5760
Sök

Hur gäller lagen? sålde traktorn men den blir inte hämtad

2fast4you
371 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
sålde min nuffield traktor i januari i år.. köparen köpte den osedd på telefon med vissa defekter.
finns inga papper på traktorn.. men döm om min förvåning i mars börja telefon ringa, då var det folk som ringde om traktorn. för köparen hade sätt ut den på annons o försökte sälja den där den stod. alltså hemma hos mig.. o även hade han dubblat priset. eftersom jag jobbar i norge kan inte jag åka hem o sälja nån traktor åt nån annan. så telefon blev tyst. o nu är det snart november o jag har inte hört ett pip från mars. o jag har inge nummer till gubben eller nått. finns det nån lag på hur länge den får stå eller nått sånt.. för är bra trött på o ha den stående. vad kan hända om jag provar o sälja den igen?

haru kört fast eller

DFFL
9 020 Inlägg
27 oktober 2010
Lämna den till hittegods hos polisen. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Smålänning
7 887 Inlägg
27 oktober 2010
Bra fråga... Finns inga papper skrivna är den ju i teorin och byråkratin inte såld...

Skulle inte tro att "ägaren" kommer så långt med en rättsak heller, då det gått nästan ett år...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 oktober 2010
Det finns en lag faktiskt, jag kollade upp det då jag hade ett liknande scenario.

Om ett fordon övergetts på din tomt, så kan man be kommunen frakta bort den för en summa utav 1500:- som går till ägaren. MEN, eftersom det inte finns nå papper finns det ingen stans att skicka räkningen heller satt. Då vet jag inte riktigt hur det blir hmm

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 468 Inlägg
27 oktober 2010
LeafBox skrev:
Det finns en lag faktiskt, jag kollade upp det då jag hade ett liknande scenario.

Om ett fordon övergetts på din tomt, så kan man be kommunen frakta bort den för en summa utav 1500:- som går till ägaren. MEN, eftersom det inte finns nå papper finns det ingen stans att skicka räkningen heller satt. Då vet jag inte riktigt hur det blir hmm

om det inte finns papper på den och inga kvitton är skrivna så är den TS fortfarande. så sälj den igen för det dubbla priset som "köparen" tänkte göra.

I och med att det har gått över ett år så tror jag nog inte "köparen" bryr sig faktiskt.

Hade han verkligen velat ha traktorn och sedan sälja den vidare oga pengabehov eller chans att tjäna pengar så hade det nog inte gått ett år tror jag inte.

Så han kan juh inte "ta för givet" att du har kvar den heller om han inte hör av sig. så sälj den till någon annan lycklig och tjäna en slant till.

Bedrägeri? nejdu. inga papper, inget lurendrejande.!

rätta mig om ja har fel.

2fast4you
371 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
nej det är ju bara ett kvitto på att han har fört pengar över till mitt konto.. men inget på själva traktorn. inte nått. så säljer den vidare så får vi se vad som händer.

haru kört fast eller

Forummoderator
18 383 Inlägg
28 oktober 2010
impresst skrev:
nej det är ju bara ett kvitto på att han har fört pengar över till mitt konto.. men inget på själva traktorn. inte nått. så säljer den vidare så får vi se vad som händer.

Äh! Sälj den igen. Vaknar den gamla "ägaren" till liv kan du ju alltid skicka honom en lite nslant som plåster på såren för att undvika bråk. Minus hyra av parkeringsplats i 11 månader och avdrag för annonskostnad och inkomstbortfall för visning osv...

Sök