Vad fan ska man utbilda sig till?

Fimp3n Random
1 november 2010 · 480 Inlägg

Funderar på samma sak lite. Vill inte hålla på med nätverk mera. Datorer över huvudtaget. Gillar ju att köra men får se vad man söker till i höst.

IceEyes Varningar: För många..
1 november 2010 · 2 552 Inlägg

Jag har också starka funderingar på att börjar studera. Gärna något IT-relaterat som tex systemutvecklare, nätverkstekniker eller liknande.

Frågan är bara vilket universitet man ska sikta mot.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
serdna
1 november 2010 · 102 Inlägg

Man kan gå tekniskt basår, min polare gick det för att han inte hade matte E, han gick bara en termin och då vart han garanterad plats till högskolan
http://www.liu.se/utbildning/program/basar?l=sv
Men då måste du ju plugga 3.5år och det kanske du inte vill

steifan DR!FTT3KN!K3R
1 november 2010 · 10 427 Inlägg

IceEyes skrev:
Jag har också starka funderingar på att börjar studera. Gärna något IT-relaterat som tex systemutvecklare, nätverkstekniker eller liknande.

Frågan är bara vilket universitet man ska sikta mot.

Tycker du även ska överväga någon YH-utbildning då man får direktkontakt
med företag genom LIA/praktik-perioderna smile Borde finnas någon som passar
bra.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
serdna
1 november 2010 · 102 Inlägg

steifan skrev:

IceEyes skrev:
Jag har också starka funderingar på att börjar studera. Gärna något IT-relaterat som tex systemutvecklare, nätverkstekniker eller liknande.

Frågan är bara vilket universitet man ska sikta mot.

Tycker du även ska överväga någon YH-utbildning då man får direktkontakt
med företag genom LIA/praktik-perioderna smile Borde finnas någon som passar
bra.

Nackdelen med YH-utbildning skulle jag säga är att den är svårare att bygga vidare på. Har de en kanidat i någonting (3år) som du får vid t.ex högskoleingengör. Så kan du om du vill lägga till 2 år och ta ut en master och är du inte nöjd med master kan du ta ut en Phd (doktors examen). Det är också mycket bättre att ha en tittel om man ska jobba utomlands. Jag tror även att chansen till hög lön är större.

Ser dok fördelarna med YH-utbildning, jag skulle tänka så här:

Vill du ha:
-möjlighet att bygga vidare på din utbildning
-tror du att du ska jobba utomlands
-vill du läsa mycket teori och lite mindre praktik
-är du beredd på att läsa lite längre
==> kör på Universitet

vill du:
-snabbt komma in i arbetslivet
-läsa en kortare utbildning
-ha mycket praktik och lite mindre teori
==>kär på YH

loudness
1 november 2010 · 4 554 Inlägg

va jag märkt så skriker folk efter kyltekniker och ventilationstekniker med ovk-cert, har man de är man guld värd:D

Fellow
10 november 2010 · 1 581 Inlägg

Fan svårt o hitta utbildning. Gick Teknisk linje med inriktning IT/Data. Har ig i Matte B, Fysik A och Kemi A och hamnade på en industri som montör. Nu har jag whiplash o vet inte om jag ska fortsätta som montör då det är rätt slitsamt så kollar utbildning men inte fan har man råd att plugga 3-5 år samtidigt som sambon ska utbilda sig till förskollelärare i 4 år.

Polis verkar vara ett bra yrke men värdelös lön såvitt jag hört från en bekant som var polis i 19 år. Dock åkte han radiobil hela sin tid som polis.

steifan DR!FTT3KN!K3R
11 november 2010 · 10 427 Inlägg

Fellow, om det känns bättre med 1-2år så kan du ju spana in KY/YH-utbildningar som jag jag tjötade om innan i denna tråden. Kanske finns nåt som passar som handen i handsken för dig. wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Fellow
11 november 2010 · 1 581 Inlägg

Har kikat lite där men inte hittat något spontant. Lutar åt o känns bäst med en 1 årig fordonslackeringsutbildning i Karlstad:) Någon som vet alternativ till denna? Blir ju att flytta om man ska ta den utbildningen. Är den bra i Karlstad?

robinwatz
11 november 2010 · 129 Inlägg

Starta eget?
Inte alls så svårt som många tror.
Mitt tips til dig wink
--
RobinWatz

Senast redigerat av robinwatz (11 november 2010)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2010 · 17 633 Inlägg

p12 skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Jag utbildade mig till Elektriker 2004. Tog 40 veckor har jag för mig. Bra betalt jobb men ofta är man ute i snöstorm på vintern och inne i nåt kokhett hus på sommaren. Norgejobben ger sjuka löner!

vart utbildade du dig då?

Det var genom Arbetsförmedlingen. Betald utbildning och dessutom A-kassa hela perioden. Kan vara svårt i dessa dagar... Kräver godkänt i Matte, engelska, svenska

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
s12 Nissan Gazelle
12 november 2010 · 1 460 Inlägg

Till personbils mekaniker kanske ? , när man har den utbildningen så lär man få jobb inom de yrket neutral

Nissan Silvia
LordLife
13 november 2010 · 998 Inlägg

s12 skrev:
Till personbils mekaniker kanske ? , när man har den utbildningen så lär man få jobb inom de yrket neutral

har jag inte märkt. Skit svårt att komma in. Alla vill ha någon med erfarenhet. Och hur ska man kunna få det om man inte får jobb?

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
expect1991
14 november 2010 · 1 814 Inlägg

Gå ett naturvetenskapligt basår, klarar du av det är du redo för riktigt teknikplugg typ Chalmers o har en ljus framtid för dig wink

EDIT: satsa på en högskoleutbildning är mitt tips!

Senast redigerat av expect1991 (14 november 2010)

Fellow
6 december 2010 · 1 581 Inlägg

Någon som vet hur lönen ser ut för maskinförare? Har ingen specifik i åtanke utan har blivit ordinerad att hitta ett jobb som inte belastar rygg/nacke/axlar för att kunna återgå till arbetet igen 100%. Har inget sug att börja plugga igen utan vill tjäna pengar.

Hur är det med väktare? Är det ett skitjobb som alla verkar tuta i en att det är.

Senast redigerat av Fellow (6 december 2010)

serdna
6 december 2010 · 102 Inlägg

Fellow skrev:
Någon som vet hur lönen ser ut för maskinförare? Har ingen specifik i åtanke utan har blivit ordinerad att hitta ett jobb som inte belastar rygg/nacke/axlar för att kunna återgå till arbetet igen 100%. Har inget sug att börja plugga igen utan vill tjäna pengar.

Hur är det med väktare? Är det ett skitjobb som alla verkar tuta i en att det är.

Min bror jobbade med det ett tag, han var väll inte jätteförtjust i det. Men gillar man att jobba själv och inte har problem att jobba kväll/natt så är det nog ett ganska fritt jobb.

Jag gick lite i de tankarna förr också så jag har en gammal tråd om det http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=178139 men jag sökte aldrig pga en idrottsskada, funderar på att söka OV nästa höst bra extraknäck

monsterman
7 december 2010 · 63 Inlägg

Jag tippar på något inom IT eller ekonomi, känns som att det är där det kommer finnas mycket jobb i framtiden

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 december 2010 · 17 633 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

p12 skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Jag utbildade mig till Elektriker 2004. Tog 40 veckor har jag för mig. Bra betalt jobb men ofta är man ute i snöstorm på vintern och inne i nåt kokhett hus på sommaren. Norgejobben ger sjuka löner!

vart utbildade du dig då?

Det var genom Arbetsförmedlingen. Betald utbildning och dessutom A-kassa hela perioden. Kan vara svårt i dessa dagar... Kräver godkänt i Matte, engelska, svenska

Allt går i cykler... Just idag fick jag erbjudande om 2 nya olika jobb som elektriker. Sökt ett mest för skojs skull då det betalar bra men nån på en konkurrerande firma fick nys om detta via en arbetskamrat så fick 2 svar!

Varit på samma firma i 3 år nu. Kanske ombyte förnöjer? Troligtvis kommer man som nyutbildad om nåt år eller 2 så vill ingen ha dig utan du får vänta på nästa tåg... Svårt det där!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sik
7 december 2010 · 1 072 Inlägg

Jag skulle tipsa om att vidga vyerna en aning än JUST Sverige. Finns fantastiska utbildningar utomlands som är allt från 4 veckor och uppåt.

Fellow
21 december 2010 · 1 581 Inlägg

Har en fråga som kanske inte har att göra med "vad man ska utbilda sig till" men yrkesvalsfråga iaf.
Förmodligen om 1 månad blir jag utförsäkrad från kassan och tvingas bli arbetssökande.

Så har kikat på två jobb, ena som bilförsäljare och det andra som säljare på MediaMarkt.
Det jag undrar är har någon erfarenhet av av någon av dessa jobb? Är idag industrimontör sedan studenten som jag gick teknisk linje med inriktning IT/Data så har inga tidigare "sälj" kunskaper förutom att jag kan prata rätt bra och med fördel för MediaMarkt så är jag tekniskt lagd och intresserad i alla de områdena.

Behöver verkligen hjälp då jag inte vet vad jag göra just nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang