Vilken färg på instrumentpanelen är skönast för ögonen?

Muusayeegrrn RACESOLUTIONS.SE
8 november 2010 · 43 Inlägg

tycker faktiskt gult är vilsammast.. så länge man kan dimma det, dessutom har jag sett tester som visar att gult ger bättre kontrast mot mört än vad ex. vitt ger; med andra ord, man kan dimma rätt mycket innan det blir svårläst med gult. sen är allt en smaksak, helt klart smile

Eating R:s, Shitting Aeros
Volvo 850 Turbo "TrackDay" (1995)
Trekmeister
8 november 2010 · 272 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Håller inte med dig. Allt ljus är kass för mörkerseende men rött bäst. Googlat lite på ämnet vilket bekräftas fast nån "bra"sida om det har jag inte hittat.

Det är som sagt ganska komplext och vad som är bäst beror på i vilket läge det är.

Ögat är mest känsligt för grönt ljus, även i mörker. Känsligheten peak:ar runt 500nm våglängd vilket råkar vara grönt (se den gröna kurvan på http://en.wikipedia.org/wiki/Luminosity_function).

Rött har fördelen att det påverkar stavarna i ögat mindre än grönt och försämrar därmed mörkerseendet mindre. I gengäld krävs det många gånger kraftigare rött ljus för att få motsvarande syn som med grönt ljus och detta i sin tur skadar mörkerseendet mer.


Att ögat är känsligast för ljus i denna våglängden är mest troligt något som evolutionerats fram under miljontal år. Jordens atmosfär är mest genomsläpplig för grönt till blå-grönt ljus och precis där ligger peaken i känslighet.

Necra
8 november 2010 · 39 Inlägg

Så rött alltså? tongue

Volvo 242 (1980)
Alex-s Bakhjulskrafs
8 november 2010 · 1 479 Inlägg

nej svart!

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Trekmeister
8 november 2010 · 272 Inlägg

Necra skrev:
Så rött alltså? tongue

Haha ja eller grönt! Eller rött! smile

Som sagt beror det på vad det är till. I fallet med instrumentering skulle jag säga att grönt eller turkos (som faktiskt används militärt tillsammans med night vision goggles) är en liten aning bättre än rött. Skall du läsa av små detaljer kan rött vara bättre. Skall du läsa kartor funkar varken rött eller grönt eftersom alla färger försvinner, då fungerar antagligen väldigt svagt vitt ljus bäst.

Mycket handlar nog om tycke och smak i slutändan. Uppfattar du rött som mer vilsamt kör det! Synen är inte exakt likadan på alla.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 november 2010 · 17 478 Inlägg

Necra skrev:
Så rött alltså? tongue

Japp. Saab har ju "black panel" i vissa av sina äldre kälkar. Inte fel alls! Min gamla sura oljebrännarmersa har vitt ljus som lyser upp instrumenten "framifrån" Rätt kass. Men visst är det bra att se hur fort man kör... Den betydligt nyare Chryslern har bakgrundsbelysta instrument med grön färg. Bättre men varför har de inte rött? Skulle bifoga bilder men de funkar inte just nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Galad8
8 november 2010 · 1 997 Inlägg

Kör med blått i forden, tycker inte det stör. Sen har jag gjort så man kan dimmra det också om man vill.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40450/518245_c1x7yy.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/40450/518246_imv428.jpg

Kanske inte är snyggast eller mest praktiskt. Men man ser vad som står, och man blir inte störd av det. smile

Necra
8 november 2010 · 39 Inlägg

Ja allt handlar om instrumenteringen.. långa nätter i bilen, vill ha det skönaste ljust så man inte bli onödigt trött eller bländad smile

Volvo 242 (1980)
Stefan Varberg Supraman
8 november 2010 · 2 300 Inlägg

I lastbilarna jag kör är de vitt i instrumentet och grönt alt gult och vitt i knapparna.
behagligt för ögonen men mest nytta har man av de man kallar för porrljusen.
Vi har röda i många bilar och de gör ögon mindre trötta då man har de milda röda ljuset i bakrunden.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
AtlanticBlue
8 november 2010 · 46 Inlägg

Kör ju också Ford.. så grönt känns ju väldigt hemtrevligt.

Jag har dock något mot rött. Tycker det ser billigt ut i instrumenthus....

Ford Taunus GXL Coupe "Den gröna" (1973)
steifan DR!FTT3KN!K3R
8 november 2010 · 10 427 Inlägg

80/90-tals militärgrejer har oftast grön belysning. Stridsfordon 90 har grön belysning
på tex digitala displayer och skärmen för IR-kameran (jag hade dock vit/svart
på min äldre variant tongue). Lika med bildförstärkare GN1 som man har framför ögonen
när det är mörkt.

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
8 november 2010 · 3 404 Inlägg

Röd/brun belysning skall ju vara bäst för att inte pajja mörkerseendet men jag tycker grön är behagligare. Fattar inte vad folket på WV hade rökt på när man slängde in röd/blå instrumentbelysning i sina bilar, riktigt obehagligt att köra med på kvällen.

Saab och Volvo har riktigt bra instrumentbelysning (gröna tavlor med orange/röda nålar)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
klimpan
9 november 2010 · 2 600 Inlägg

grönt tycker jag är bäst smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Andromeda Rumpmas
10 november 2010 · 3 860 Inlägg

Grönt är skönt!

Blått tycker jag är snyggare, men det har en jobbig tendens att kunna sticka i ögonen. Tittar jag på helljusindikatorn, som är blå i min och säkert de flesta bilar, är det en riktig jobbig färg att titta på.

Black/Night Panel är en mycket underskattad funktion, den är guld värd när man är ute och åker i mörka, regniga natten smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
10 november 2010 · 3 404 Inlägg

Andromeda skrev:
Black/Night Panel är en mycket underskattad funktion, den är guld värd när man är ute och åker i mörka, regniga natten smile

Gör varken till eller från för ögonen tycker jag men man har mindre skit att distraheras av + att det blir snyggare big_smile

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang