Toyota Celica GT4 Carlos Sainz - WRC bygge (projekt drömbilen).

Mitt projekt går i första hand ut på att få den i riktigt bra skick, den slutgiltiga visionen är att få bilen att bli en WRC look-alike.
  • 142 Följare
  • 162 699 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 oktober 2014
Manne_11
11 mars 2011 · 193 Inlägg

Godspeaker skrev:
men valet av bil rockar. Jag är aningen avis på denna, jag har så många år funderat på att köpa mig en egen big_smile

Köp min!!  big_smile

Roligt att ännu en CS celica blir omhändertagen. När min topplockspackning rök i sommras så har pärlan bara stått, och därmed projekttråden också. Men kommer nog komma igång igen till sommaren.

Grattis till bilköpet och Lycka till!

<a href=http://www.abswheels.se rel=”dofollow”> Däck och fälg</a>
BMW 520d "D.D" (2010)
k-len Egenföretagare
13 mars 2011 · 223 Inlägg

Kul att se att det äntligen är någon som bryr sig om denna bil=) Lycka till.

SpeedOfLight
14 mars 2011 · 1 432 Inlägg

Nu har jag fått ena bakljuset av Deamonette så nu skall det tejpas och skissas för att försöka designa ett par unika bakljus som passar hennes bil.

Tack igen för en mycket trevlig helg i garaget smile

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Daemonette Warrior Princess
15 mars 2011 · 188 Inlägg

Hej gott folk, inget mer gjort på bilen just nu, men kan med glädje meddela att jag nu fått veta att jag kommer få permanent tillgång till garaget jag har bilen stående i! Det betyder att jag kommer kunna ta dit egna verktyg och få lacka och jobba på där precis som jag vill! big_smile

Sen har jag fått praktikplats på en lackfirma, är så glad!! big_smile


Deception: Japp tongue

Lokio: Ja sommar vill vi ha! big_smile

karljohanleander: Ja vår snart! Taggad är man! big_smile

Carlén: Tack ska du ha! smile

Godspeaker: Bara att blondera dig och knäppa upp skjortan om det känns orättvist så lovar jag att iaf jag ska ge dig minst dubbla responsen tongue Kan rekommendera dig att skaffa en GT4:a, underbara bilar big_smile

Manne_11: Tackar! Hoppas du får den att gå snart så man får lite spännande uppdateringar i din tråd snart. smile

k-len: Tack, ja den har varit med om en del. hmm

SpeedOfLight: Ja det var mycket trevligt att träffas och få prata/meka lite. smile Ska bli spännande att se om det går att göra något av baklyktorna.

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
k-len Egenföretagare
15 mars 2011 · 223 Inlägg

När hoppas du på att vara klar med den?

eller "klar"... ingen bil på g.org har väll någonsin blivit klar. Men körbar om man säger så, men lite mer enhetlig färg?

Skall förbi professorn och hjläpa han med hanses bilar någon helg hade jag tänkt, och skulle jätte gärna kika in din bil då. Har idé torka och behöver ideer, och du har ju rätt bilsmak=)

Daemonette Warrior Princess
15 mars 2011 · 188 Inlägg

Om allt går enligt planerna så borde jag ha den körbar (lackad och bes.) nån gång i sommar, helst tidig sommar.
Men det hänger mest på hur fort och hur mycket jag får för min röda Celica. smile

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
SpeedOfLight
16 mars 2011 · 1 432 Inlägg

lite offtopic, men K-len, sen när led du av idétorka? yikes

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Drifting_06 Örnsköldsviks Gatbilar
16 mars 2011 · 50 Inlägg

edit: fel användare inloggad:P

Senast redigerat av Drifting_06 (16 mars 2011)

Örnsköldsviks Gatbilar
Örnsköldsviks Offroad klubb
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p3122695
Renault 5 GTE "Stålmusen" (1988)
k-len Egenföretagare
16 mars 2011 · 223 Inlägg

Haha, sådär nu är jag inne på rätt användare.

Conny:
Vill inte förstöra en fin projekt tråd, men hoppas TS inte misstycker.

En GT4 har jag aldrig ägt, ännu. Men med rådande ekonomi så finns det lite i görningen om vi säger så. och då Carlos Sainzen är lite unik gäntemot en vanlig GT4 så skulle jag vilja se/klämma/känna vad som egentligen skiljer dem åt.

Kanske Deamonette kan svara på vad som skiljer? Som jag förstått så är det bl.a:
Annan tubro, annan huv, annan front, metallplatta vid växelspaken som talar om vilket nummer det är på just DEN Carlozen (saknas på din om jag inte minns fel?)

Vad är det mer som skiljer dem åt? har hört vaga rykten om drivaxlar och bromsar?

Är det bara dom punkterna så gör det mig ingen skillnad, då är jag tillräcklgit uppdaterad sådär sompå serie nummer och drivaxlar.

Daemonette Warrior Princess
16 mars 2011 · 188 Inlägg

Det jag vet helt säkert som skiljer är nummerplattan som sitter framför växelspaken, och att CS versionernas serienummer skiljer från standard GT4orna.
Huven och fronten skiljer ju i design, sen är själva delen som faktiskt ska absorbera vid en kollision bakom främre stötfångaren mindre och tillverkad i aluminium.
Det är en annan växellåda med annan utväxling som har förstärkta syncringar på andra och tredje växeln, ska tydligen ha kortare gear throw och clutch travel.
Det sitter även en water to air intercooler som tydligen ska ha intercooler water-sprayers (inte inkopplade från fabriken).

Det tillverkades ett par olika versioner av GT4:an där bromsar och materialet i själva turbo turbinen var olika(keramisk på vissa modeller), vissa hade heller inte widebody karossen. Ska tydligen vara samma bromsar och turbo på CS versionen och de standard GT4:or som såldes i Europa av vad jag läst mig till.

Edit: Den numrerade plattan finns kvar på min och sitter numera på sitt rätta ställe. smile

Senast redigerat av Daemonette (16 mars 2011)

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
k-len Egenföretagare
16 mars 2011 · 223 Inlägg

Ok, då tackar man så hemskt mycket för infon. Då har den där plattan på något vis hittat rätt mellan att kevin sålde den och du köpte den. För den fanns inte att skåda då kevin ägde bilen.

Jaja, det var altså inte överdrivet mkt som skiljer då, som en "vanlig dödlig märker av", så jag överlever altså med en "vanlig" GT4=)

Hur går det för övrigt, och vad är det tänkt för färg på bilen? kanske jag missad om det står i tråden (?)

Daemonette Warrior Princess
16 mars 2011 · 188 Inlägg

Ingen orsak. smile Jo jag har hört att plattan varit på vift men tydligen hittat hem igen till sist. ^^

Nej det är egentligen småsaker som skiljer, det jag vet att många brukar vilja ändra på på den vanliga GT4:an är just intercoolern till en sån från CS, ST205 eller helt enkelt en front mounted då av vad jag hört den luftkylda kan få jobba lite väl hårt under inspirerad körning.

Färgen är inte bestämd ännu, men kommer bli en solid lack i alla fall. Vit eller svart är ju inte fel, men ska klura vidare på det. smile

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
Jollez
14 april 2011 · 202 Inlägg

spännade projekt när man själv är nyligt celica ägare

Marticus Meldem
17 maj 2011 · 917 Inlägg

Hur går det för dig? smile Vill se updates på en riktig bil för en gångs skull!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
k-len Egenföretagare
17 maj 2011 · 223 Inlägg

håller med föregående talare... vad händer ?big_smile

Daemonette Warrior Princess
17 maj 2011 · 188 Inlägg

Det har stått väldigt stilla med Sainzen sen i vintras nu eftersom jag inte haft pengar, men för ett par dagar sedan så fick jag sålt Celica ST-i:n så nu har det börja komma i rullning till sist! Nya fälgar är på väg hem (hoppas på att de dyker upp imorgon), sen efter jag fått däck på dem blir det besiktning. smile

Kommer lägga upp bilder här på fälgarna så fort jag fått hem dem, tänker inte säga vilka det är så det får bli en liten överraskning. wink

Senast redigerat av Daemonette (17 maj 2011)

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
Marticus Meldem
17 maj 2011 · 917 Inlägg

låter nice! hoppas besiktningen går bra smile

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
karljohanleander
17 maj 2011 · 40 Inlägg

Skönt för dig att du fick den såld fort smile Angående IC så tycker jag du ska köra frontmonterat kommer bli grym skillnad! Bara hålla igång så du blir klar före mig nu smile

Audi A3 2,0 tdi "Powen" (2009)
Daemonette Warrior Princess
17 maj 2011 · 188 Inlägg

Håller tummarna för att den ska gå igenom utan problem. Var fruktansvärt skönt att snabbt bli av med den andra så jag kan börja med den här. smile

Sainzen har ju en annan IC original(vattenkyld) som är mer tilltagen än på standard GT4an så den får sitta kvar ^^

Edit: Har förresten bestämt mig för färg, vit kommer den bli.

Senast redigerat av Daemonette (17 maj 2011)

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
karljohanleander
17 maj 2011 · 40 Inlägg

ja men de går ju att lösa utan större problem annars smile

Fasen då blir de verkligen spännande vad du har valt för fälgar smile jag skulle kunna ha mina gissningar smile

Audi A3 2,0 tdi "Powen" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang