Bilen startas inte längre. Hur testa om generatorn laddar?

alexandergre
10 november 2010 · 63 Inlägg

Hej.
körde från piteå till Skellefteå. 15 Km kvar till skellefteå tog en paus och stängde av motorn. Bilen startades inte igen.

Hämtade en starthjälp, bilen startades. efter 30 sek dog den.
Hämtade en ny batteri hemifrån, körde bilden till en Besökande parkering. Står där nu.

Nu vet jag inte om det är generatorn/säkringar/battieri/sladdar som är felet.
imorgon ska jag sätta en nyladdat och färsch batteri och se om bilen kan vara igång i en kvart.

Hur testar man om generatorn fungerar med en multimeter? ska jag jag koppa ena multimeters kable på plus och den andra på minus i batteriet och se om det är 13V?

Ska köpa denna http://www.jula.se/multimeter-ut33-d-127852   imorgon. Men på vad ska jag pekaren peka till?


tack

Senast redigerat av alexandergre (10 november 2010)

Neett
10 november 2010 · 110 Inlägg

du mäter på batteiet hur mkt den laddar..du sätter den på 20 volt

hangman
10 november 2010 · 2 174 Inlägg

alexandergre skrev:
Hej.
körde från piteå till Skellefteå. 15 Km kvar till skellefteå tog en paus och stängde av motorn. Bilen startades inte igen.

Hämtade en starthjälp, bilen startades. efter 30 sek dog den.
Hämtade en ny batteri hemifrån, körde bilden till en Besökande parkering. Står där nu.

Nu vet jag inte om det är generatorn/säkringar/battieri/sladdar som är felet.
imorgon ska jag sätta en nyladdat och färsch batteri och se om bilen kan vara igång i en kvart.

Hur testar man om generatorn fungerar med en multimeter? ska jag jag koppa ena multimeters kable på plus och den andra på minus i batteriet och se om det är 13V?

Ska köpa denna http://www.jula.se/multimeter-ut33-d-127852   imorgon. Men på vad ska jag pekaren peka till?


tack

vad är det för bil för det första? Och sen är din generator trasig, en fräsch generator ska mäta minst 13.5 v när bilen är igång, Och du ska kunna ha bilen igång utan batteri, Därför kan du utesluta att det är batteriet, generatorn ger direkt ström till alla komponenter som behöver ström för att köras, Har startat många bilar med startkablar direkt på strömkablarna i motorutrymmet sen tagit bort och kört. Dör den är generatorn pajj.

alexandergre
14 november 2010 · 63 Inlägg

hangman tack så mycket för svaret.
Jag testade det du sa... kopplade bort plus kabeln för batteriet. bilden dog då direkt på en gng.
Ska beställa en gen imorgon. smile

Pendulum
14 november 2010 · 1 298 Inlägg

Vad är det för bil du har? Kanske inte behöver beställa en ny generator ifall det är en hyffsat vanlig bilmodell. Då har skroten ofta fungerande liggandes på hylla. Åker du till en självplockskrot däremot kan du ju inte veta om det funkar eller inte.
I bästa fall kan de räcka med att byta ut kolen i generatorn, med trasiga sådana laddar den dåligt eller knappt alls. Men inte alla generatorer som man kan byta sånt på så berätta vad du har för bilmodell. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Muttley
14 november 2010 ·

stämmer verkligen de att bilen ska gå utan batteri? du får inte ens en sluten krets, då måste pluss sitta ihop med minus och då kortsluter man väl ändå systemet för att de inte är motstånd ?

Min bil dör såklart om jag tar bort batteriet, och där är generator och batteri friskt.

Enda säkra kortet för att din generator är kass är att mäta på batteriet och laddar de inte närmre 14 volt så laddar de inte helt enkelt.

Kavli Motborgare
14 november 2010 · 1 099 Inlägg

Ja, det går oftast att köra utan batteri. Dock är det inte att rekommendera, då spänningen ut från generatorn kan rusa iväg med trasiga dioder i generatorn som resultat.

Det med sluten krets fattar jag inte. Generatorn levererar ju spänning på B+ med jord som referens om batteriet sitter där eller ej.

Det som inte funkar så bra är att få en generator att producera el utan batteri. Altså från start. Det är för att man inte får nån ström i rotorlindningen, och därvid ingen förmagnetisering. Ibland kan det gå ändå, då det kan finnas nog restmagnetism till att det går igång med mycket högt varvtal.

-- K

bumpe Lastbilsmekaniker
16 november 2010 · 3 878 Inlägg

hangman: Prova på din bil imorgon du! Med fläkten igång, stolsvärmen, nystartad motor på osv är jag ganska övertygad om att du inte har över 13.5V på tomgång sad
Teoretiskt ska man ha det men då bör man komma upp i lite varv på generatorn, med motorvarv på ca 2000 så är man uppe i 13.5-14V smile

Kavli: Glädjande att någon uppmärksammat detta med att inte köra utan batteri, det är en MYCKET dum ide att rycka batteripolen på en bil som är igång!
En generator med dålig reglering kan lämna uppåt 80-100V dvs ganska så mycket elektronik som stryker med sad

Drönirettab
16 november 2010 · 21 761 Inlägg

En fräsch generator bör kunna ge åtminstone 14 V på tomgång med halvljus påslaget iaf, sedan är det ju lite beroende på tomgångsvarvtal och generatorstorlek hur många saker man kan ha igång med någorlunda bibehållen laddspänning vid tomgång. Laddregulatorns reglerområde är dessutom en annan sak som kan variera. smile

På min 240-86 med B230E har jag en fräsch 100 A generator och vid runt 900-1000 varv går det att ha fläkten på läge 2 och extraljus påslagna utan att spänningen hamnar under 14 V. Kan även tillägga att min generator ger ut uppåt 14,8-14,9 V direkt efter en start i vinterkyla, men spänningen sjunker ganska snart efter starten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang