4699
Sök

Montera rattjusteringen från annan bil till min?

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Går det att plocka justeringsmöjligheten i höjd och längsled från en bil och sen montera det på en bil där man inte har några justeringsmöjligheter på rattstången över huvud taget?

Körställningen i min VW-buss är inget vidare nämligen, sitter man med lagom avstånd till pedalerna så är ratten för långt bort, är avståndet till ratten bra så är pedalerna för nära.

Självklart förstår jag att man förmodligen måste skarva rattstången och svetsa en massa nya fästen. Man kanske får montera en ny vinkelled på rattstången också.

Helst skulle jag vilja kunna justera både i höjdled, längsled och vinkeln eftersom att jag helst skulle vilja vinkla ner ratten en aning.

Vad kommer de säga på bilprovningen?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
23 oktober 2010
MagnumR skrev:
Går det att plocka justeringsmöjligheten i höjd och längsled från en bil och sen montera det på en bil där man inte har några justeringsmöjligheter på rattstången över huvud taget?

Körställningen i min VW-buss är inget vidare nämligen, sitter man med lagom avstånd till pedalerna så är ratten för långt bort, är avståndet till ratten bra så är pedalerna för nära.

Självklart förstår jag att man förmodligen måste skarva rattstången och svetsa en massa nya fästen. Man kanske får montera en ny vinkelled på rattstången också.

Helst skulle jag vilja kunna justera både i höjdled, längsled och vinkeln eftersom att jag helst skulle vilja vinkla ner ratten en aning.

Vad kommer de säga på bilprovningen?

Du tar hela styrkolummen från en lämplig bil, alltså rubbet från ratt till torpedplåt. På de flesta så sitter det en led längst ner där du med lite klurighet får ihop det mot din styrväxel/ kuggstång. Det här är basic på alla rodbyggen och det finns massor med olika "blandknutar" (Googla "Borgeson" tex.)
Man undviker i det längsta att kapa/svetsa utan använder befintliga splines etc. Kolla på Cheva Vans/Pick up på skroten. Just Chevas kolummer är något som används till 99% i roddarna så där finns alla möjliga aplkationer, elscheman etc. att hitta. Det är ditt VW skåp det gäller, http://www.typ2-klubben.com/ måste väl ha info/facit för detta måste väl ha mixtrats till förut.
Fö. så diggar jag din buss skarpt, skitfränt!!!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
Du tar hela styrkolummen från en lämplig bil, alltså rubbet från ratt till torpedplåt. På de flesta så sitter det en led längst ner där du med lite klurighet får ihop det mot din styrväxel/ kuggstång. Det här är basic på alla rodbyggen och det finns massor med olika "blandknutar" (Googla "Borgeson" tex.)
Man undviker i det längsta att kapa/svetsa utan använder befintliga splines etc. Kolla på Cheva Vans/Pick up på skroten. Just Chevas kolummer är något som används till 99% i roddarna så där finns alla möjliga aplkationer, elscheman etc. att hitta.

Jag antar att man kan sära på det i den skarven som sitter cirka 10 - 15 centimeter ovanför golvet och sen byta ut därifrån. Troligtvis så är det ju inte samma splines på min rattstång som på amerikanska pickuper och vans. Är det möjligt att dela på själva vinkelleden så man får en adaptervinkelled (mina splines till donatorbilens splines).
Förstår att man gärna inte vill svetsskarva en rattstång.

Det är ditt VW skåp det gäller, http://www.typ2-klubben.com/ måste väl ha info/facit för detta måste väl ha mixtrats till förut.

Ingen aning, det finns inte så många som bygger om bussar där, det handlar mest om gamla fläktkylda bussar och ofta så är det häftigare att åka omkring i ett gammalt vrak än att renovera upp fordonet i orginalskick...? Och om det nu handlar om min transportergeneration så är det mest syncromodellen (4x4) som verkar vara intressant. Verkar bara vara jag och högst 2 till som har förstått att Subaru är 20 gånger bättre än en gammal wasserleaker.

Jag diggar ditt projekt med Saab 96an med 93-tak, förstår bara inte meningen med att bygga trubbnos och ha en pytteliten bakruta men det finns väl nån anledning med det. Kommer själv att göra något fränt med min 96:a när bussen är klar. Din artikel om balansaxelbytet var användbar för övrigt.

I vilket fall som helst så tror jag att jag spar på projektet med att bygga justerbar rattinställning ett litet tag till, finns en del andra grejer jag måste ta tag i först så jag får bilen besiktad nån gång.
Men nu har jag i alla fall fått svar på att det är möjligt att genomföra.
Senast redigerat av MagnumR (23 oktober 2010)

1 594 Inlägg
24 oktober 2010
MagnumR skrev:

Jag diggar ditt projekt med Saab 96an med 93-tak, förstår bara inte meningen med att bygga trubbnos och ha en pytteliten bakruta men det finns väl nån anledning med det. Kommer själv att göra något fränt med min 96:a när bussen är klar. Din artikel om balansaxelbytet var användbar för övrigt.

Tack för det! Med risk för att glida lite mer OT...
Just därför det är så "bakvänt"... Ser ut som en 93/92 (nittiotvåa iaf. bakifrån) Är barnsligt förtjust i taklinjen på 92-93. Tycker ljudet ur "trepipen" är himla gött (framförallt om den är stressad) men ringa effektutag och dyrt att trimma med få hästar i resultat så är det inte så skoj. Däremot en 1700 rallyspecad V4 gurglar som inget annat = helrätt i en bil som gemene man tror det sitter en tvåtaktare i + att det är hyggligt enkelt att få ut 100Hk ur den. Besiktningen blir rena promenaden vilket det inte skulle vara med en 1700 V4 sänkt i en 93´a

men även en å annan Saab

Kärnkraftstomte
790 Inlägg
11 juni 2011
Trådstartare
Tydligen är det delar från en Ford F-serie pickup från 1973 - 1979 man ska använda sig av.
http://www.griffco.ca/interest/vw/steer.htm

Dessvärre verkar dessa vara ovanliga i Sverige...

Men om man istället skulle använda sig av Chevadelar då...
Är det nån särskilld (års)modell man ska leta efter?
Senast redigerat av MagnumR (11 juni 2011)

1 594 Inlägg
11 juni 2011
MagnumR skrev:
Tydligen är det delar från en Ford F-serie pickup från 1973 - 1979 man ska använda sig av.
http://www.griffco.ca/interest/vw/steer.htm

Dessvärre verkar dessa vara ovanliga i Sverige...

Men om man istället skulle använda sig av Chevadelar då...
Är det nån särskilld (års)modell man ska leta efter?

Kan tänka mig att man tar Ford styrkolumen pga. den är så kort och du har ditt rattaxelkors rätt långt upp. Kolla med http://www.bildelarosby.se/ dom har garnterat nån Fordstång.

men även en å annan Saab

Sök