vad fan ska man utbilda sig till om man är intreserad av teknik och så när man gått natur o fått ganska dåliga betyg? någon som har några tips?
finns det någon möjlighet att bli något som svetsare eller snickare även fast man inte har gått en yrkesförberedande utbildning i gymnasiet? o vart kan man vända sig då? helst vill jag gå en "riktig" utbildning o "bli något" (om ni tillåter att jag använder dessa ytterst löjliga ord)
Kylteknisk utb funderar jag på i ren desperation för att få ngt jobb
En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan: https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Har precis samma funderingar som p12. Gick också natur. Har nu jobbat på ett hyvleri sen studenten -05 med undantag för lumpen. Har börjat tröttna på detta ordentligt. Det enda som jag är intresserad av är brandmannautbildning. Men jag är inte sugen på att flytta till Skåne för att utbilda mig.
tja bättre o flytta och få en utbildning än att gå o dra fötterna efter sig. pendlat till och från sedan 2001, visst det är drygt ibland men pengarna ska in
Jobbade som målare i 10 år, lade huvudet på sne i samband med uppsägning pga arbetsbrist och tjatade mig till en Maskinförarutbildning. Börjar jobba på Onsdag.
Jag utbildade mig till Elektriker 2004. Tog 40 veckor har jag för mig. Bra betalt jobb men ofta är man ute i snöstorm på vintern och inne i nåt kokhett hus på sommaren. Norgejobben ger sjuka löner!
Utslaget på platser i hela Sverige. Inom olika yrkesområden. Alla vill inte bli murare eller frissa. Med andra ord finns det knappt några när man ser siffran 1.129st hehe.
Att det ersätts med yrkeshögskola kan medföra enorma problem för vissa och minimala problem för andra. Jag tänker då på gymnasium, komvux, betyg, ålder. Vissa kommer bli utanför. Sök i ämnet vid frågor.
Utslaget på platser i hela Sverige. Inom olika yrkesområden. Alla vill inte bli murare eller frissa. Med andra ord finns det knappt några när man ser siffran 1.129st hehe.
Att det ersätts med yrkeshögskola kan medföra enorma problem för vissa och minimala problem för andra. Jag tänker då på gymnasium, komvux, betyg, ålder. Vissa kommer bli utanför. Sök i ämnet vid frågor.
KY som YH har väl samma grundläggande behörighet för högskola som krav alternativt relevant arbetslivserfarenhet?
Om du vill plugga lite mer än en kortare svetsutbildning kanske en Högskoleingengör vore någonting. Är lite kortare än en civilingengör men har ändå goda chanser till jobb.
Kan iof kännas jobbigt att plugga 3år då de första året är mycket matte mm, men det blir roligare när man får välja mer själv andra och tredje året. Man lär känna mycket folk också.
Jag utbildade mig till Elektriker 2004. Tog 40 veckor har jag för mig. Bra betalt jobb men ofta är man ute i snöstorm på vintern och inne i nåt kokhett hus på sommaren. Norgejobben ger sjuka löner!
Om du vill plugga lite mer än en kortare svetsutbildning kanske en Högskoleingengör vore någonting. Är lite kortare än en civilingengör men har ändå goda chanser till jobb.
Kan iof kännas jobbigt att plugga 3år då de första året är mycket matte mm, men det blir roligare när man får välja mer själv andra och tredje året. Man lär känna mycket folk också.
kommer inte in på Högskoleingengör. har inte läst fysik B...
förresten är det någon här som vet något om yrket "drifttekniker"? är det rent av någon som jobbar som det?
förresten är det någon här som vet något om yrket "drifttekniker"? är det rent av någon som jobbar som det?
Det är nog helt olika från företag till företag och verksamhetsområde.
Det jag tänker på är en tekniker som handhar tex värmeverk.
Men där jag jobbar nu inom stålproduktion är drifttekniker en tjänsteman ungefär som produktionstekniker eller verkstadstekniker på andra industriföretag. Men en verkstadstekniker kan även vara en "mekaniker" på en bilverkstad. Själv är jag utbildad processtekniker som pluggar till att bli produktionstekniker (för att bla kunna arbeta som processtekniker? ) och arbetar som motsvarande processoperatör och har arbetat som verkstadstekniker. Befattningsnamn är en djungel!