Toyota Celica GT4 Carlos Sainz - WRC bygge (projekt drömbilen).

Mitt projekt går i första hand ut på att få den i riktigt bra skick, den slutgiltiga visionen är att få bilen att bli en WRC look-alike.
  • 142 Följare
  • 162 697 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 oktober 2014
Icyveins Götterdämmerung
21 maj 2011 · 450 Inlägg

roligt projekt ser fram emot slutresultatet smile

Can´t kill it join It
Marticus Meldem
22 maj 2011 · 917 Inlägg

fifan asså dem fälgarna sitter som en smäck!

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Daemonette Warrior Princess
26 maj 2011 · 188 Inlägg

Igår fick jag hem de nya däcken, blev åretrunt variant utifall jag blir sugen att ställa på bilen mitt i vintern och köra lite. Har även varit i garaget och hunnit göra lite småfix, bl.a så lödde jag ihop stereokablarna som de skulle vara, det var massa skarvar, lösa kablar och en enda röra nämligen. Bytte ut en av tutorna som var trasig och målade upp dem. Sen så monterade jag ihop inredningen i mittkonsollen så den är komplett och fin med hjälp av delar jag hade liggande från en annan Celica.

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121392/121392-7097f162076493380956e876e978b2b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121392/121392-0c2cbc127f4cae3a5dd8526d9cdaa1bc.jpg


Jag började även undersöka ett problem som bilen har haft sen jag köpte den, när den inte står upphissad så hörs ett gummiknarrande ljud när man vrider ratten, av vad jag lyckats se så verkar det ha med styrväxeln att göra, den verkar nämligen inte sitta fast som den ska. Kanske är nåt fäste som är löst eller trasigt, ska forska mer i det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121392/121392-8eb8b0f87930f22f86f9c40efc7a07fa.jpg

Och ja bilen är skitig väldigt skitig just nu, hoppas få igång vattnet vid garaget så jag kan tvätta den ordentligt snart.

Senast redigerat av Daemonette (26 maj 2011)

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
k-len Egenföretagare
26 maj 2011 · 223 Inlägg

wohoo... ser fram imot mer bilder=)

Daemonette Warrior Princess
1 juni 2011 · 188 Inlägg

Nu är ju bilen besiktad, ska byta ett hjullager och en spindelled när jag får hem dem sen åka på efterkontroll. smile

Allt mitt letande betalade till sist av sig, var ner till Stockholm (8timmars resa enkel väg tongue) och köpte en uppsättning über ovanliga 17" OZ Crono fälgar! (WRC baby!) De ska lackas om och få nya dekaler framöver, är så sjukt glad att jag fick tag i dem:
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121392/121392-81c3394b72ddb0766c284b71b6c1f191.jpg

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
olathomassen
1 juni 2011 · 238 Inlägg

dom kommer bli riktigt bra på den smile

BMW e30 "Touring" (1990)
k-len Egenföretagare
1 juni 2011 · 223 Inlägg

Så jävla sweet=)

supraz
1 juni 2011 · 95 Inlägg

grattis till fälgarna de kommer bli fina på bilen smile

varför bromsa när man kan gasa
A_Amby
2 juni 2011 · 165 Inlägg

Alltid kul när man får jobba lite för att få tag i just den där delen man vill ha. Sjukt bra fälg val!

Toyota Celica GT4 ST185 "Anti-Prius" (1991)
Hyundai Genesis Coupe "Blue" (2011)
liquisole
2 juni 2011 · 1 237 Inlägg

härligt projekt! polarn har också en carloz saintz celica, dock är det GTI motor i den hmm den finns på en av mina bilder smile

aja detta ska följas iaf! smile

Marticus Meldem
2 juni 2011 · 917 Inlägg

liquisole skrev:
härligt projekt! polarn har också en carloz saintz celica, dock är det GTI motor i den hmm den finns på en av mina bilder smile

aja detta ska följas iaf! smile

hur har han e CS-Celica med en GT-i motor?

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
liquisole
2 juni 2011 · 1 237 Inlägg

Marticus skrev:

liquisole skrev:
härligt projekt! polarn har också en carloz saintz celica, dock är det GTI motor i den hmm den finns på en av mina bilder smile

aja detta ska följas iaf! smile

hur har han e CS-Celica med en GT-i motor?

har faktist inte frågat, kanske motorras eller nåt liknande, är iallafall en CS celica då det står på interiören nånstans smile

Mus Micke "Mus" Burman
2 juni 2011 · 44 Inlägg

liquisole skrev:

Marticus skrev:

liquisole skrev:
härligt projekt! polarn har också en carloz saintz celica, dock är det GTI motor i den hmm den finns på en av mina bilder smile

aja detta ska följas iaf! smile

hur har han e CS-Celica med en GT-i motor?

har faktist inte frågat, kanske motorras eller nåt liknande, är iallafall en CS celica då det står på interiören nånstans smile

Det där är en 93as GTi, Jag har haft en sån själv som jag klotade innan ja köpte denna som fröken har. Den har widebodykarossen som GT4an/CS'n har.

Köpa huv och front så är de klart. Den är väll framhjulsdriven?

Ser ut så på din bild med nyansskillnaden i lacken på huven, sen är gallret fel färg.

"Hellre avåkt än frånåkt." | Camaro Z28 -99a / Cheva Avalanche K1500 / Yamaha Bulldog -04a
Munne Doctor Inside
4 juni 2011 · 36 Inlägg

Compomotive th2 skulle inte heller sitta fel på din bil:)

Daemonette Warrior Princess
5 juni 2011 · 188 Inlägg

Tackar, kul att ni  gillar dem med smile

Har varit i garaget igår och idag och tagit lös mina främre hjulnav, skulle byta hjullager på ena sidan och spindelled på andra. Hade dock inte nog liten avdragare för att få lös spindelleden så det får bli till veckan, hittade däremot något underligt på den sidan.. Själva axeln som går genom hjullagret glappar, svårt att förklara men har lagt upp en videosnutt där man ser hur det ser ut:

http://www.garaget.org/video/105591

Måste forska i det för så ska det väl inte vara, vet att lagret skurit på den sidan och förra ägaren var tvungen att byta navet i samband med att montera ett nytt lager då det blev skadat med. Kanske har med det att göra?

Senast redigerat av Daemonette (5 juni 2011)

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
Mus Micke "Mus" Burman
6 juni 2011 · 44 Inlägg

Daemonette skrev:
Tackar, kul att ni  gillar dem med smile

Har varit i garaget igår och idag och tagit lös mina främre hjulnav, skulle byta hjullager på ena sidan och spindelled på andra. Hade dock inte nog liten avdragare för att få lös spindelleden så det får bli till veckan, hittade däremot något underligt på den sidan.. Själva axeln som går genom hjullagret glappar, svårt att förklara men har lagt upp en videosnutt där man ser hur det ser ut:

http://www.garaget.org/video/105591

Måste forska i det för så ska det väl inte vara, vet att lagret skurit på den sidan och förra ägaren var tvungen att byta navet i samband med att montera ett nytt lager då det blev skadat med. Kanske har med det att göra?

hjullager Vänster fram byttes 2007, båda bak va bytta 2005 smile... Har kvar krafthylsan för centrumbulten

"Hellre avåkt än frånåkt." | Camaro Z28 -99a / Cheva Avalanche K1500 / Yamaha Bulldog -04a
Daemonette Warrior Princess
6 juni 2011 · 188 Inlägg

Tackar för infon, alltid bra att veta vad som är gjort med bilen och när smile

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
Daemonette Warrior Princess
14 juni 2011 · 188 Inlägg

Har lämnat in navspindlarna på verkstad nu och fick dåliga nyheter, navet jag visade i videon ett par poster upp visade sig som misstänkt vara skadat och hade i sin tur lyckats skadat lagret som var bytt kort innan jag köpte bilen...
Så nu är det två hjullager, ett helt nytt nav och en spindelled som måste köpas/bytas.
Det blir knapert att få det att gå ihop vilket kommer skjuta upp lackeringen och ev. mer körning med bilen i sommar.

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
karljohanleander
14 juni 2011 · 40 Inlägg

Kolla ebay eller fensport! Går att ta hem grejer till väldigt bra priser!

Audi A3 2,0 tdi "Powen" (2009)
Daemonette Warrior Princess
22 juni 2011 · 188 Inlägg

Tack för tipset, det blev ju ordentligt mycket billigare!
Jag beställde två lager från Fensport förra veckan och fick dem igår, lämnade in dem på verkstaden direkt och de skulle ha tid att montera dem nu på tisdag. Så nu är det bara att vänta.

Projekttråden för min WRC Celica GT4 Carlos Sainz.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang