Elbilstråden - Vad är du beredd att offra?

gutfucker Norrlänning
8 november 2010 · 643 Inlägg

Jag skulle  nog kunna offra det mesta i komfortväg, värme kan ju vara kul att ha när man bor förhållandevis långt norrut.

Problemet blir väl att jag jobbar 60mil från där jag bor, och alltså pendlar ca 120mil i veckan, minst.

Kan man fixa en elbil som är som vilken vanlig bil som helst så visst, men tills dess så är jag oljesheikarna trogen!

Niklas1987 NO
8 november 2010 · 2 182 Inlägg

Vill inte offra nått, och varför skulle man vilja offra nått?
Vill ju inte köpa en ny bil och få mindre än om man köper en vanlig bensivdriven bil.

Nu kommer jag aldrig löpa en ny bil, om det inte är en Cadillac förstås smile

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Turbomatte Lackerare/Rekondare
8 november 2010 · 834 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Vill inte offra nått, och varför skulle man vilja offra nått?
Vill ju inte köpa en ny bil och få mindre än om man köper en vanlig bensivdriven bil.

Nu kommer jag aldrig löpa en ny bil, om det inte är en Cadillac förstås smile

För att du ska kunna åka i en cadillac när du är 40 kanske?

Hur mycket tror du du behöver säga hej då till om vi tar slut på all olja på skitsaker som att åka fram och tillbaka till jobbet och åka och handla osv?

Niklas1987 NO
8 november 2010 · 2 182 Inlägg

Turbomatte skrev:

Niklas1987 skrev:
Vill inte offra nått, och varför skulle man vilja offra nått?
Vill ju inte köpa en ny bil och få mindre än om man köper en vanlig bensivdriven bil.

Nu kommer jag aldrig löpa en ny bil, om det inte är en Cadillac förstås smile

För att du ska kunna åka i en cadillac när du är 40 kanske?

Hur mycket tror du du behöver säga hej då till om vi tar slut på all olja på skitsaker som att åka fram och tillbaka till jobbet och åka och handla osv?

Att åka till jobbet är väl ganska viktigt? Och att åka å handla likaså.
Utan pengar så kan man ju inte köpa mat, och utan mat så dör vi.

Och jag kommer åka i Cadillacs elbil Converj när jag är 70
http://p.webwombat.com.au/motoring/car-images/gm-electric-car-cadillac-converj-big.jpg

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
gamlingen
8 november 2010 · 5 198 Inlägg

Galad8 skrev:

Bullet--- skrev:

Galad8 skrev:

Många hus t.ex värms ju upp med el, så nog borde man kunna hitta på någon sorts lösning till bilar där med. smile

jag syftade på att han skrev att dieselbilar MÅSTE ha en extra dieselbrännare till värmen. Dieselbilar använder samma system som bensinare, ett värmeelement som det går kylarvatten igenom.

sen angående värme i elbilar kan man ha ett elemet med värmestavar. Lär ju dra ström det med, tyvärr.

De kan jag hålla med om att "måste" är lite fel ord i sammanhanget..

Man får väl ha ett litet vindkraftverk på bilen som genererar ström medan man kör, de vore tufft. Hähä. tongue

Eller varför inte en typ av cykeldynamo,,, dom alstrar ju ström när dom används

Dansken-
8 november 2010 · 950 Inlägg

Det blir väl som det brukar att bli, att politikerna beslutar vilka bilar vi kör, genom att suventionera elbilen så mycket att den blir billigaste alternativet och låtar sen dem som kör vanlig bil betala räkningen, genom extra skatt.
Tyckte också att Tesla så häftig ut, tills jag så den i verkligheten. Karosspassningar som 80-talen och då börjar man ju och fundera på kvaliteten på det som inte syns.
Har inget emot elbilar, men än så länga tycker inte jag att de kan vara med i matchen mot vanliga bilar. Men utvecklingen går snabbt, så kanske där snart kommer vettiga elbilar.
Ska provköra en Chevy Volt denna veckan och ser fram emot det :-)

gamlingen
8 november 2010 · 5 198 Inlägg

jonnielahti skrev:

gamlingen skrev:

Galad8 skrev:

De kan jag hålla med om att "måste" är lite fel ord i sammanhanget..

Man får väl ha ett litet vindkraftverk på bilen som genererar ström medan man kör, de vore tufft. Hähä. tongue

Eller varför inte en typ av cykeldynamo,,, dom alstrar ju ström när dom används

cykeldynamo....
alla dagens bilar har faktiskt en växelströmsgenerator.

Dagens bilar ja,, men framtiden,,,,

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 november 2010 · 14 082 Inlägg

Bullet--- skrev:

Galad8 skrev:

Bullet--- skrev:

varför "måste" dem det får jag fråga?

Många hus t.ex värms ju upp med el, så nog borde man kunna hitta på någon sorts lösning till bilar där med. smile

jag syftade på att han skrev att dieselbilar MÅSTE ha en extra dieselbrännare till värmen. Dieselbilar använder samma system som bensinare, ett värmeelement som det går kylarvatten igenom.

sen angående värme i elbilar kan man ha ett elemet med värmestavar. Lär ju dra ström det med, tyvärr.

Dagens dieselbilar blir knappt varma i motorn om denna dieselbrännare inte skulle finnas. Så jävligt är det. Det tar ibland en jävla tid innan motorn är uppe i arbetstemp även med denna dieselbrännare när det är lite kallt ute.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mikke_I
8 november 2010 · 61 Inlägg

Värme/AC i kupéen kommer kanske inte vara lika effektivt pga att det inte finns något befintlig överskottsenergi att utnyttja på samma sätt.

Hmmm... HALLÅÅ!.... effektivare motor->lägre bränsleförbrukning->mindre överskottsenergi är ju precis vad man är ute efter... detta har lett till att en del dieselbilar idag har extra dieselbrännare för att få "överskottsenergi" när det är vinter och kallt...

Man kan ha en liten dieselbrännare även i en elbil för värmens skull...


Några intressanta elbilar:
MB SLS AMG E-Cell
Audi e-tron
Tesla


Gör vi inte detta kommer vi aldrig ha några härliga v8or och fräsiga ferarris rullandes på våra gator igen. Vill vi dock detta får vi bita i det sura äpplet och åka i en "tråkig" bil utan motorljud och lukter på vardagen.

Gör som jag, kör V8 NU (med kompressor för mer överskottsenergi)! innan det är försent!

Senast redigerat av Mikke_I (8 november 2010)

-Michael :-)
8 november 2010 · 367 Inlägg

Skulle aldrig köpa mig en elbil så jag skulle inte offra någonting.


Varför skall jag behöva sitta och tänka på ett billigt alternativ?
Jag har gett mig in i billeken och jag tål den, att kasta upp lite tusenlappar här och där för bränsle och underhåll gör inte min plånbok någonting.


Det kallar vi kärlek.

PMPerformance
8 november 2010 · 2 266 Inlägg

Bullet--- skrev:

Mikke_I skrev:
Värmeproblem på vintern??? dagens dieselbilar måste ha extra dieselbrännare för att det ska bli värme i kupen... varför skulle inte elbilsbatterierna fungera? ditt startbatteri fungerar väl?

Var det inte även så att de flesta (typ 90%) körde mindre än 50km/dag... samt sitter still i kö (i Sthlm).. vem behöver egentligen bensinbil för dagliga bruket???

När det gäller hobbybilar däremot e det ju inte förståndet som styr... wink  ...men elbilarna (hybriderna) börjar ju bli riktigt intressanta...

varför "måste" dem det får jag fråga?

en diesel som står utan belastning typ tomgång förbränner bränslet så effektivt att den tappar temp. därför sitter de dieselvärmare som hjälper motor att hålla normal temp

en elbil skulle jag aldrig kunna tänka mig vem ska man då svartryka för?

svetsdiff !!!
SRD
8 november 2010 ·

så länge vi inte har el så det räcker till hushållen utan är tvungna att använda kolkraft mm är elbilen utdömd.
alla fall för sveriges del. kanske funkar i länder med stora städer.
I sverige är det för stora avstånd

loudness
8 november 2010 · 4 554 Inlägg

Mogel skrev:
Fy fan det sämsta med el bil är ju att ljudet och lukten kommer försvinna. sadmad  Ne jag håller mig till Bensin så länge det går.

lösning på problemet:
http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=prod … tnr=660437

och hemmagjord doftgran som tilbringat tid i valfritt avgasrör beroende på vilken lukt du vill ha wink


ontopic så måste jag hålla med de flesta, man vill inte köra runt i ett rymdskepp, inte tumma på säkerhet såsom defroster osv, som ja läse någonstans så pratade tillverkarna på att inte använda dieselvärmare tyb webasto eller ebersprächer för att då är de inte helt miljövänligt längre, jävligt svagt argument då elen likaväl kan komma från kolkraft.. och en brännare drar inte spec mycke, inte alls under sommarn tex

nä väntar nog tills tillverkarna fått in lite sunt förnuft i tillverkningen

PoulZen
8 november 2010 · 772 Inlägg

Evo-Offer skrev:
hade inte heller offrat nånting för att köra sån där leksak..

Med tanke på att det går att bygga elbilar med elmotorer som ger bra mkt bättre prestanda och framförallt jämnare än vad någon besin eller diesel variant någonsin kommer kunna göra så känns inte elbilar som direkt någon leksak.

PoulZen
8 november 2010 · 772 Inlägg

Jag förstår inte var alla har fått det ifrån att man måste ta bort en massa saker bara för att få en bil som enbart går på el. Allt går ju faktiskt att ersätta med utrustning som går på el.

Stefan Varberg Supraman
8 november 2010 · 2 300 Inlägg

Elbilen har ingen framtid, inte med dagens batteriteknik.
En elbil med bränslecell är framtiden och det som kommer va mest praktiskt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
zoopåse
8 november 2010 · 1 171 Inlägg

Elbilen har ingen framtid, inte med dagens batteriteknik.
En elbil med bränslecell är framtiden och det som kommer va mest praktiskt.

Har du sett prisutvecklingen och prestandautvecklingen på bärbara datorer? Bränslecellsteknik är så långt ifrån annan massproducerad teknik att den är för dålig och dyr, den slits för fort.

Batterier finns det redan i dag i bland de mest populära massproducerade bilarna och de är inte så farligt dyra heller.

Det som kommer vara alternativet till rena elbilar är laddbara seriehybrider. Det löser även problemen med värme på vintern. Det gäller att någon gång ha båda fötterna på marken samtidigt.

JoXter
8 november 2010 · 492 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Idag har vi bensinmackar. Varför inte ha en standard för batterier, och göra så att de lätt byts ut? Ha ett slags utbytessystem på mackarna, att man lämnar in sitt urladdade batteri och får ett laddat (mot en rimlig summa) tillbaka? Det skulle ju göra att problemen med räckvidd minskade...

ett sånt här system visades upp på Frankfurt Bilsalong (IAA) förra året tror jag det var
bara ett koncept men ändå!

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 november 2010 · 7 247 Inlägg

skulle då inte offra motorljudet !! fy för el bil ! måste gå att lösa detta problemet på annat vis ... gör så alla handelsfartyg går på el , alla flygplan går på el mm .... INTE våra bilar samt motorcyklar


Jag vill ha nya moderna 2 taktare !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
9 november 2010 · 10 576 Inlägg

Stefan Varberg skrev:
Elbilen har ingen framtid, inte med dagens batteriteknik.
En elbil med bränslecell är framtiden och det som kommer va mest praktiskt.

Hehe, väldigt svävande inlägg, men i grund och botten håller jag med dig om att utvecklingen kommer gå frammåt och att framtidens transportmedel kommer bli effektivare och finurligare på alla sätt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang