Förstabil: behöver hjälp med val mellan bilar

streetz
16 november 2010 · 46 Inlägg

hejsan jag är 17 år nu och bara 11 månader till förstabilen.
Vilken är bäst för 10.000-30.000?
Har tittat på följande:
Golf
Peugeot 206 gti
Peugeot 406
Volvo v40
Mazda mx3

vilken är smartast? mx3 92 är ju ett billigt alternativ och kan stylas och trimmas mycket för inte så dyr peng.
Vill ha ett sportigare bil men det skulle ju inte skada med drag så jag kan dra släp med cross/skoter.

TeedasT 100% ninja
16 november 2010 · 342 Inlägg

köp absolut inte en v40, det är en riktig rostfälla och bygg kvalitèn är helt sämst. om jag var du så skulle jag satsa på en Golf, finns oändligt med delar, å har du tur hittar du en av de snabbare varianterna för de pengarna.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Sam1r
16 november 2010 · 485 Inlägg

köp honda smile finns bra bilar me det priset

Way
16 november 2010 · 298 Inlägg

Civic har också mängder med delar och trimpotential. Och enligt mig så ser modellen från 92-95 riktigt bra ut!

Senast redigerat av Way (16 november 2010)

Projekt ClubJDM
"I reject your reality and substitute my own." - Adam Savage
Sam1r
16 november 2010 · 485 Inlägg

dom har aldrig krånglat för mig , motorerna är i toppenklass, aldrig hört talats om att toppen eller något går på hondas motorer smile vtec ska det va !

Thorssa
16 november 2010 ·

Franska bilar kan ju vara bra att undvika i allmänhet smile

onej84
16 november 2010 · 1 854 Inlägg

Köp en Saab 93 grymt mycke bil för pengarna sen lätta att trimma om du köper en med turbo.
Sen har väl dom flesta drag monterat.

Billiga att äga

streetz
16 november 2010 · 46 Inlägg

men är det så klokt nu då dom typ gått i kk? finns det mycket delar till 9-3? men jag funderar nog på en golf eller 9-3an då smile fast mx3an är grym igentligen men 93 så får du en mycket nyare för samma peng. Men ljudet som man kan få i mx3an är lockande... http://www.youtube.com/watch?v=JhaLJUww … re=related

BOLIN_
17 november 2010 · 2 763 Inlägg

Att v40 är en rostfälla stämmer inte enligt mig! Ska du ha en v40, köp en 00 och frammåt! smile Är det rost på en 10 år gammal bil är det enligt mig handhavande fel smile

Volvo - For Life
Rquired Allmänt envis
17 november 2010 · 12 512 Inlägg

Saab 9-3 är ingen sportig bil så jag tycker inte riktigt den passar in på beskrivningen, oavsett liten sugmotor eller stark turbomotor har bilen dålig väghållning och med starkare motorer är bilen snudd på känd för sitt dåliga uppträdande.

Mycket (och krocksäker) bil för pengarna, och har potential att bli snabb. Men snabb utan kontroll är inte sportig och jag tycker inte mycket effekt i kombination med en bil som inte kan hantera det och en oerfaren förare är en bra kombination.

Då tycker jag Golf eller någon liten japan är lämpligare, småbilar bjuder i sig på mycket körglädje enbart på grund av storlek och vikt och det i kombination med måttlig effekt ger en bil man kan pressa och som får en att tro att det går fort, när det egentligen inte händer så mycket.

Jag tror en Peugeot 205 GTI hade passat dig, mycket riktigt fransk vilket egentligen är något man bör hålla sig ifrån men 205 GTI är rejält mycket bil och körglädje för pengarna. Verkligen en liten go-kart, dessutom är det och kommer i allt större grad bli en kultbil.

Nackdelarna är lite halvtaskig kvalité i kombination med dålig krocksäkerhet (som alla äldre småbilar), men lägg till den i listan bland japanarna ovan!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
streetz
17 november 2010 · 46 Inlägg

vilka bilar finns som är billigare en 20.000 då och som är mer sport? en peugeot 205/206 har ju låg vikt så därav blir 140hk väldigt bra? mazda mx3 eller peugeot 205 är ju billiga

Way
17 november 2010 · 298 Inlägg

kolla här, http://www.blocket.se/halland/Honda_Civ … 10&w=3
jag säger inte att du ska springa och köpa den, men kanske en liknande smile
Civic finns både som sedan och HB, köper du en med likadan motor har du redan 125 + att de är trimvänliga och finns miljoner delar i styling och prestandasyfte.
jag hade en civic som första bil och var mkt nöjd med den

Projekt ClubJDM
"I reject your reality and substitute my own." - Adam Savage
Posix
17 november 2010 · 34 Inlägg

köp en audi 80/90 coupé med en rak femma, du kommer inte ångra dig

Audi A4 (1997)
Madhouse
17 november 2010 · 1 079 Inlägg

Lite tråkigt svar kanske, men med tanke på prisklass och din ålder/körvana så köp dig en stadig bruksbil som är billig i drift/försäkring/reparationer som första bil och spara pengar till en riktigt fin sommarbil.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 november 2010 · 10 427 Inlägg

Posix skrev:
köp en audi 80/90 coupé med en rak femma, du kommer inte ångra dig

Håller med dig, trevliga bilar smile (iaf 20v-femman)
80/90 eller Coupé skulle jag nog tom säga wink wink

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
CarpeDiem German Engineering
17 november 2010 · 9 081 Inlägg

Köp en Audi Coupé 2.3E med rak femman, riktigt pigg och perfekt som förstabil wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Erico_4 Mekaniker
17 november 2010 · 181 Inlägg

köpte min coupe quattro för 4 år sen för 25.000kr... har lagt ut mycket på den men har varit en hel grym första bil!! krånglar sällan och okej att dra med.. - är dyra delar... men man får en rolig bil med gott motor ljud och hyffsad krocksäkerhet med och det får man inte glömma!  smile

Det finns två sätt att göra saker på
Fel sätt och mitt sätt ^^
xXSammy
17 november 2010 · 6 571 Inlägg

Thorssa skrev:
Franska bilar kan ju vara bra att undvika i allmänhet smile

För att den är fransk?

Golf Mk II eller de som Rquired; Peugeot 205

De/Dem
Navkapsel
17 november 2010 · 4 637 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Att v40 är en rostfälla stämmer inte enligt mig! Ska du ha en v40, köp en 00 och frammåt! smile Är det rost på en 10 år gammal bil är det enligt mig handhavande fel smile

Finns värre bilar ur rostsynpunkt.
Först år 2000 och uppåt klassas som bra krocksäkerhet plus att bilen förbättrades och på så sätt fick högre kvaliet.
Var det 00- som har den svarta grillen från början istället för den fula?

Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2010)

The__dude
17 november 2010 · 90 Inlägg

TeedasT skrev:
köp absolut inte en v40, det är en riktig rostfälla och bygg kvalitèn är helt sämst. om jag var du så skulle jag satsa på en Golf, finns oändligt med delar, å har du tur hittar du en av de snabbare varianterna för de pengarna.

ingen fara alls så länge som det är en fas 2 smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang