1477
Sök

ROTavdrag - Hjälp!

171 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Jag och min sambo har beslutat att sätta in bergsvärme i vårt hus.

Begärde in en offert från ett lokalt företag som är väl etablerade och funnits länge.
Resultatet:

139,000:- inkl moms före ROTavdrag
118,200:- inkl. moms efter beviljat ROTavdrag.

Okej!
Ringde skatteverket för att kolla hur vi skall fördela rotavdraget mellan min sambo och mig, och tanten jag pratade med där reagerade snabbt på att hon tyckte att det var ett väldigt lågt avdrag mot total summan.
Hon frågade om hur stor del av summan som var arbetskostnad. Inte en susning, för offerten jag har fått specifiserar inte det, endast en klumpsumma.

Ringde företaget som ev. skall göra installation och sa ungefär samma till honom som jag skrev ovan. Bad vid 2 tillfällen om de kunde skicka hem papper till mig med spec. på hur pengarna fördelas.
Svaret jag fick var ganska luddigt och han var en jävel på att prata bort det. Dom följde skatteverkets rekomendationer för avdrag, bla bla bla.
Fick med andra ord inte ut nån spec.

Sååå, är det nån som har erfarenhet av ROTavdrag och hur det SKALL fungera. Låter det siffrorna jag skrev ovan rimliga?
Själv fick jag lite kalla fötter när killen inte ville skicka spec. hmm

//Linda

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

DFFL
9 020 Inlägg
26 oktober 2010
Ring ett annat företag och be om en offert med alla uppgifter du vill ha.

Hatar när företag undviker frågor, då blir det inget...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

171 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Ja man blir lite misstänksam då! smile

A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
26 oktober 2010
Arbetskostnad ska stå seperat.

171 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Wanegardh skrev:

Okej, misstänkte det när tanten på skatteverket blev fundersam. Lite skumt att dom inte vill lämna ut det... hmm

8 894 Inlägg
26 oktober 2010
MissMotor skrev:
Wanegardh skrev:

Okej, misstänkte det när tanten på skatteverket blev fundersam. Lite skumt att dom inte vill lämna ut det... hmm

139,000:- inkl moms före ROTavdrag
118,200:- inkl. moms efter beviljat ROTavdrag.

Får jag till att arbetet kostar 41600 och eftersom man får dra av halva arbetskostnaden dvs 20800.

Men självklart ska det framgå av offerten.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

171 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Fast att arbetet faktiskt kostar så VET vi ju inte (?) Det får man ju bara anta när de inte skriver ut de faktiskta siffrorna, eller?

8 894 Inlägg
26 oktober 2010
MissMotor skrev:
Fast att arbetet faktiskt kostar så VET vi ju inte (?) Det får man ju bara anta när de inte skriver ut de faktiskta siffrorna, eller?

Om det kostar 139,000:-  utan avdrag och 118,200:-  med avdrag så är det ju enkel + och minus

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

47 Inlägg
27 oktober 2010
När vi installerade bergvärme förrs hösten så köpte vi hela installationen inklusive ta bort oljepanna/tank samt drog in värme till garaget. Samtliga företag jag pratade med och fick in offerter av drog ROT avdrag på 30% av totalsumman. Tror att det är denna procentsats som gäller för en bergvärmeinstallation och det stämmer ju bra med vad du skulle få dra av. Gick nog att läsa om vad som gäller på skatterverket.

4 001 Inlägg
27 oktober 2010
Eftersom Rot-avdraget görs på arbetskostnad så är den du måste få specad av företaget.

Jag delar alltid upp materialkostnad & arbetskostnad när jag lämnar offerter där det är en privatperson som slutkund.

Ta in offert ifrån fler företag och be om en riktig spec på VAD det är ni får, borrdjup, modell på pump osv.
be även om att få vatten ifrån borrhålet och en vattenpump så kan ni använda det vattnet till trädgård & tvätta bilar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Supraman
2 300 Inlägg
27 oktober 2010
Som övriga säger.
Ring flera företag och begär kompletta offerter där det står vad för komponenter dom ska sätta in och arbetskostnad.
Ta ett etablerat företag till jobbet.
Jag hade backat undan från den firman ni har frågat.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

171 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Har ett par företag i närheten som jag tänkte kontaka, det får bli så!

Spec. på VAD dom sätter in och vad som ingår med borrdjup etc. har jag fått, inga problem. Men inget på betalning, vad som går till vad.

30% på bergsvärme stämmer med vad skatteverket säger.

Sök