Trycker ut olja i kopplingen?

tooffen STHLM(S)LOW
25 oktober 2010 · 420 Inlägg

:/hejsan jag har ett problem med min saab 9000 de är så den är chippad laddar runt 1.3 och har lämnat in den för ett växellådsbyte för min gamla rasade och nu har jag en förstärkt jörgen-låda. men de som är problemet med den är att först trodde jag att den slirade koppling sen visade sig att den trycker in motor-olja i kopplingshuset som gör att kopplingen slirar ibland över 2000rpm om man gasar ibland inte för en vid 4000rpm. och står man på friläge och gasar lite runt en 2000 rpm och trycker i kopplingen utan att lägga i växel står stilla och trycker in ut in ut in ut. så lixom försvinner problemet mera och sen kommer de tillbax igen för de kommer fortfarande in olja igen i huset. vad är de för fel hörde någon om vevhus vent? ingen aning? tacksamm för seriösa svar saab tokar och andra kunniga! mvh johan:/

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Audijonte Audijonte
25 oktober 2010 · 16 Inlägg

kan vara så att packboxen är dålig där. Men det skulle jag inte kunna tänka mig att det skulle kunna vara i det här fallet.

min teori är nog att dina skruvar till svänghjulet håller på och ger sig. i och med att dom är genomgående på vevaxeln så kan det nog sippra ut olja där igenom och rakt in i kopplingshuset. det sitter ju tätningsmassa på dom där skruvarna från fabrik och med tiden så lossnar dom väll och med en taskig vevhusventilation så kan det nog trycka ut olja där igenom. smile

sen kan det säkert vara något annat i det här fallet, men jag tror det kan vara dom.

MVH jonte

Power is nothing without Turbo.
Saab 9000 Aero "Nordic Extreme" (1994)
tooffen STHLM(S)LOW
25 oktober 2010 · 420 Inlägg

tack tack för tippset yes packpoxar sa han som meckar med min bil också. men lixom jag täntke felet finns väl kvaräven om man byter packboxar och gör rent kopplingen eller?

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Bensinskallen P o r s c h e
25 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

Tät vevhusventilation så trycker det ut olja på fel ställen, gärna genom packboxar. Och en sliten, felmonterad eller skadad packbox ger ju självklart upphov till läckage.

Jag ska inte uttala mig för mycket om saab-svänghjul, men det jag har varit med om är att när det väl släpper så släpper det ordentligt.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
tooffen STHLM(S)LOW
25 oktober 2010 · 420 Inlägg

de lutar åt att lämna bilen till honom om säga byt packboxar och sen gör rent kopplingen kan de räcka?

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Audijonte Audijonte
25 oktober 2010 · 16 Inlägg

Men tar du bort allt igenom så tycker jag du ska byta så mycket du kan, Packbox, Skruvar etc så eliminerar alla fel du tror kan ligga bakom oljeläckaget. för du måste ju ändå ta bort det igen, för slirande koppling vill du väll inte ha när du ska köra ifrån massa volvosar! wink

MVH jonte

Power is nothing without Turbo.
Saab 9000 Aero "Nordic Extreme" (1994)
tooffen STHLM(S)LOW
25 oktober 2010 · 420 Inlägg

sant ska köpa samma koppling som dig snart men tror du är sugen på jobbet? mvh johan

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Bensinskallen P o r s c h e
25 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

Audijonte skrev:
Men tar du bort allt igenom så tycker jag du ska byta så mycket du kan, Packbox, Skruvar etc så eliminerar alla fel du tror kan ligga bakom oljeläckaget. för du måste ju ändå ta bort det igen, för slirande koppling vill du väll inte ha när du ska köra ifrån massa volvosar! wink

MVH jonte

Kommer inte hända ^^


Grejen är den att om du fått massa olja på lamellen kan den vara förstörd. Har en kompis som lyckades få olja på lamellen, satte i den i bilen och kopplingen slirade och slirade, vet inte om den blev bättre med tiden men är tveksam till det. Men jag vet inte, det kanske blir bättre. Men se till att torka rent noga oavsett.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
tooffen STHLM(S)LOW
25 oktober 2010 · 420 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Audijonte skrev:
Men tar du bort allt igenom så tycker jag du ska byta så mycket du kan, Packbox, Skruvar etc så eliminerar alla fel du tror kan ligga bakom oljeläckaget. för du måste ju ändå ta bort det igen, för slirande koppling vill du väll inte ha när du ska köra ifrån massa volvosar! wink

MVH jonte

Kommer inte hända ^^


Grejen är den att om du fått massa olja på lamellen kan den vara förstörd. Har en kompis som lyckades få olja på lamellen, satte i den i bilen och kopplingen slirade och slirade, vet inte om den blev bättre med tiden men är tveksam till det. Men jag vet inte, det kanske blir bättre. Men se till att torka rent noga oavsett.

okej men om jag köper helt ny koppling som jonte har och sen byter packboxar sen tvättar jävligt rent går de då?  mvh johan

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Bensinskallen P o r s c h e
25 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

Ja då ska det knappast vara några problem wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
tooffen STHLM(S)LOW
25 oktober 2010 · 420 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Ja då ska det knappast vara några problem wink

hoppas alla andra som läser dätta har bra svar och så också?big_smile

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Audijonte Audijonte
25 oktober 2010 · 16 Inlägg

jag köpte min koppling från speedparts. fast den är ganska dyr, för egentligen är SPEC kopplingarna Sachs från grunden, så jag hade sagt att du skulle köpa en från racestuff.se en 600NM platta med orginal lamell. smile hatar kopplingen jag har nu, tjuter och låter faan och ändå var svängjulet plant innan jag satte på det.

MVH jonte

Power is nothing without Turbo.
Saab 9000 Aero "Nordic Extreme" (1994)
tooffen STHLM(S)LOW
25 oktober 2010 · 420 Inlägg

Audijonte skrev:
jag köpte min koppling från speedparts. fast den är ganska dyr, för egentligen är SPEC kopplingarna Sachs från grunden, så jag hade sagt att du skulle köpa en från racestuff.se en 600NM platta med orginal lamell. smile hatar kopplingen jag har nu, tjuter och låter faan och ändå var svängjulet plant innan jag satte på det.

MVH jonte

de är lugnt jag är van min låter som knull min också om man ska försöka smyga iväg utan dragläge som inte finns på min racebögkoppling. så tjuter den ibland:D men de är nice annars är din koppling bra? är du bra på att mecka saab jonte? mvh johan

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
Audijonte Audijonte
25 oktober 2010 · 16 Inlägg

jaa ut över det så är den underbar! den är verkligen jätte lätt att trampa, inte som alla andra kopplingar. stor skillnad mellan sachs 600nm plattan och SPEC steg 2+. men det kan bero på att jag borrat upp min slavcylinder också.. smile

Hehe jadu, vill inte säga att jag är bäst men aa just 9000 känns det som om man kan nu.. big_smile många gånger som man har lyft motor och bytt låda och annat skit...

MVH jonte

Power is nothing without Turbo.
Saab 9000 Aero "Nordic Extreme" (1994)
tooffen STHLM(S)LOW
25 oktober 2010 · 420 Inlägg

Audijonte skrev:
jaa ut över det så är den underbar! den är verkligen jätte lätt att trampa, inte som alla andra kopplingar. stor skillnad mellan sachs 600nm plattan och SPEC steg 2+. men det kan bero på att jag borrat upp min slavcylinder också.. smile

Hehe jadu, vill inte säga att jag är bäst men aa just 9000 känns det som om man kan nu.. big_smile många gånger som man har lyft motor och bytt låda och annat skit...

MVH jonte

ofan jonte lust att hjälpa mig självfallet betalar jag dig också? om du vill asså? mvh johan godnatt:D

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
jonTe
26 oktober 2010 · 5 710 Inlägg

tooffen skrev:
de är lugnt jag är van min låter som knull min också om man ska försöka smyga iväg utan dragläge som inte finns på min racebögkoppling. så tjuter den ibland:D men de är nice annars är din koppling bra? är du bra på att mecka saab jonte? mvh johan

Tänk på språket......

mvh Jonas/moderator

MVH Jonas
..............
brokensunday saab nörd
26 oktober 2010 · 309 Inlägg

är du säker på att det är motorolja? annars  kan det vara en slavcylinder som är sprucken eller  röret nere vid lådan. har varit  med om det innan på 9000. lätt att bli lurad  mellan bromsvätska som är skitig och motorloja.

är du jobbig vill jag inte ha med dej att göra...
tooffen STHLM(S)LOW
26 oktober 2010 · 420 Inlägg

brokensunday skrev:
är du säker på att det är motorolja? annars  kan det vara en slavcylinder som är sprucken eller  röret nere vid lådan. har varit  med om det innan på 9000. lätt att bli lurad  mellan bromsvätska som är skitig och motorloja.

de va min meck hans om bög växellåda som sa att de klockrent va motorolja:D

Volkswagen Golf MKVI GTI "STERTMAN MOTORSPORT" (2010)
TireSlayer Tvivlare
26 oktober 2010 · 2 266 Inlägg

se till så att svänghjulet har klarat sig när kopplingen slirat. kan blåna och spricka vid för hög temp, och då blir aldrig kopplingen riktigt bra igen. se också efter så har den "nya" kopplingsslangen, med armerat gummi.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
770_EVOLVE GREASEMONKEY
26 oktober 2010 · 822 Inlägg

Riv ner lådan och undersök helt enkelt, felet sitter ju troligen bakom svänghjulet (vev ventilation=packbox) har hört att det är en sjuka på Saab, gör rent svänghjulet med bräcklen, passa på att byt koppling och nedtrampnings lager när du ändå har allt nere.

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang