BrajjAxx's projekt: Volvo 940 Turbo

Effektsug
  • 190 Följare
  • 428 626 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 augusti 2014
Skeden Mekaniker/Fordonstek
21 januari 2011 · 80 Inlägg

vad har du för klämspalt ändras inte squish ytan av detta? vad har du för avstånd mellan kolv/topp urgröpta kolvar osv, ja jag förstår en del men jag vet att det skall mycket till innan det blir bra men jag känner att våran diskussion inte hör hemma på trådskaparens projekt tråd tongue intressant dock helt klart!

Senast redigerat av Skeden (21 januari 2011)

Kör 940Sleeper
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
21 januari 2011 · 2 252 Inlägg

Toppdeckning: Gör man för att få en kliniskt ren och rak yta för att t.ex Limma MLS packningnar och liknande, ej för att ändra klämspalt eller squishbredd då man sköter detta med kolvar och förbrännings rum.
End of story för det i brajjax tråd,.

Blir smutt som fan brajjax, dock är de liiiite för overkill med eftermarknads kolvar, då b23 ET kolvarna står stadigt en bra bit över 500hp så länge det inte spikar : )

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
BrajjAxx 040 RedLine
21 januari 2011 · 1 219 Inlägg

Bara kul att det startas lite diskussioner här!  Angående toppdeckningen så gick blocket att köra på som de va, men bäst att få en ny yta, så han tog absolut så lite han kunde... på ställdet där det var som mest "ojämnt" så ser man till och med att dar varit någon lite skada.

Sedan vet jag inte om kolvarna går över cylindrarna, men de lär jag märka...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Skeden Mekaniker/Fordonstek
21 januari 2011 · 80 Inlägg

Ja jag menade ju inget illa eller ville förstöra din tråd folk har givetvis ideer om vad som är vad och just av den anledningen skapas diskussioner lätt, vad jag inte gillar är när folk som tror dom vet allt skriver något och sen är det punkt slut. Att toppdeckning görs för ren yta osv ja det görs det VANLIGTVIS till men finns folk som har just deckat för andra anledningar och då är vi tillbaka till ruta ett där folk påstår och sätter punkt framför något som inte stämmer. Men jag tror inte du behöver oroa dig. håller med wikstromm dock lite overkill på kolvarna MEN nu finns dom där och skall du sedan bygga vidare vilket man vanligtvis gör så har du ett problem mindre! all lycka till dig brajjax smile

Kör 940Sleeper
BrajjAxx 040 RedLine
21 januari 2011 · 1 219 Inlägg

Skeden skrev:
Ja jag menade ju inget illa eller ville förstöra din tråd folk har givetvis ideer om vad som är vad och just av den anledningen skapas diskussioner lätt, vad jag inte gillar är när folk som tror dom vet allt skriver något och sen är det punkt slut. Att toppdeckning görs för ren yta osv ja det görs det VANLIGTVIS till men finns folk som har just deckat för andra anledningar och då är vi tillbaka till ruta ett där folk påstår och sätter punkt framför något som inte stämmer. Men jag tror inte du behöver oroa dig. håller med wikstromm dock lite overkill på kolvarna MEN nu finns dom där och skall du sedan bygga vidare vilket man vanligtvis gör så har du ett problem mindre! all lycka till dig brajjax smile

Ja, sommaren 2011 så nöjjer jag mig med lite drygt 300hk, sätter stopp just där för studerar och pengar finns inte i massor! Men sommaren 2012 så har jag planer för ca 500hk smile

Så då är det bra att ha en fin bottendel så man inte behöver oroa sig smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Skeden Mekaniker/Fordonstek
21 januari 2011 · 80 Inlägg

låter som en bra ide smile man skall inte ha bråttom med bygget!

Kör 940Sleeper
dannnej
21 januari 2011 · 761 Inlägg

Jag kan säga som så att jag själv hade uppskattat om någon diskuterat det här i min projekttråd när jag byggde, då hade jag sluppit riva maskinen nu, och kolvarna för 9800:- hade varit rätt mått från början smile

Hade jag haft spalt så hade jag kunnat höja tändningen 10-15 grader vid max last, och alla som vet vad det innebär vet att det är MYCKET effekt, samt inga problem med avgastemp.

Mercedes 280 SE 3,0 Turbodiesel "W108 Bruksbilen" (1972)
Volvo 745 Turbo "DannejDrift.se" (1990)
Skeden Mekaniker/Fordonstek
21 januari 2011 · 80 Inlägg

dannnej skrev:
Jag kan säga som så att jag själv hade uppskattat om någon diskuterat det här i min projekttråd när jag byggde, då hade jag sluppit riva maskinen nu, och kolvarna för 9800:- hade varit rätt mått från början smile

Hade jag haft spalt så hade jag kunnat höja tändningen 10-15 grader vid max last, och alla som vet vad det innebär vet att det är MYCKET effekt, samt inga problem med avgastemp.

Ja det är väldigt synd sad Jag hoppas dock att allt går bättre inför nästa gång du bygger! kanske har du även lärt dig en hel del sen sist. Man lär ju sig hela tiden smile . //Sked

Senast redigerat av Skeden (21 januari 2011)

Kör 940Sleeper
BrajjAxx 040 RedLine
21 januari 2011 · 1 219 Inlägg

Någon av er som vet vad kolvringsgapet skall ligga på ungefär? smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Skeden Mekaniker/Fordonstek
21 januari 2011 · 80 Inlägg

vad för öd kör du? skall du köra etanol eller bensin

Kör 940Sleeper
BrajjAxx 040 RedLine
21 januari 2011 · 1 219 Inlägg

Skeden skrev:
vad för öd kör du? skall du köra etanol eller bensin

Ska köra bensin, vad menar du me öd?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Alle86 YEAH!!!
21 januari 2011 · 559 Inlägg

0.35 har jag för mej ^^

V o L v o
BrajjAxx 040 RedLine
21 januari 2011 · 1 219 Inlägg

Alle86 skrev:
0.35 har jag för mej ^^

för min e 0,40 nu smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Skeden Mekaniker/Fordonstek
21 januari 2011 · 80 Inlägg

kom det ringar med kolvarna? man brukar titta gapet för allmän kontroll vanligtvis när man får med kolvringar skall dom stämma med en gång, men kompisen ligger på 0.20 har jag för mig och det funkar fint

Kör 940Sleeper
Skeden Mekaniker/Fordonstek
21 januari 2011 · 80 Inlägg

BrajjAxx skrev:

Skeden skrev:
vad för öd kör du? skall du köra etanol eller bensin

Ska köra bensin, vad menar du me öd?

du har borrat och då borrar man ÖD "Överdimension" 0.30 är första ÖD 0.60 är Andra ÖD vanligtvis.

du har även kolvar som brukar vara 0.30 ÖD, har för mig Spm kolvar är 0.30.

taget från spm B230 Turbo 96,30mm alltså 0.30 första ÖD.

men fick du med ringar?

Kör 940Sleeper
BrajjAxx 040 RedLine
22 januari 2011 · 1 219 Inlägg

Skeden skrev:

BrajjAxx skrev:

Skeden skrev:
vad för öd kör du? skall du köra etanol eller bensin

Ska köra bensin, vad menar du me öd?

du har borrat och då borrar man ÖD "Överdimension" 0.30 är första ÖD 0.60 är Andra ÖD vanligtvis.

du har även kolvar som brukar vara 0.30 ÖD, har för mig Spm kolvar är 0.30.

taget från spm B230 Turbo 96,30mm alltså 0.30 första ÖD.

men fick du med ringar?

Nu är jag med på traven!

Enligt spm så skall de borras till 96,29 mm

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Skeden Mekaniker/Fordonstek
22 januari 2011 · 80 Inlägg

ta reda på vad dom rekommenderar på spm för ringgap annars tror jag inte 0.40 ger någon leak down i alla fall.

Kör 940Sleeper
turbo_shit RED LIGHT´S
23 januari 2011 · 554 Inlägg

lite bilder vore kul smile

BrajjAxx 040 RedLine
23 januari 2011 · 1 219 Inlägg

turbo_shit skrev:
lite bilder vore kul smile

Vad vill du ha bilder på?smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
turbo_shit RED LIGHT´S
23 januari 2011 · 554 Inlägg

BrajjAxx skrev:

turbo_shit skrev:
lite bilder vore kul smile

Vad vill du ha bilder på?smile

det som händer:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang