2824
Sök

M46 låda finns de nån skillnad

28 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Har ett problem rasade kompisens låda igår på hans bil.. å de satt en m46 från 740 glt 16v.. spelar de nån roll om man sätter en vanlig m46 eller finns de en skillnad på dom han kör nämligen en 945 turbo...  snälla hjälp mig

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 oktober 2010
alla m46 är likadana smile bara å byta.

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
31 oktober 2010
det är väl ingen skillnad på lådorna? är väl bakaxlarna som skiljer 16v mot övriga?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

28 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
ja men har har inte den vanliga.. han har ingen hard skiva bak utan med bringare eller va han snacka om helt rund baktill

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 oktober 2010
det som skiljer är kopplingen, det sitter turbokoppling på 16v.
det är inte säkert att bakaxlarna skiljer. ibland har dom gamla vanliga 1031 som finns på nästan alla 740, och ibland har dom 1041 som även jag har med slungdiff smile
sen så skiljer kardanden efter stödlagret fram till bakaxeln, den är tjockare än andra modeller

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 oktober 2010
volvoseb skrev:
ja men har har inte den vanliga.. han har ingen hard skiva bak utan med bringare eller va han snacka om helt rund baktill

m46 har inte hardyskiva till kardanen utan en rund platta med 4 bultar.

28 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
jaha okej okej.. men om man trycker dit en vanlig m46 då å byter främre kardan då måste de funka eller?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 oktober 2010
mk2_power skrev:
volvoseb skrev:

m46 har inte hardyskiva till kardanen utan en rund platta med 4 bultar.

vissa m46 har hardyskiva, vissa saknar.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

28 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
okej ja denna saknar..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 oktober 2010
volvoseb skrev:
jaha okej okej.. men om man trycker dit en vanlig m46 då å byter främre kardan då måste de funka eller?

du kan sätta m47 också beroende på om du behöver byta kardanen fram till stödlagret. det finns 2 alternativ, hardyskiva eller medbringare. får du tag i en m46 med medbringare så är det bara å skruva dit. annars bytar man bara första delen av kardanen

4 001 Inlägg
31 oktober 2010
om jag inte minns fel så är turbo & 16V lådan en annan låda mot dom vanliga, har för mig att dom heter M46R och har förstärkt OD.
Men det är bara att sätta i en vanlig, det brukar ändå vara 3:an som ger sig innan OD:n på dom.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

429 Inlägg
31 oktober 2010
kolvas skrev:
om jag inte minns fel så är turbo & 16V lådan en annan låda mot dom vanliga, har för mig att dom heter M46R och har förstärkt OD.
Men det är bara att sätta i en vanlig, det brukar ändå vara 3:an som ger sig innan OD:n på dom.

Nja stämmer inte redigt.. Det är de senare M46 lådorna som har starkare OD som heter P-type (står på OD:n) Kvittar vilken motor man har. Vilket år den kom har jag ingen koll på men satt på min 940 Turbo-91 och finns 940 utan turbo som har OD låda och den har den starka OD:n med.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
31 oktober 2010
jonas 740 skrev:
kolvas skrev:

Nja stämmer inte redigt.. Det är de senare M46 lådorna som har starkare OD som heter P-type (står på OD:n) Kvittar vilken motor man har. Vilket år den kom har jag ingen koll på men satt på min 940 Turbo-91 och finns 940 utan turbo som har OD låda och den har den starka OD:n med.

Yes de står mellan J och P-låda. P är starkare och sitter således på motorstarkare motorer. P saknar uttag för hastighetsmätarvajer om man vill ha ett kännetecken.

Finns med aluminium och gjutjärnshus, misstänker starkt att aluminium lär vara vanligare på de senaste lådorna, men om jag minns rätt kan gjutjärnslådorna vara starkare, men som ni säger så brukar det ändå vara 3:an som ryker så de spelar inte så stor roll.

huh?
10 427 Inlägg
1 803 Inlägg
31 oktober 2010
Den "förstärkta" M46-lådan kom redan 85-86 vill jag minnas och satt monterad på t ex turbo och 16V.
På dessa är det OD´n som är förstärkt med bl a grövre axel till OD´n och ett högre tryck.

1 november 2010
Hallå......

Det skiljer även på lager i lådorna,
Turbolådornas "bottenstock" är nållagrad, det är den ej på de vanliga...

Tja......

Flickspanare
731 Inlägg
1 november 2010
P-type sitter på GLE etc. P/J-type sitter på GLT 16V 740 och har grövre utgående axel än vad standard M46 har, så den skilljer sig..

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Sök