Elbilstråden - Vad är du beredd att offra?

PoulZen
9 november 2010 · 772 Inlägg

CHEEVA skrev:
skulle då inte offra motorljudet !! fy för el bil ! måste gå att lösa detta problemet på annat vis ... gör så alla handelsfartyg går på el , alla flygplan går på el mm .... INTE våra bilar samt motorcyklar


Jag vill ha nya moderna 2 taktare !

Ja, men vissa saker som vi vill ha funkar tyvärr inte. Vad vi VILL ha är inte aktuellt nu längre faktiskt.
Oljan kommer ta slut, det är rena fakta. Så frågan är bara vad vi ska ersätta den med.

Och el är det mest miljövänliga än så länge. Efter tillverkningsprocessen så behöver inte en elbil belasta miljön något mer alls nästan. Vilket en bensin/diesel bil gör hela livet.

Och med tanke på hur lite båtar och flygplan det finns i jämförelse med bilar, så är det bilarna som måste förändras. Vi har kört med samma teknik i bilarna som för 100år sedan. Om datorerna hade fungerat likadant så hade inte en enda människa brytt sig om datorer idag för dom hade varit så långt efter.
Bensin och diesel motorer är en gammal förlegad teknik. Det behövs något nytt.

Och vissa här säger att dom aldrig kommer byta till en elbil. Nej det kanske är sant. Men något kommer dom byta till. Någon skrev att om 20år så är oljan slut. Jag har ingen aning om när den tar slut. Men det jag vet är att priset kommer stiga mer och mer ju mer olja vi använder. Och alla som aldrig skulle kunna tänka sig att byta till något annat än en bensin eller diesel lever bara i någon fantasi.

När priset på bensin och diesel börjar röra sig mot 30kr liter då tror jag till och med den största V8 älskaren kommer fundera på något alternativ. Och till det priset är det inte några 20år iaf.

peegee Forummoderator
9 november 2010 · 2 924 Inlägg

PoulZen skrev:
Jag förstår inte var alla har fått det ifrån att man måste ta bort en massa saker bara för att få en bil som enbart går på el. Allt går ju faktiskt att ersätta med utrustning som går på el.

Det är räckvidden som är problemet och den prioriteras långt före elektriska komfortfunktioner pga lång laddtid, så därför kommer stora uppoffringar ske.

Så att ersätta all utrustning med eldrivna komponenter kommer inte att ske förrän efter väldigt många års batteriutveckling.
Dagens elbil batteri (Li-ion) vägar redan ca ½ ton så att utöka det är inte heller något gångbart alternativ.
Kanske år 2030-2040 men innan dess så ska många elbilar in i våra hem.

Största el-boven är bilens klimatanläggning (värme/AC) inkl batteruppvärmningen.
Skulle man ta all dess drift från bilen batteri skulle man kanske halvera körsträckan i värsta fall och man vill ju tvärtom utöka den, så det är ett väldigt dåligt alternativ i fel riktning och stort problem än så länge.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
SportPilot Ubåtsingenjör
9 november 2010 · 7 247 Inlägg

PoulZen skrev:

CHEEVA skrev:
skulle då inte offra motorljudet !! fy för el bil ! måste gå att lösa detta problemet på annat vis ... gör så alla handelsfartyg går på el , alla flygplan går på el mm .... INTE våra bilar samt motorcyklar


Jag vill ha nya moderna 2 taktare !

Ja, men vissa saker som vi vill ha funkar tyvärr inte. Vad vi VILL ha är inte aktuellt nu längre faktiskt.
Oljan kommer ta slut, det är rena fakta. Så frågan är bara vad vi ska ersätta den med.

Och el är det mest miljövänliga än så länge. Efter tillverkningsprocessen så behöver inte en elbil belasta miljön något mer alls nästan. Vilket en bensin/diesel bil gör hela livet.

Och med tanke på hur lite båtar och flygplan det finns i jämförelse med bilar, så är det bilarna som måste förändras. Vi har kört med samma teknik i bilarna som för 100år sedan. Om datorerna hade fungerat likadant så hade inte en enda människa brytt sig om datorer idag för dom hade varit så långt efter.
Bensin och diesel motorer är en gammal förlegad teknik. Det behövs något nytt.

Och vissa här säger att dom aldrig kommer byta till en elbil. Nej det kanske är sant. Men något kommer dom byta till. Någon skrev att om 20år så är oljan slut. Jag har ingen aning om när den tar slut. Men det jag vet är att priset kommer stiga mer och mer ju mer olja vi använder. Och alla som aldrig skulle kunna tänka sig att byta till något annat än en bensin eller diesel lever bara i någon fantasi.

När priset på bensin och diesel börjar röra sig mot 30kr liter då tror jag till och med den största V8 älskaren kommer fundera på något alternativ. Och till det priset är det inte några 20år iaf.

Jag tror då inte på allt som sägs i tv om miljön, tror de kör med lite skrämseltaktik .... handelsfartyg flygplan och alla olika kraftverk är något som borde ändras på först innan man börjar tänka på bilarna.

Bara de faktum att vi importerar kolkraft är ju helt sjukt ! De finns så grymt mycket man kan göra innan man börjar sabba för folk med motor intresse.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
PoulZen
9 november 2010 · 772 Inlägg

CHEEVA skrev:
Jag tror då inte på allt som sägs i tv om miljön, tror de kör med lite skrämseltaktik .... handelsfartyg flygplan och alla olika kraftverk är något som borde ändras på först innan man börjar tänka på bilarna.

Bara de faktum att vi importerar kolkraft är ju helt sjukt ! De finns så grymt mycket man kan göra innan man börjar sabba för folk med motor intresse.

Att oljan tar slut är inte skrämseltaktik, det är fakta. Det är bara att söka på hur mkt olja som vi använder per år, och hur mkt dom beräknar att det finns kvar.

Varför ska båtar och flyg ändras först? Visst borde det ändras, men det går inte att bara ta bort en grupp av fordon för att koncentrera sig på någon annan grupp.
Flyget står för 5% av sveriges totala koldioxidutsläpp, och då är det alla flyg som går i sverige inte bara inrikes.
Fordonen i Sverige står för 25% för sveriges totala koldioxidutsläpp.
Det talar ju sitt tydliga språk. Det är bilarna som är en väldigt stor del av miljöboven. Sen menar jag inte att man ska strunta i dom andra. Men just bilar är det som går långsammast att förändra och få miljövänligt.

Sen tror jag inte dom vill ha in mer miljövänligare bilar för att sabba för folk med motor intresse. Men alla måste förstå att i den takt som vi håller på och eldar upp oljan så kommer ingen med motor intresse till slut ens ta sig till jobbet. För att bensinen kommer vara för dyr.

SportPilot Ubåtsingenjör
9 november 2010 · 7 247 Inlägg

PoulZen skrev:
Att oljan tar slut är inte skrämseltaktik, det är fakta. Det är bara att söka på hur mkt olja som vi använder per år, och hur mkt dom beräknar att det finns kvar.

Det finns oljekällor världen över som inte är upp borrade... självklart kommer den ta slut, men kan vi inte då köra på rapsolja eller något annat ? Jag personligen skulle inte vilja köra en el bil.

Varför vi ska ta båtar och flyg först är för att de är enklast... tar ett hangarfartyg som exempel , de kan köra 50 år i fullfart utan att behöva åka in till land för att "tanka" varför inget sånt här i våra handelsfartyg ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
PoulZen
9 november 2010 · 772 Inlägg

CHEEVA skrev:

PoulZen skrev:
Att oljan tar slut är inte skrämseltaktik, det är fakta. Det är bara att söka på hur mkt olja som vi använder per år, och hur mkt dom beräknar att det finns kvar.

Det finns oljekällor världen över som inte är upp borrade... självklart kommer den ta slut, men kan vi inte då köra på rapsolja eller något annat ? Jag personligen skulle inte vilja köra en el bil.

Varför vi ska ta båtar och flyg först är för att de är enklast... tar ett hangarfartyg som exempel , de kan köra 50 år i fullfart utan att behöva åka in till land för att "tanka" varför inget sånt här i våra handelsfartyg ?

Njae, det finns inte så mkt oljekällor kvar faktiskt. Och eftersom det inte tillverkas nya så tar det slut.  Jo det går att tillverka bränsle av rapsolja. Dock så blir det inte någon bensin av det, utan det är bara diesel bilar som kan gå på sådant.

Ja du, det är en väldigt kostsam motor som finns i hangarfartyg. För att ha råd att sätta dom i ett handelsfartyg så kommer dom få köra i ganska många år innan det betalar sig.
Och sätta en kärnkraftsmotor i ett flygplan? Njae, då skulle jag sluta åka flygplan.
Det är nog tyvärr bilar som gäller att kolla på först.

SportPilot Ubåtsingenjör
9 november 2010 · 7 247 Inlägg

PoulZen skrev:

CHEEVA skrev:

PoulZen skrev:
Att oljan tar slut är inte skrämseltaktik, det är fakta. Det är bara att söka på hur mkt olja som vi använder per år, och hur mkt dom beräknar att det finns kvar.

Det finns oljekällor världen över som inte är upp borrade... självklart kommer den ta slut, men kan vi inte då köra på rapsolja eller något annat ? Jag personligen skulle inte vilja köra en el bil.

Varför vi ska ta båtar och flyg först är för att de är enklast... tar ett hangarfartyg som exempel , de kan köra 50 år i fullfart utan att behöva åka in till land för att "tanka" varför inget sånt här i våra handelsfartyg ?

Njae, det finns inte så mkt oljekällor kvar faktiskt. Och eftersom det inte tillverkas nya så tar det slut.  Jo det går att tillverka bränsle av rapsolja. Dock så blir det inte någon bensin av det, utan det är bara diesel bilar som kan gå på sådant.

Ja du, det är en väldigt kostsam motor som finns i hangarfartyg. För att ha råd att sätta dom i ett handelsfartyg så kommer dom få köra i ganska många år innan det betalar sig.
Och sätta en kärnkraftsmotor i ett flygplan? Njae, då skulle jag sluta åka flygplan.
Det är nog tyvärr bilar som gäller att kolla på först.

kör mycket helldre en diesel än el roll  men men ska ja va ärlig hade de kanske funkat köra en elbil som brukis men om man inte ska få köra våra hobby bilar längre så är det tragiskt skulle inte heller tänka mig att en el bil skulle kunna fylla ut den platsen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
9 november 2010 · 834 Inlägg

CHEEVA skrev:

PoulZen skrev:

CHEEVA skrev:

Det finns oljekällor världen över som inte är upp borrade... självklart kommer den ta slut, men kan vi inte då köra på rapsolja eller något annat ? Jag personligen skulle inte vilja köra en el bil.

Varför vi ska ta båtar och flyg först är för att de är enklast... tar ett hangarfartyg som exempel , de kan köra 50 år i fullfart utan att behöva åka in till land för att "tanka" varför inget sånt här i våra handelsfartyg ?

Njae, det finns inte så mkt oljekällor kvar faktiskt. Och eftersom det inte tillverkas nya så tar det slut.  Jo det går att tillverka bränsle av rapsolja. Dock så blir det inte någon bensin av det, utan det är bara diesel bilar som kan gå på sådant.

Ja du, det är en väldigt kostsam motor som finns i hangarfartyg. För att ha råd att sätta dom i ett handelsfartyg så kommer dom få köra i ganska många år innan det betalar sig.
Och sätta en kärnkraftsmotor i ett flygplan? Njae, då skulle jag sluta åka flygplan.
Det är nog tyvärr bilar som gäller att kolla på först.

kör mycket helldre en diesel än el roll  men men ska ja va ärlig hade de kanske funkat köra en elbil som brukis men om man inte ska få köra våra hobby bilar längre så är det tragiskt skulle inte heller tänka mig att en el bil skulle kunna fylla ut den platsen

Det är ju det som är grejjen. Vi behöver köra el/vätgas bilar till vardags så att vi kan ut och bränna med våra v8or, skylines etc etc på helger. Även motorsporten kommer bli lidande när oljan tar slut. Kan vi då spara på oljan så gott vi kan, kan vårt intrtesse leva vidare längre!

master_lars
9 november 2010 · 1 180 Inlägg

Tycker att detta är ganska intressant faktikst. Elbilsfronten kommer och Gröna bilister hoppar av glädje. Men vad är det de hoppar för egentligen? De saker jag skulle kunna tänkte mig att offra är följande.

* Onödigt elsaker som man faktiskt inte behöver (elhissar, elstolar m.m.)
* Topfart och acceleration (topfarten är egentligen inte speciellet viktig om man ser till dagligt bruk, inte heller accelerationen, men spelar ingen roll om bilen gör 0-100 knutar på 10 eller 20 sekunder).
* Drivsätt (fram, bak fyrhjul spelar ingen roll)


Det är väl de egentlige uppoffringarna jag kan tänka mig att göra. Det jag däremot inte vill offra är följande:
* Värmen och kyla, vintertid vill man inte åka i en kall bil och vice versa på sommaren, mao AC är ett måste.
* Lastkapaciteten, man skall fortfarande kunna lasta lika mycket som i en vanlig bil
* Det ska vara billigt att åka miljövänligt, mao skall en elbil vara skattefri för alltid, och bränslet som är förnybart skall även det vara skattefritt, dvs ingen energiskatt.
* Belysningen skall vara av samma norm som vi har idag, dvs ha samma räckvid som bilarna idag.
* Batterierna skall vara renoveringsbara för att spara pengar vid en eventuell reparation.
* Räckvidden skall vara den samma oberoende om det är minusgrader eller plusgrader ute (det är inte acceptabelt att man ska behöva göra avkall på räckvidden för att det är minusgrader ute).
* Bilen ifråg skall vara lika krocksäker, så plast och dylikt går bort.
* Bilarna måste finnas i olika storlekar, ungefär som idag.
* Priset på bilen skall vara detsamma som en modell av fossilt bränsle. Tror inte att folk köper en bil för att rädda miljön när den kostar 150% mer är tex en bensindriven dito. För att elbilarna skall få fäste i folkhemmet så krävs det att folkhemmet från början har råd med bilen. Ett exempel på en för dyr bil är tex norska bilen 233 000 SEK får man en mopedbil som går på el och som toppar 100km/h. Dyrt, jaa, vilka köper? Företag!

Det är bara några av mina tankar om detta, ett förövrigt intressant ämne.

Senast redigerat av master_lars (9 november 2010)

Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900i "Gratisbilen eller Florentinern" (1988)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
9 november 2010 · 1 948 Inlägg

Att dem blir skattebefriade för alltid kommer inte att hända, alla subventioneringar på miljöbilar är endast till för att ge dem en anledning att ha höga skatter på vanliga bilar och drivmedel utan att folk börjar undra. Det kallas att det finns miljövänliga alternativ och dem ska användas osv osv.

Men i när det där miljövänliga transportmedlet finns och när alla har det, då kommer det att beskattas också.

Vi har ett bättre alternativ till bensin redan idag, diesel kallas det. Eftersom att dieselbilar drar mindre så går det åt mindre olja, vilket i sin tur innebär att oljan kommer att räcka längre. Detta är ingen lösning, men det är ett sätt att köpa oss mer tid.

Men dieselbilarna är helt sönderskattade, bara för att pengarna ska in. Så i slutändan tror jag aldrig det blir billigare att köra bil.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Noxxer
9 november 2010 · 1 482 Inlägg

Kan offra rätt mycket om jag får denna effektkurva:

http://i136.photobucket.com/albums/q195/Noxxxer/2010-11-05061007.jpg

Max effekt:
125hk
2500nm
Ca 5000rpm

BLT Service
Theracords Music Label
Aerodynamik ...
9 november 2010 · 7 120 Inlägg

Noxxer skrev:
Kan offra rätt mycket om jag får denna effektkurva:

http://i136.photobucket.com/albums/q195 … 061007.jpg

Max effekt:
125hk
2500nm
Ca 5000rpm

Fortfarande bara 125hk så rätt värdelöst om man inte ska dra tunga saker..

ZonaX Svetsare
9 november 2010 · 3 150 Inlägg

Mogel skrev:
Fy fan det sämsta med el bil är ju att ljudet och lukten kommer försvinna. sadmad  Ne jag håller mig till Bensin så länge det går.

+1!    Skulle inte kunna tänka mig en värld utan det  :'(    Och som nån annan sa så är ju personbilen det minsta bekymret ang. klimatet!

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Dansken-
9 november 2010 · 950 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Att dem blir skattebefriade för alltid kommer inte att hända, alla subventioneringar på miljöbilar är endast till för att ge dem en anledning att ha höga skatter på vanliga bilar och drivmedel utan att folk börjar undra. Det kallas att det finns miljövänliga alternativ och dem ska användas osv osv.

Men i när det där miljövänliga transportmedlet finns och när alla har det, då kommer det att beskattas också.

Vi har ett bättre alternativ till bensin redan idag, diesel kallas det. Eftersom att dieselbilar drar mindre så går det åt mindre olja, vilket i sin tur innebär att oljan kommer att räcka längre. Detta är ingen lösning, men det är ett sätt att köpa oss mer tid.

Men dieselbilarna är helt sönderskattade, bara för att pengarna ska in. Så i slutändan tror jag aldrig det blir billigare att köra bil.

Dieselbilar förorenar mycket mer än bensinbilar. Partikelfilter har gjort dem renare, men NOx föroreningen är ett stort problem för de flesta dieselbilar. NOx utsläpp är skadligt för människor, till skillnad från CO2, som inte är skadligt för oss.

Bmw_Bertil Ljud freak !
9 november 2010 · 928 Inlägg

staten kommer ju beskatta dom som bensin bilar å dieselbilar så kommer köra på bensin så länge jag kan sen ljudet kommer ju aldrig gå att slå i en riktigt vass förbrännings motor big_smile

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Noxxer
9 november 2010 · 1 482 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Noxxer skrev:
Kan offra rätt mycket om jag får denna effektkurva:

http://i136.photobucket.com/albums/q195 … 061007.jpg

Max effekt:
125hk
2500nm
Ca 5000rpm

Fortfarande bara 125hk så rätt värdelöst om man inte ska dra tunga saker..

Beror på hur man programerar strömriktaren wink

BLT Service
Theracords Music Label
master_lars
9 november 2010 · 1 180 Inlägg

PoulZen skrev:

CHEEVA skrev:
Jag tror då inte på allt som sägs i tv om miljön, tror de kör med lite skrämseltaktik .... handelsfartyg flygplan och alla olika kraftverk är något som borde ändras på först innan man börjar tänka på bilarna.

Bara de faktum att vi importerar kolkraft är ju helt sjukt ! De finns så grymt mycket man kan göra innan man börjar sabba för folk med motor intresse.

Att oljan tar slut är inte skrämseltaktik, det är fakta. Det är bara att söka på hur mkt olja som vi använder per år, och hur mkt dom beräknar att det finns kvar.

Varför ska båtar och flyg ändras först? Visst borde det ändras, men det går inte att bara ta bort en grupp av fordon för att koncentrera sig på någon annan grupp.
Flyget står för 5% av sveriges totala koldioxidutsläpp, och då är det alla flyg som går i sverige inte bara inrikes.
Fordonen i Sverige står för 25% för sveriges totala koldioxidutsläpp.
Det talar ju sitt tydliga språk. Det är bilarna som är en väldigt stor del av miljöboven. Sen menar jag inte att man ska strunta i dom andra. Men just bilar är det som går långsammast att förändra och få miljövänligt.

Sen tror jag inte dom vill ha in mer miljövänligare bilar för att sabba för folk med motor intresse. Men alla måste förstå att i den takt som vi håller på och eldar upp oljan så kommer ingen med motor intresse till slut ens ta sig till jobbet. För att bensinen kommer vara för dyr.

I Sverige ja, men Sverige är ett av världens mest glesbefolkade länder, och således kör vi mer bil är länder som är mindre glesbefolkade. Inget som kommer att ändras på den fronten. Att biltrafiken skulle stå för 25% av sveriges utsläpp är helt tagen ur luften och fel.

I det stora hela så är den verkliga boven faktiskt Fraktfartyg, dieseldrivna och utan avgasrening. Alla finnlandsfärjor är inte rena dem heller. Ingen båttrafik är ren, inte ens fritidsbåtarna. De är lika smutsiga som gräsklipparen du klipper dit gräs på tomten med. Detta i och med avsaknaden av katalysator, skall även tilläggas att utombordare inte går att få med dieseldrift och partikelfilter.

Så för att sänka koldioxidutsläppen bör alla gräsklippare, trimmers, motorsågare etc, konverteras till tex etanoldrift (för att minska utsläppen, inte ta bort dem), vidare skulle man kunna föreslå att båtmotorer endast får säljas med dieseldrift och partikelfilter alternatvt gasdrift från och med 2015. Samtliga större fartyg skall ha bättre avgasrening, och helst övergå till annan form av drivkälla (varför inte atomdrift).

Först då kan man börja ta uti fordonsbaserade utsläpp, för de är igentligen en piss i havet i jämnförelse med båttafiken.

Miljödebbaten du vill skapa är felande från första början. Biltrafie

SportPilot Ubåtsingenjör
9 november 2010 · 7 247 Inlägg

master_lars skrev:

PoulZen skrev:

CHEEVA skrev:
Jag tror då inte på allt som sägs i tv om miljön, tror de kör med lite skrämseltaktik .... handelsfartyg flygplan och alla olika kraftverk är något som borde ändras på först innan man börjar tänka på bilarna.

Bara de faktum att vi importerar kolkraft är ju helt sjukt ! De finns så grymt mycket man kan göra innan man börjar sabba för folk med motor intresse.

Att oljan tar slut är inte skrämseltaktik, det är fakta. Det är bara att söka på hur mkt olja som vi använder per år, och hur mkt dom beräknar att det finns kvar.

Varför ska båtar och flyg ändras först? Visst borde det ändras, men det går inte att bara ta bort en grupp av fordon för att koncentrera sig på någon annan grupp.
Flyget står för 5% av sveriges totala koldioxidutsläpp, och då är det alla flyg som går i sverige inte bara inrikes.
Fordonen i Sverige står för 25% för sveriges totala koldioxidutsläpp.
Det talar ju sitt tydliga språk. Det är bilarna som är en väldigt stor del av miljöboven. Sen menar jag inte att man ska strunta i dom andra. Men just bilar är det som går långsammast att förändra och få miljövänligt.

Sen tror jag inte dom vill ha in mer miljövänligare bilar för att sabba för folk med motor intresse. Men alla måste förstå att i den takt som vi håller på och eldar upp oljan så kommer ingen med motor intresse till slut ens ta sig till jobbet. För att bensinen kommer vara för dyr.

I Sverige ja, men Sverige är ett av världens mest glesbefolkade länder, och således kör vi mer bil är länder som är mindre glesbefolkade. Inget som kommer att ändras på den fronten. Att biltrafiken skulle stå för 25% av sveriges utsläpp är helt tagen ur luften och fel.

I det stora hela så är den verkliga boven faktiskt Fraktfartyg, dieseldrivna och utan avgasrening. Alla finnlandsfärjor är inte rena dem heller. Ingen båttrafik är ren, inte ens fritidsbåtarna. De är lika smutsiga som gräsklipparen du klipper dit gräs på tomten med. Detta i och med avsaknaden av katalysator, skall även tilläggas att utombordare inte går att få med dieseldrift och partikelfilter.

Så för att sänka koldioxidutsläppen bör alla gräsklippare, trimmers, motorsågare etc, konverteras till tex etanoldrift (för att minska utsläppen, inte ta bort dem), vidare skulle man kunna föreslå att båtmotorer endast får säljas med dieseldrift och partikelfilter alternatvt gasdrift från och med 2015. Samtliga större fartyg skall ha bättre avgasrening, och helst övergå till annan form av drivkälla (varför inte atomdrift).

Först då kan man börja ta uti fordonsbaserade utsläpp, för de är igentligen en piss i havet i jämnförelse med båttafiken.

Miljödebbaten du vill skapa är felande från första början. Biltrafie

Helt rätt ! men nya utombords motorer för fritidsbåtar är faktiskt ganska rena smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mikke_I
9 november 2010 · 61 Inlägg

Största el-boven är bilens klimatanläggning (värme/AC) inkl batteruppvärmningen.
Skulle man ta all dess drift från bilen batteri skulle man kanske halvera körsträckan i värsta fall och man vill ju tvärtom utöka den, så det är ett väldigt dåligt alternativ i fel riktning och stort problem än så länge.

Ok vi räknar lite..
1hk = 0.735 kW
Värme i kupen: lagom effekt typ 1000W (dubbelt så mycket som standard kupevärmare) = 1.36hk
(AC/Kyl: 1000W??)
Stereo (spelas på max): 735W (13,8V samt 53A!!!) = 1 hk
Elhiss: typ 100W  = 0,14 hk
Lysen (LED): 40W = 0,05 hk (motsvarar typ 160W standard)

Summa: 2.5 hk vilket är mindre än 10% man kör i typ 100 km/h...

Motor på en pendlarbil bör ju vara på minst 90kw (122 hk) vilket ger 2% vid max pådrag...
Batterivärme samt kupevärme kan man ha en lite dieselbrännare för...

Eller????

Senast redigerat av Mikke_I (9 november 2010)

PoulZen
10 november 2010 · 772 Inlägg

master_lars skrev:
I Sverige ja, men Sverige är ett av världens mest glesbefolkade länder, och således kör vi mer bil är länder som är mindre glesbefolkade. Inget som kommer att ändras på den fronten. Att biltrafiken skulle stå för 25% av sveriges utsläpp är helt tagen ur luften och fel.

I det stora hela så är den verkliga boven faktiskt Fraktfartyg, dieseldrivna och utan avgasrening. Alla finnlandsfärjor är inte rena dem heller. Ingen båttrafik är ren, inte ens fritidsbåtarna. De är lika smutsiga som gräsklipparen du klipper dit gräs på tomten med. Detta i och med avsaknaden av katalysator, skall även tilläggas att utombordare inte går att få med dieseldrift och partikelfilter.

Så för att sänka koldioxidutsläppen bör alla gräsklippare, trimmers, motorsågare etc, konverteras till tex etanoldrift (för att minska utsläppen, inte ta bort dem), vidare skulle man kunna föreslå att båtmotorer endast får säljas med dieseldrift och partikelfilter alternatvt gasdrift från och med 2015. Samtliga större fartyg skall ha bättre avgasrening, och helst övergå till annan form av drivkälla (varför inte atomdrift).

Först då kan man börja ta uti fordonsbaserade utsläpp, för de är igentligen en piss i havet i jämnförelse med båttafiken.

Miljödebbaten du vill skapa är felande från första början. Biltrafie

Och vad har du för bevis på att det är taget helt ur luften?
Här är min länk för att det stämmer iaf.
http://www.hsr.se/VKJG_bilen_och_miljon
Du kanske inte ska anta att jag hittar på siffror bara för att skapa en miljödebatt. Då gör du bara bort dig.

Och jag skrev att bilar är en stor bidragande orsak. Jag skrev inte att vi ska strunta i alla dom
andra delarna som oxå släpper ut mkt koldioxid.

Och sen vill jag gärna se vilken källa du använder för att få fram att det är båtar och gräsklippare som är den stora boven i dramat.
Det räcker ju att söka på hur många båtar vs bilar det finns så får man ju ett tydligt svar att bilarna är dom som släpper ut mest.
Och varför undrar jag ska man lagstifta eller liknande om båtar och inte bilar?
Och angående atomdrift så skrev jag att det är en för dyr installering för att det ska löna sig för ett handelsfartyg. Och på ett kryssningsfartyg tror jag inte vi får igenom en atomdrift på grund av skadorna det orsakar om det händer något. Flytande atombomber någon?

Senast redigerat av PoulZen (10 november 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang