2G vs 3G

Bettan_Nostdal
28 oktober 2010 · 204 Inlägg

Hade tänkt skaffa en ny mobiltelefon nu. Det är 2G på den jag fastnat lite för.
Så nu undrar jag: Vad är skillnaden mellan 2G och 3G?

Volvo V70 gen1 2,5T "Silverpilen" (1999)
FireTraXX DFFL
28 oktober 2010 · 9 020 Inlägg
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
MilleN
28 oktober 2010 · 9 108 Inlägg

Med 3G surfar man framförallt snabbare.

Sanizz
28 oktober 2010 ·

Ska du surfa med mobilen så köp 3G annars kvittar det. Köper man en nyare mobil och inte använder surf kan man likaväl stänga av 3G för spara batteri.

Rquired Allmänt envis
28 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

Med 3G surfar du snabbare men det drar ordentligt med ström och strålar i en annan omfattning om du hör till de som är rädd för detta.

Däremot undrar jag lite vad du funderar över, 2G och 3G är lite som fyr eller sexcylindriga motorer. Två olika tekniker men det finns hundratals modeller som använder dessa båda.

Det är inte som så att du funderar på en iPhone, där den första generationen ofta kallas 2G och den andra generationen 3G iom att detta var den första modellen av iPhone som var kompatibel med 3G-nätet för kvickare surf enligt ovan.

Är det en iPhone du är ute efter skall du helt klart ha en 3G, iPhone är en surfmobil och då är hastighet ett krav. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sanizz
28 oktober 2010 ·

Btw hur går det med 4G nätet? kommer dom nånvart med det? smile

Rquired Allmänt envis
28 oktober 2010 · 12 512 Inlägg

Sanizz skrev:
Btw hur går det med 4G nätet? kommer dom nånvart med det? smile

Det är igång på prov i Stockholm, Göteborg och Malmö åtminstone men det tar förmodligen ett par år innan nätet täcker tillräckligt mycket av Sverige för att konsumenten skall ha nytta av det och innan det kommer mobiler som kan hantera det på ett tillfredsställande sätt och inte drar enormt mycket batteri som de första 3G-lurarna gjorde eller liknande!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Sanizz
28 oktober 2010 ·

Rquired skrev:

Sanizz skrev:
Btw hur går det med 4G nätet? kommer dom nånvart med det? smile

Det är igång på prov i Stockholm, Göteborg och Malmö åtminstone men det tar förmodligen ett par år innan nätet täcker tillräckligt mycket av Sverige för att konsumenten skall ha nytta av det och innan det kommer mobiler som kan hantera det på ett tillfredsställande sätt och inte drar enormt mycket batteri som de första 3G-lurarna gjorde eller liknande!

Jasså där ser man! Visste jag inte faktiskt, hörde bara att det fanns i oslo. Men det är kul att det går framåt. Ja det här med batteritider är ju nått dom måste jobba på. Min Iphone 3gs håller ju knappt 1 dag yikes

Bettan_Nostdal
29 oktober 2010 · 204 Inlägg

Aha, då vet jag! Tack för alla svar.

Surf och mail i mobilen är inget jag "kräver". Händer att jag ibland kollar min facebook genom telefonen. Men är inget jag måste göra. Kan faktiskt vänta tills man är hemma där datorn finns smile

Ja, det är en Iphone 2G jag hittade på annons. Har ingen inkomst så kan inte slå på stort. Och telefonen jag har just nu fungerar som den sj vill (väldigt sällan)
Men som sagt så spelar det inte mig någon roll om jag kan surfa mä telefonen. För har ju datorn hemma smile

Tack än en gång!

Volvo V70 gen1 2,5T "Silverpilen" (1999)
sirmiro Double-Unicorn Rider
2 november 2010 · 2 486 Inlägg

Öööööööööööööööh?

2G - andra generationens mobiltelefonnät - GSM

3G - tredje generationens mobiltelefonnät.


En 3G lur går 'ner' på GSM om det ej finns 3G täckning... Så att köpa en som ej klarar 3G är bara dumt.

Rquired Allmänt envis
2 november 2010 · 12 512 Inlägg

sirmiro skrev:
Öööööööööööööööh?

2G - andra generationens mobiltelefonnät - GSM

3G - tredje generationens mobiltelefonnät.


En 3G lur går 'ner' på GSM om det ej finns 3G täckning... Så att köpa en som ej klarar 3G är bara dumt.

Eller som var aktuellt här; 2G är första generationens iPhone och 3G den andra generationen som hanterar just 3G-nätet. 2G fick i sin tur sitt smeknamn när 3G-modellen kom, eftersom den hanterar andra generationens nät (GSM).

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sirmiro Double-Unicorn Rider
2 november 2010 · 2 486 Inlägg

Rquired skrev:

sirmiro skrev:
Öööööööööööööööh?

2G - andra generationens mobiltelefonnät - GSM

3G - tredje generationens mobiltelefonnät.


En 3G lur går 'ner' på GSM om det ej finns 3G täckning... Så att köpa en som ej klarar 3G är bara dumt.

Eller som var aktuellt här; 2G är första generationens iPhone och 3G den andra generationen som hanterar just 3G-nätet. 2G fick i sin tur sitt smeknamn när 3G-modellen kom, eftersom den hanterar andra generationens nät (GSM).

Läste första inlägget ordentligt sen skummade jag igenom... Så jag missade att det handlade om apples saker som inte ens klarar att få klockan rätt... En smartphone klarar båda. wink

Rquired Allmänt envis
2 november 2010 · 12 512 Inlägg

sirmiro skrev:

Rquired skrev:

sirmiro skrev:
Öööööööööööööööh?

2G - andra generationens mobiltelefonnät - GSM

3G - tredje generationens mobiltelefonnät.


En 3G lur går 'ner' på GSM om det ej finns 3G täckning... Så att köpa en som ej klarar 3G är bara dumt.

Eller som var aktuellt här; 2G är första generationens iPhone och 3G den andra generationen som hanterar just 3G-nätet. 2G fick i sin tur sitt smeknamn när 3G-modellen kom, eftersom den hanterar andra generationens nät (GSM).

Läste första inlägget ordentligt sen skummade jag igenom... Så jag missade att det handlade om apples saker som inte ens klarar att få klockan rätt... En smartphone klarar båda. wink

I detta rummet finns tre stycken iPhone varav alla visar helt korrekt tid, klarar man inte av att hålla klockan i fas på marknandens enda lättsköta smartphone är frågan om man inte bör hålla sig till det fasta telefonnätet. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sirmiro Double-Unicorn Rider
2 november 2010 · 2 486 Inlägg

Rquired skrev:

sirmiro skrev:

Rquired skrev:

Eller som var aktuellt här; 2G är första generationens iPhone och 3G den andra generationen som hanterar just 3G-nätet. 2G fick i sin tur sitt smeknamn när 3G-modellen kom, eftersom den hanterar andra generationens nät (GSM).

Läste första inlägget ordentligt sen skummade jag igenom... Så jag missade att det handlade om apples saker som inte ens klarar att få klockan rätt... En smartphone klarar båda. wink

I detta rummet finns tre stycken iPhone varav alla visar helt korrekt tid, klarar man inte av att hålla klockan i fas på marknandens enda lättsköta smartphone är frågan om man inte bör hålla sig till det fasta telefonnätet. smile

Du missade aftonbladet ang alarmen va? smile

Men visst är det många som borde ha fasta telefoner med stora knappar på, där håller jag med helt. wink

Rquired Allmänt envis
2 november 2010 · 12 512 Inlägg

sirmiro skrev:

Rquired skrev:

sirmiro skrev:

Läste första inlägget ordentligt sen skummade jag igenom... Så jag missade att det handlade om apples saker som inte ens klarar att få klockan rätt... En smartphone klarar båda. wink

I detta rummet finns tre stycken iPhone varav alla visar helt korrekt tid, klarar man inte av att hålla klockan i fas på marknandens enda lättsköta smartphone är frågan om man inte bör hålla sig till det fasta telefonnätet. smile

Du missade aftonbladet ang alarmen va? smile

Men visst är det många som borde ha fasta telefoner med stora knappar på, där håller jag med helt. wink

Jo men jag kan välja mellan att festa i alla fel konkurrenternas lurar presterar och dra igång en lång diskussion eller svara lite fyndigt. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Muttley
2 november 2010 ·

sirmiro skrev:

Rquired skrev:

sirmiro skrev:

Läste första inlägget ordentligt sen skummade jag igenom... Så jag missade att det handlade om apples saker som inte ens klarar att få klockan rätt... En smartphone klarar båda. wink

I detta rummet finns tre stycken iPhone varav alla visar helt korrekt tid, klarar man inte av att hålla klockan i fas på marknandens enda lättsköta smartphone är frågan om man inte bör hålla sig till det fasta telefonnätet. smile

Du missade aftonbladet ang alarmen va? smile

Men visst är det många som borde ha fasta telefoner med stora knappar på, där håller jag med helt. wink

emm, min väckarklocka ringde när den skulle utan att jag behövde göra nått.  Iphone äger alla smartphones..

sirmiro Double-Unicorn Rider
2 november 2010 · 2 486 Inlägg

Jag tror vi ska sluta innan vi får ett nytt iphone - android krig. wink

Rquired Allmänt envis
2 november 2010 · 12 512 Inlägg

sirmiro skrev:
Jag tror vi ska sluta innan vi får ett nytt iphone - android krig. wink

Låter vettigt, för övrigt stavas det "iPhone". Litet i, stort P, noga! wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
twin_cam Smålänning
2 november 2010 · 7 877 Inlägg

Min samsung för 1600 som inte är smartphone ställer in klockan själv... Det gjorde t.om min Ericsson T65 från 2001... Så det är ju inte direkt jättehäftigt eller nytt...

3G är helt enkelt snabbare och har mer bandbredd och ger möjlighet till fullstora webbsidor och videosamtal (som dock är så dyrt att ingen använder det)

Vill man bara ringa och SMS:a funkar det minst lika bra med en 2G (eller GSM som det egentligen heter i sin grundform).

Enda fördelen du kan märka av i en 3G-lur är att mottagningen ofta är något bättre än motsvarande 2G-lur...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
FireTraXX DFFL
2 november 2010 · 9 020 Inlägg

tkd_rille skrev:

sirmiro skrev:

Rquired skrev:

I detta rummet finns tre stycken iPhone varav alla visar helt korrekt tid, klarar man inte av att hålla klockan i fas på marknandens enda lättsköta smartphone är frågan om man inte bör hålla sig till det fasta telefonnätet. smile

Du missade aftonbladet ang alarmen va? smile

Men visst är det många som borde ha fasta telefoner med stora knappar på, där håller jag med helt. wink

emm, min väckarklocka ringde när den skulle utan att jag behövde göra nått.  Iphone äger alla smartphones..

Min klocka ringer så att jag har 5 sekunders marginal på att klä på mig och borsta tänderna innan jag måste vara på väg ut.
Hade inte larmet gått av i tid så hade jag varit försenad dagligen...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang