P-böter, men ingen förbudsskylt.

FireTraXX DFFL
24 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Ifall det inte finns någon skylt som säger att man inte får parkera på en plats, varför får man då P-böter?
"Överträdelse enligt förbud att parkera"

Jag antog att man inte fick, gjorde det ändå och boten är bara på 300 så jag bryr mig egentligen inte.
Men det finns ingen skylt alls om något förbud, eller det måste inte finnas?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Sarge
24 oktober 2010 · 2 337 Inlägg

Kan det ha varit i en parkeringsförbudszon?

http://www.vadstena.se/upload/Bilder/pzon/forbudzon.gif

Senast redigerat av Sarge (24 oktober 2010)

FireTraXX DFFL
24 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Sarge skrev:
Kan det ha varit i en parkeringsförbudszon?

http://www.vadstena.se/upload/Bilder/pzon/forbudzon.gif

Ingen sådan skylt här i närheten.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Bjare
24 oktober 2010 · 945 Inlägg

Det finns alltså ingen som helst "information" som säger att man inte får parkera?

Jag tycker det är solklart. Du ska självklart överklaga beslutet och kräva en hänvisning till "förbudet".

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
FireTraXX DFFL
24 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Bjare skrev:
Det finns alltså ingen som helst "information" som säger att man inte får parkera?

Jag tycker det är solklart. Du ska självklart överklaga beslutet och kräva en hänvisning till "förbudet".

Nästan sugen på att göra det, visst att det är ganska uppenbart att man inte får/bör parkera där men det finns ingen skylt som säger det.

Och jag gör gärna livet surt för lapplisor. smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Bjare
24 oktober 2010 · 945 Inlägg

FireTraXX skrev:

Bjare skrev:
Det finns alltså ingen som helst "information" som säger att man inte får parkera?

Jag tycker det är solklart. Du ska självklart överklaga beslutet och kräva en hänvisning till "förbudet".

Nästan sugen på att göra det, visst att det är ganska uppenbart att man inte får/bör parkera där men det finns ingen skylt som säger det.

Och jag gör gärna livet surt för lapplisor. smile

Egentligen borde det inte bli något extra huvudbry för dig, snarare tvärtom.
Det hänvisas till ett förbud. Förbud bör vara tydliga och även så tydliga så ingen lyckas missa det.

Det finns inget på plats? Då räcker det inte för lisan att hänvisa till "men det vet ju vem som helst". smile

Du vill ha något konkret. Du vill Se med egna ögon detta förbud. Som det ser ut kan du ju faktiskt vinna.
Jag vet inte hur det är med andra men jag är inte frivillig till att betala extra för högre löner till somliga.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
FireTraXX DFFL
24 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Tror faktiskt att jag ska ringa och vara jobbig imorgon.

Har redan förberett mig genom att vara bråkig mot Radiotjänst idag. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Nehe
24 oktober 2010 · 687 Inlägg

Svårt att svara på när man själv inte vet hur det ser ut på platsen..

- Ett förbud kan regleras på andra sätt än skyltar, det finns ju även linjer på marken etc.

Senast redigerat av Nehe (24 oktober 2010)

Muttley
24 oktober 2010 ·

Var de huvudled ?

FireTraXX DFFL
24 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Nehe skrev:
Svårt att svara på när man själv inte vet hur det ser ut på platsen..

- Ett förbud kan regleras på andra sätt än skyltar, det finns ju även linjer på marken etc.

tkd_rille skrev:
Var de huvudled ?

Det var på "lastkajen" till kommunhusets varuintag.

http://img64.imageshack.us/img64/83/aahasdh.png

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Hamilton
24 oktober 2010 · 8 864 Inlägg

Varje kommun har lokala trafikföreskrifter som beskriver vilka trafikregler som gäller på gatu- och vägnätet inom den egna kommunen. De allra flesta regleringarna är skyltade med vägmärken såsom till exempel hastighetsbegränsningar, parkeringsförbud, enkelriktningar och så vidare.

Dessutom har kommunerna i allmänhet så kallade allmänna eller generella lokala trafikföreskrifter. Det är föreskrifter som inte skyltas med vägmärken.

Lokala trafikföreskrifter hanteras av förvaltningen för Samhällsplanering.
De flesta föreskrifterna beslutar myndighetsnämnden om, men en del beslut fattas av Länsstyrelsen eller Vägverket.

Tre villkor ska vara uppfylld för att en föreskrift ska gälla:

1. Rätt myndighet har fattat beslutet
2. Föreskriften ska vara införd i kommunens trafikliggare
3. Rätt vägmärke ska finnas på rätt plats för att informera om föreskriften



Mitt råd är att du traskar in på komunhuset och ber att få läsa trafikliggaren, där ska det nämligen stå vilka gator som det är P-förbud på.

Sen vet ju både du och jag att det alltid är p-förbud vid varuintag och lastkaj.....

Fotograf på tierpidag.se
FireTraXX DFFL
25 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Klart jag visste att man inte fick, men det stod inget om det någonstans.

Iallafall så ringde jag dit imorse och fick prata med en gubbe.
När jag förklarade var det var så sa han "Varför ringer du mig? Är du säker på att det står X?"

Tydligen så har de ingenting där och jag borde antagligen inte blivit lappad.

Han skulle ringa tillbaka...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Bjare
25 oktober 2010 · 945 Inlägg

FireTraXX skrev:
Klart jag visste att man inte fick, men det stod inget om det någonstans.

Iallafall så ringde jag dit imorse och fick prata med en gubbe.
När jag förklarade var det var så sa han "Varför ringer du mig? Är du säker på att det står X?"

Tydligen så har de ingenting där och jag borde antagligen inte blivit lappad.

Han skulle ringa tillbaka...

Då har du bara ännu större anledning till att inte betala.
Om det inte tillhör det sk. "distriktet" så kan du med största möjlighet få boten ogiltig förklarad.

Nej nu står det snart svart på vitt. Du kommer undan.
Däremot tycker jag att du ska ringa imorgon och trycka på så han inte hinner bygga upp något.
Inled med att du förväntar dig kunna riva boten på mitten och inte vill vänta när även han säger det är fel.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
torpis Forummoderator
26 oktober 2010 · 10 572 Inlägg

Hamilton skrev:
Varje kommun har lokala trafikföreskrifter som beskriver vilka trafikregler som gäller på gatu- och vägnätet inom den egna kommunen. De allra flesta regleringarna är skyltade med vägmärken såsom till exempel hastighetsbegränsningar, parkeringsförbud, enkelriktningar och så vidare.

Dessutom har kommunerna i allmänhet så kallade allmänna eller generella lokala trafikföreskrifter. Det är föreskrifter som inte skyltas med vägmärken.

Lokala trafikföreskrifter hanteras av förvaltningen för Samhällsplanering.
De flesta föreskrifterna beslutar myndighetsnämnden om, men en del beslut fattas av Länsstyrelsen eller Vägverket.

Tre villkor ska vara uppfylld för att en föreskrift ska gälla:

1. Rätt myndighet har fattat beslutet
2. Föreskriften ska vara införd i kommunens trafikliggare
3. Rätt vägmärke ska finnas på rätt plats för att informera om föreskriften



Mitt råd är att du traskar in på komunhuset och ber att få läsa trafikliggaren, där ska det nämligen stå vilka gator som det är P-förbud på.

Sen vet ju både du och jag att det alltid är p-förbud vid varuintag och lastkaj.....

Notera att han bor i Danmark, men det gäller kanske samma/liknande där

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
coffe.dk Zzzz
26 oktober 2010 · 937 Inlägg

torpis skrev:
Notera att han bor i Danmark, men det gäller kanske samma/liknande där

aka Skåne.

FireTraXX DFFL
26 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

Fick ett samtal idag från P-bolaget, jag kunde riva lappen. smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
FordRSC Los geht's, Schumacher
26 oktober 2010 · 1 510 Inlägg

FireTraXX skrev:
Fick ett samtal idag från P-bolaget, jag kunde riva lappen. smile

Gudomligt! wink

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
mettis
26 oktober 2010 · 9 Inlägg

Annars är det väl i de flesta större städer (som här i Norrköping) en skylt om "zon" vid alla infarter att generellt P-förbud gäller med undantag där det är tillåtet (P-skylt).

Bara döda fiskar flyter med strömmen
Volkswagen Typ1 "Västeråssänkt" (1970)
Volkswagen Typ1 "Buggy" (1968)
peegee Forummoderator
26 oktober 2010 · 2 924 Inlägg

Hur länge stod bilen parkerad på samma ställe?

Edit:
Jag tänker på den grundläggande regeln att om inget annat anges är parkering tillåten i 24 timmar;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Parkeringsplats

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
FireTraXX DFFL
26 oktober 2010 · 9 020 Inlägg

peegee skrev:
Hur länge stod bilen parkerad på samma ställe?

Bourne Ultimatum. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang