer förutom ifall man står på tomgång, mycket stadskörning (typ Malmö centrum), eller gasar på HÅRT! Kan det va termostaten som är kass då?

Janneutanb
7 november 2010 · 7 272 Inlägg

_DamnIt skrev:
Har liknande problem på min saab 9000, den går upp en bit, sen händer inte mer förutom ifall man står på tomgång, mycket stadskörning (typ Malmö centrum), eller gasar på HÅRT! Kan det va termostaten som är kass då?

Ja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang