Xog skrev: Camaron har vi typ inte byggt något på alls i princip men vi hade en vega innan som byggdes om rejält, från stegar till 4-länk och till en bur med betydligt mer förarskydd
Jag är så kluven angående fortsättningen på bygget. Inte mycket som behöver läggas till för att den ska gå som 7.50 är väl typ bara funny car bågen över föraren som kommer saknas. Men kommer aldrig ner till dom tiderna med denna motor. 8.50 duger gått och väl.
Xog skrev: Bara tänka igenom när du sätter rören i cupen så att du lätt kan sömma i om du behöver. Sjukt snyggt bygge är det men det känns som det kommer bli väldigt tungt
Tungt och tungt Hade jag velat bygga lättast möjligast hade jag byggt i chrommolly. Kan faktiskt inte tänkte mig något annat sätt att bygga på utan att tumma på styrkan.
Gissar att bilen färdig kommer väga runt 1200 kg. Det är vikten den hade innan jag satte kapen i den den här gången. Kommer köra på plexirutor och lexan till framrutan. De finns så mkt annat man kan hämta hem vikt på än att tumma på några rörbitar
Har kontaktat Loffy på SBF om att få chassit godkänt. Ska göra lite svetsningar enligt hans önskemål och skicka till honom för att visa kvalitén på mina svetsar. Detta är ett första steg mot att få de godkänt nån gång i framtiden Ska bli kul!
Här går de inte många knop. Men har snart gjort klart mina svetsprover. Har fastnat i ett moment då man ska skarva 2 rör med en innerhylsa. Men hittar ingen hylsa med rätt diameter.
Här är de svetsarna jag gjort än så länge (jag får de visst att låta som världens projekt )
Här är de olika momenten som ska lämnas prov på. Sedan hoppas jag få anvisningarna till att bygga 7.50 chassi och i slutändan även få det certifierat till 7.50
XL-Dempa skrev: Ser riktigt bra ut ! men vilken marknad är det du pratar om ?
Åby motorklubbs dragracingmarknad. Jättestor tillställning med massa begagnatförsäljning med inriktining på amerikamskt men mest dragracing. Nu i helgen, den 14e kl.10, i norrköpings mässhallar.
Xog skrev: Wohoo! uppdatering! Det tar sig rejält varje gång du uppdaterar, hur kommer du fäste automatlådan? blir det på rails som många andra tävlingsbilar?
Hade varit smidigt. Inte kollat på sådan lösning, men jag har sett de.
Xog skrev: Vi körde så till både PG, Lencon och TH400:an det är så sjukt smidigt i och ur, man bara droppar ner lådan, skjuter i den och drar fast turbin. Allt är alltid på rätt ställe
Då blir de en sån lösning Hur fäster man skenorna i växellådan? Har du några bilder på eran lösning så slipper jag googla allt för mkt
Har eventuellt hittat ett par Koni-dämpare till mitt bygge.
Då var marknaden avklarad, tycker det var väldigt lyckat. Ställde upp och arbetade lite i ena kiosken och sålde fika och korv under större delen av dagen.
Hann ändå med att köpa lite delar
Först och främst hämtade jag upp mina nya stötdämpare som jag hade betalat för innan marknaden.
Det är dubbelt justerbara koni-dämpare. Väldigt nöjd!
Sen blev det en 60 liters alutank till v12 bygget från KL-Racing (som fanns på plats).
Blev även 10 st hjulmuttrar till bakaxeln. 1/2" x 20. Är ju tvungna att vara lite special när det är de fälgarna jag har (Weld).
På tisdag förväntar jag mig även att min rörleverans kommer 24 meter 42mm rör och 24 meter 38mm rör. Bör räcka en stund iaf.
V12an är snart dags för uppstart på. Har börjat på elsystemet nu, ska bli sjukt spännande att höra den brumma igång
Kanske inte det längsta inlägget på min 70 sidor Men fick i alla fall hem en pytteliten beställning från Summit Racing.
Nedre fäste för stötdämparna till bakaxeln
Fick lite fina klistermärken också
Blev även uppstart av V12an i helgen som var. Sjukt kul att kommit så långt, det som ska göras på den nu framöver är att limma rutorna på torsdag och hänga på dörrar och framskärmar så man kan gatmappa den lite.
Imorgon ska jag förhoppningsvis hämta mina rör som jag beställde. Så jag kan fortsätta med burbygget. Skickade även in mina svetsprover till SBF igår. Får se om det blir en stor fet "AVSLAG"s stämpel eller om det blir godkänt
Fick sluta lunch idag för att äntligen kunna hämta mina rör Tack till Norrköpings Rostfria AB (NRFAB) för köpet!
Kunde även testa stötdämparfästena idag. Var perfekt passform på dom. Enda var att jag fick borra upp hålen till m10 för att slippa vända mig till tum Någon som har tips på vart man kan köpa tum-bult som inte är svindyrt?
Gav även lite kärlek till v12an.. Limmade samtliga rutor och monterade dörrarna.
Polaren har även monterat sidokjolarna och skärmbreddarna bak.
Ännu en förmiddag spenderad i garaget. Blev inte enbart bygga på min bil så den andra bilen har högre prio för tillfället. Men lite hanns med att göras iaf. Lite snack, mycket bilder. Ni får ha i åtanke att det inte är färdigt och alla stag inte sitter där de ska/bör än, utan jag tar lite i taget. Därför kan de se lite klent och obra ut på vissa bilder
Övre stag för bakre dämparna på plats. upphängda i strips för tillfället. Behöver beställa ½ tum bult för infästning. Ska man köra UNC eller UNF? Någon som vet något ställe där man kan beställa på nätet och inte kostar skjortan?
Mycket stag blir de, jag kanske bygger "för kraftfullt". Men jag tycker de kommer bli bra Hade jag velat ha ett lättare chassi skulle jag inte byggt i svartstål
Börjar se helt okej ut Bara övre fästöron till dämparna så kommer hjulupphängningen sitta för egen kraft.
Kapade även upp andra hjulhuset för breddning av hjulhusöppningen så fläskdäcken får plats