2126
Sök

B20 motorbygge till Rally-Tobbes vallåkra-volvo

1 266 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#381
Putteliten skrev:
Allting hänger ju på vad du är ute efter. Här har du taget i från http://www.kgtrimning.com/ Bara läsa igenom och bestämma dig för hur du vill att karaktären på motorn ska vara.

KG6 Kanske den bästa kamaxeln som tillverkats till Volvo. Mycket bra vridmoment, drar från låga varv ej att jämföras med S eller U-profil eller liknande.
Lämplig från steg 3 topp och uppåt.
Lämpliga förgasare 2X45 - 48DCOE eller 48DHLA. 12.54 105° 312°

KG5 Något vassare än KG6, ger ca 10HK mer. Mycket bra vridmoment, drar från ca 1500-2000 varv.
Lämplig topp från steg 3 och uppåt.
Lämpliga förgasare 2X45 - 48DCOE eller 48DHLA.  12.9 104° 320°

KG MR3 avsedd för maxeffekt gata, rally, rallycross, racing mm. Denna kamaxel ger den absolut högsta effekten och det bästa vridmomentet. Den är minst lika stark som t ex en KG6:a.
Kräver våra special ventillyftare mushroom samt en mindre modifiering av motorblocket. Mycket lämplig att använda tillsammans med våra rullvippor.
Lämplig topp från steg 3 och uppåt.
Lämpliga förgasare 2X48:or m fl.  13.9 103° 320°

KG MR1 Samma som ovan fast med annan nockvinkel vilket
gör att den börjar dra lite senare - men den är ändå väldigt bottenstark.  13.9 101° 320°

KG CW1 I klass med KG5 dock med uppflyttat
varvtalsregister för den som vill ha effekt lite högre upp.
Mycket rapp. För vass gata, rally, racing etc. Lämplig topp från Steg 4 och uppåt. Lämpliga förgasare 2 x 48:or.  13.4 101° -

Sitter en kg6 i nu och är inte sådär impad av den, men har funderat på MR3an men så tänker man på vad som har hänt med norrlandskungen när han hade sån tongue

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

9 141 Inlägg
26 april 2011
#382
rally-tobbe skrev:
Putteliten skrev:
Allting hänger ju på vad du är ute efter. Här har du taget i från http://www.kgtrimning.com/ Bara läsa igenom och bestämma dig för hur du vill att karaktären på motorn ska vara.

KG6 Kanske den bästa kamaxeln som tillverkats till Volvo. Mycket bra vridmoment, drar från låga varv ej att jämföras med S eller U-profil eller liknande.
Lämplig från steg 3 topp och uppåt.
Lämpliga förgasare 2X45 - 48DCOE eller 48DHLA. 12.54 105° 312°

KG5 Något vassare än KG6, ger ca 10HK mer. Mycket bra vridmoment, drar från ca 1500-2000 varv.
Lämplig topp från steg 3 och uppåt.
Lämpliga förgasare 2X45 - 48DCOE eller 48DHLA.  12.9 104° 320°

KG MR3 avsedd för maxeffekt gata, rally, rallycross, racing mm. Denna kamaxel ger den absolut högsta effekten och det bästa vridmomentet. Den är minst lika stark som t ex en KG6:a.
Kräver våra special ventillyftare mushroom samt en mindre modifiering av motorblocket. Mycket lämplig att använda tillsammans med våra rullvippor.
Lämplig topp från steg 3 och uppåt.
Lämpliga förgasare 2X48:or m fl.  13.9 103° 320°

KG MR1 Samma som ovan fast med annan nockvinkel vilket
gör att den börjar dra lite senare - men den är ändå väldigt bottenstark.  13.9 101° 320°

KG CW1 I klass med KG5 dock med uppflyttat
varvtalsregister för den som vill ha effekt lite högre upp.
Mycket rapp. För vass gata, rally, racing etc. Lämplig topp från Steg 4 och uppåt. Lämpliga förgasare 2 x 48:or.  13.4 101° -

Sitter en kg6 i nu och är inte sådär impad av den, men har funderat på MR3an men så tänker man på vad som har hänt med norrlandskungen när han hade sån tongue

MR3an verkar ju vettig, lite jobb för att kunna använda den bara då. Norrlansdkungen? Aldrig hört talas om, vad hände med honom?


2 788 Inlägg
26 april 2011
#383
Missat denna projekttråden helt tror jag tongue Läst igenom hela nu, motorn blev riktigt vacker och den blev bara ännu snyggare med den nya lacken på! smile


1 266 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#384
Putteliten skrev:
rally-tobbe skrev:
Putteliten skrev:
Allting hänger ju på vad du är ute efter. Här har du taget i från http://www.kgtrimning.com/ Bara läsa igenom och bestämma dig för hur du vill att karaktären på motorn ska vara.

KG6 Kanske den bästa kamaxeln som tillverkats till Volvo. Mycket bra vridmoment, drar från låga varv ej att jämföras med S eller U-profil eller liknande.
Lämplig från steg 3 topp och uppåt.
Lämpliga förgasare 2X45 - 48DCOE eller 48DHLA. 12.54 105° 312°

KG5 Något vassare än KG6, ger ca 10HK mer. Mycket bra vridmoment, drar från ca 1500-2000 varv.
Lämplig topp från steg 3 och uppåt.
Lämpliga förgasare 2X45 - 48DCOE eller 48DHLA.  12.9 104° 320°

KG MR3 avsedd för maxeffekt gata, rally, rallycross, racing mm. Denna kamaxel ger den absolut högsta effekten och det bästa vridmomentet. Den är minst lika stark som t ex en KG6:a.
Kräver våra special ventillyftare mushroom samt en mindre modifiering av motorblocket. Mycket lämplig att använda tillsammans med våra rullvippor.
Lämplig topp från steg 3 och uppåt.
Lämpliga förgasare 2X48:or m fl.  13.9 103° 320°

KG MR1 Samma som ovan fast med annan nockvinkel vilket
gör att den börjar dra lite senare - men den är ändå väldigt bottenstark.  13.9 101° 320°

KG CW1 I klass med KG5 dock med uppflyttat
varvtalsregister för den som vill ha effekt lite högre upp.
Mycket rapp. För vass gata, rally, racing etc. Lämplig topp från Steg 4 och uppåt. Lämpliga förgasare 2 x 48:or.  13.4 101° -

Sitter en kg6 i nu och är inte sådär impad av den, men har funderat på MR3an men så tänker man på vad som har hänt med norrlandskungen när han hade sån tongue

MR3an verkar ju vettig, lite jobb för att kunna använda den bara då. Norrlansdkungen? Aldrig hört talas om, vad hände med honom?

Han finns här på forumet, lyftarna såg ut som svampar om man säger så ^^

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

1 266 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#385
_Fredrik skrev:
Missat denna projekttråden helt tror jag tongue Läst igenom hela nu, motorn blev riktigt vacker och den blev bara ännu snyggare med den nya lacken på! smile

tackar så mkt smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

9 141 Inlägg
26 april 2011
#386
Kollade in hans sida nu, såg ju inte sådär jättekul ut då. Har du pratat med honom om vad som kunde vara fel på prylarna eller?


1 266 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#387
Tjenare, fick nys om en motor så kunde inte låta bli att köpa den ^^

borrad 92,5mm, 8 bultad vev och lättat svänghjul
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132071/132071-ec1c52841de08f8f7d3130f6bc0ce82d.jpg


46/38,5 ventiler, planad, dubbla fjädrar och lite så

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132071/132071-6e342d89b120398373b64f85f0fe55c3.jpg

och en R kam tror jag:P
https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132071/132071-17cc42089a34fb408621c2f1721d36a3.jpg


Gav 2000 för allt, tyckte att det va värt det wink

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

SMR | SM Racing
280 Inlägg
3 maj 2011
#388
Nu är det bara dags att trimma


1 266 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#389
EkF skrev:
Nu är det bara dags att trimma

med denna motorn så ska jag göra allt för att plocka häst, kosta vad det kosta vill wink

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

SMR | SM Racing
280 Inlägg
3 maj 2011
#390
omnom!

turbo/sug?


1 266 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#391
EkF skrev:
omnom!

turbo/sug?

sug såklart big_smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

SMR | SM Racing
280 Inlägg
3 maj 2011
#392
ehehehehhe big_smile

Förknasare/insprut?


1 266 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#393
EkF skrev:
ehehehehhe big_smile

Förknasare/insprut?

Weber såklart wink

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

SMR | SM Racing
280 Inlägg
3 maj 2011
#394
meh sad

finns ju inga hästar att plocka där!


1 266 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#395
EkF skrev:
meh sad

finns ju inga hästar att plocka där!

Joda tongue

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

SMR | SM Racing
280 Inlägg
3 maj 2011
#396
nejda

insrut med custom map ska det va!


1 266 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#397
EkF skrev:
nejda

insrut med custom map ska det va!

nja, är insnöad på weber wink haha weber140 fel wink haha

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

SMR | SM Racing
280 Inlägg
3 maj 2011
#398
usch usch sad

Men lycka till du, du får bänka den sen bara!


Förgasarfrälst
219 Inlägg
3 maj 2011
#399
EkF skrev:
meh sad

finns ju inga hästar att plocka där!

dagens "jag vet inte vad jag pratar om " blev just tilldelad dig!
inget illa menat:P  men de där är trams, varför krångla till de med datorer,sladdar, givare å annat högteknologiskt till en stötstångsmotor  motor från 70-talet när de finns annan bra bränsletillförsel från den tiden?
vi ska väl ändå pusha på när de finns en riktig ungdom som insett att de finns annat än turbo å gillar de lite äldre prylarna?cool
weber har i alla tider använts för race, rally, rallycross you name it. och att man inte plockar hästar? haha, varför använda dom?
en sån här typ av bil, med den typen av fantastiska maskin SKALL inte ha insprut eller turbo.

häda inte webern, then "you mess with texas" så att säga cool


mvh förgasar/stötstångs kansliet i småland

SMR | SM Racing
280 Inlägg
3 maj 2011
#400
Men vi får se som sagt, när den bänkas smile

EDIT: skrev fel, fan.
Senast redigerat av EkF (3 maj 2011)



Sök