Erfarenhet av att starta budfirma eller liknande?

MeemSenco
16 november 2010 · 22 Inlägg

Tjena!

Tänkte kolla om det är nån som har erfarenhet av att starta budfirma eller då liknande firma?
Körde bud i ett halvår och funderar nu på att starta en egen liten firma.
Farsan kommer hjälpa mig då han har stor erfarenhet av att starta eget, men inte just ett sånt här företag.

Farsan fick för sig att jag skulle ringa runt till lite företag och säga att jag kör bud innan jag ens har reggat företagsnamnet för att ändå bli igenkända när jag väll sätter igång och om dom skulle ringa får man väll tacka nej till jobbet, men det kanske blir lite trubbel om dom skulle söka i något företagregister och märka att jag inte ens finns som ett företag:P

Hur skall man börja, några tips?

Ni tänker säkert att jag är en idiot som verkar ha noll koll, riktigt så är det inte men skulle vilja få tips av de med erfarenhet smile
Inte ute efter att tjäna mängder med pengar utan vill testa på detta, och jag tror jag kommer lyckas smile

Tack i förväg smile

Hamilton
16 november 2010 · 8 864 Inlägg

Skulle jag ge mig in i budbilsbranchen så skulle jag nog försöka hyra in mig hos dom större firmorna som tex DHL, UPS eller om du har en åkericentral på din ort så kan du testa där.

Köra helt eget bär sig nog inte med tanke på konkurrensen och priserna.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Muttley
16 november 2010 ·

tips är om du kan att betala bilen kontant. Känns halvdant och ta lån på allt om du bara ska ha en bil och inte har något rykte om att vara bra ännu

MeemSenco
16 november 2010 · 22 Inlägg

tkd_rille skrev:
tips är om du kan att betala bilen kontant. Känns halvdant och ta lån på allt om du bara ska ha en bil och inte har något rykte om att vara bra ännu

Har råkat komma över en Berlingo för ett väldigt bra pris, så det är ordnat smile

Hamilton skrev:
Skulle jag ge mig in i budbilsbranchen så skulle jag nog försöka hyra in mig hos dom större firmorna som tex DHL, UPS eller om du har en åkericentral på din ort så kan du testa där.

Köra helt eget bär sig nog inte med tanke på konkurrensen och priserna.

Mvh
Hamilton

Låter som en mycket smart ide!

FireTraXX DFFL
17 november 2010 · 9 020 Inlägg

För att få driva ett åkeri (Budfirmor är åkerier...) så måste du ha ett trafiktillstånd.
Detta skaffar du genom att avlägga 4 separata prov hos Transportstyrelsen.
Först när du klarat proven kan du ansöka om tillståndet.

Är du dömd eller misstänks för brott just nu så kommer du inte att få något, även småsaker som fortkörningar räknas in som skäl till att neka.

Har du ett blankt brottsregister så föreslår jag att du först går en kurs hos Sveriges Åkeriföretag, tar två veckor och kostar 8850 + moms.

Tänk även på att du måste ha hyfsat kapital innan pengarna börjar rulla in.
Du ska ha pengar att leva på, bilen ska tankas, servas och lagas vid eventuella reparationer, bilen ska skattas för drift i åkeri o.s.v.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
MeemSenco
17 november 2010 · 22 Inlägg

FireTraXX skrev:
För att få driva ett åkeri (Budfirmor är åkerier...) så måste du ha ett trafiktillstånd.
Detta skaffar du genom att avlägga 4 separata prov hos Transportstyrelsen.
Först när du klarat proven kan du ansöka om tillståndet.

Är du dömd eller misstänks för brott just nu så kommer du inte att få något, även småsaker som fortkörningar räknas in som skäl till att neka.

Har du ett blankt brottsregister så föreslår jag att du först går en kurs hos Sveriges Åkeriföretag, tar två veckor och kostar 8850 + moms.

Tänk även på att du måste ha hyfsat kapital innan pengarna börjar rulla in.
Du ska ha pengar att leva på, bilen ska tankas, servas och lagas vid eventuella reparationer, bilen ska skattas för drift i åkeri o.s.v.

Oj tack för att du sa detta, hade ingen aning om trafiktillstånd, firman jag körde bud för förr, hade också taxi och för taxikort måste man ha haft körkortet i några år innan man kan få tillstånd, är det samma gällande åkeri?

Muttley
17 november 2010 ·

MeemSenco skrev:

FireTraXX skrev:
För att få driva ett åkeri (Budfirmor är åkerier...) så måste du ha ett trafiktillstånd.
Detta skaffar du genom att avlägga 4 separata prov hos Transportstyrelsen.
Först när du klarat proven kan du ansöka om tillståndet.

Är du dömd eller misstänks för brott just nu så kommer du inte att få något, även småsaker som fortkörningar räknas in som skäl till att neka.

Har du ett blankt brottsregister så föreslår jag att du först går en kurs hos Sveriges Åkeriföretag, tar två veckor och kostar 8850 + moms.

Tänk även på att du måste ha hyfsat kapital innan pengarna börjar rulla in.
Du ska ha pengar att leva på, bilen ska tankas, servas och lagas vid eventuella reparationer, bilen ska skattas för drift i åkeri o.s.v.

Oj tack för att du sa detta, hade ingen aning om trafiktillstånd, firman jag körde bud för förr, hade också taxi och för taxikort måste man ha haft körkortet i några år innan man kan få tillstånd, är det samma gällande åkeri?

Ingen aning vad som gäller för åkeri om de har åldersgränser.
Men för taxi för att köra måste du haft körkort i 2 år och vara 21. Men du kan äga ett taxiåkeri även om du är under den åldern.

FireTraXX DFFL
17 november 2010 · 9 020 Inlägg

MeemSenco skrev:

FireTraXX skrev:
För att få driva ett åkeri (Budfirmor är åkerier...) så måste du ha ett trafiktillstånd.
Detta skaffar du genom att avlägga 4 separata prov hos Transportstyrelsen.
Först när du klarat proven kan du ansöka om tillståndet.

Är du dömd eller misstänks för brott just nu så kommer du inte att få något, även småsaker som fortkörningar räknas in som skäl till att neka.

Har du ett blankt brottsregister så föreslår jag att du först går en kurs hos Sveriges Åkeriföretag, tar två veckor och kostar 8850 + moms.

Tänk även på att du måste ha hyfsat kapital innan pengarna börjar rulla in.
Du ska ha pengar att leva på, bilen ska tankas, servas och lagas vid eventuella reparationer, bilen ska skattas för drift i åkeri o.s.v.

Oj tack för att du sa detta, hade ingen aning om trafiktillstånd, firman jag körde bud för förr, hade också taxi och för taxikort måste man ha haft körkortet i några år innan man kan få tillstånd, är det samma gällande åkeri?

Vet faktiskt inte, tror inte det.
Det är ju tillstånd för att driva företaget, inte för att köra något.
Och företag får man ju driva från 16 års ålder.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
discokapten Kapten på disco!
18 november 2010 · 1 729 Inlägg

"Ekonomiska resurser
Du som ansöker om trafiktillstånd ska visa att du har tillräckliga ekonomiska resurser för att starta och driva företaget. Den sökande ska ha kapital och reserver på minst  100 000 kr för ett fordon och 50 000 kr för varje fordon som tillkommer därutöver. Du ska också visa tillfredsställande likviditet och soliditet."

det är oftast det som folk faller på...

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Munkens
18 november 2010 · 349 Inlägg

Jag går kursen "Eget på väg" just nu, och jag rekomenderar den starkt om du ska starta firma. Har man inte gått kursen ska det i princip vara omöjligt att klara proven. Och när det gäller dom 100.000kr som du behöver för trafiktillståndet så räcker det med att banken beviljar dig en kredit på summan, det brukar dom flesta firmor få utan större bekymmer!

Anders "Munken" Jonsson
Lexus LS400, Datsun 200SX S110, Chevrolet Chevelle
Projekttråd Chevelle: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=181653
Muttley
18 november 2010 ·

discokapten skrev:
"Ekonomiska resurser
Du som ansöker om trafiktillstånd ska visa att du har tillräckliga ekonomiska resurser för att starta och driva företaget. Den sökande ska ha kapital och reserver på minst  100 000 kr för ett fordon och 50 000 kr för varje fordon som tillkommer därutöver. Du ska också visa tillfredsställande likviditet och soliditet."

det är oftast det som folk faller på...

Då har man troligen redan kronofogden på sig eller en duktigt bristande affärside om inte banken vill hjälpa en.

FireTraXX DFFL
18 november 2010 · 9 020 Inlägg

discokapten skrev:
"Ekonomiska resurser
Du som ansöker om trafiktillstånd ska visa att du har tillräckliga ekonomiska resurser för att starta och driva företaget. Den sökande ska ha kapital och reserver på minst  100 000 kr för ett fordon och 50 000 kr för varje fordon som tillkommer därutöver. Du ska också visa tillfredsställande likviditet och soliditet."

det är oftast det som folk faller på...

Det är bara att skaffa check-kredit så är det löst.
Något som de flesta ensamåkare ändå gör.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
MeemSenco
19 november 2010 · 22 Inlägg

discokapten skrev:
"Ekonomiska resurser
Du som ansöker om trafiktillstånd ska visa att du har tillräckliga ekonomiska resurser för att starta och driva företaget. Den sökande ska ha kapital och reserver på minst  100 000 kr för ett fordon och 50 000 kr för varje fordon som tillkommer därutöver. Du ska också visa tillfredsställande likviditet och soliditet."

det är oftast det som folk faller på...

Plumps! där föll jag!

tkd_rille skrev:

discokapten skrev:
"Ekonomiska resurser
Du som ansöker om trafiktillstånd ska visa att du har tillräckliga ekonomiska resurser för att starta och driva företaget. Den sökande ska ha kapital och reserver på minst  100 000 kr för ett fordon och 50 000 kr för varje fordon som tillkommer därutöver. Du ska också visa tillfredsställande likviditet och soliditet."

det är oftast det som folk faller på...

Då har man troligen redan kronofogden på sig eller en duktigt bristande affärside om inte banken vill hjälpa en.

Men om vi säger, jag är 18 år, hade tänkt att dra igång kanske om 1-2 år då jag är 19-20, tror du banken litar på att jag kommer lyckas och lånar de pengarna till mig?
Låter väldigt tveksamt i mina öron

Sir_x
19 november 2010 · 945 Inlägg

Om du hade tänkt dra igång företaget om 1-2 år. Då har du ju gott om tid att spara ihop en summa pengar.
Kanske inte hela summan, men tillräckligt för att banken ska se att du KAN spara.

Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
MeemSenco
19 november 2010 · 22 Inlägg

Sir_x skrev:
Om du hade tänkt dra igång företaget om 1-2 år. Då har du ju gott om tid att spara ihop en summa pengar.
Kanske inte hela summan, men tillräckligt för att banken ska se att du KAN spara.

Där sa du nått smile

Muttley
19 november 2010 ·

MeemSenco skrev:

discokapten skrev:
"Ekonomiska resurser
Du som ansöker om trafiktillstånd ska visa att du har tillräckliga ekonomiska resurser för att starta och driva företaget. Den sökande ska ha kapital och reserver på minst  100 000 kr för ett fordon och 50 000 kr för varje fordon som tillkommer därutöver. Du ska också visa tillfredsställande likviditet och soliditet."

det är oftast det som folk faller på...

Plumps! där föll jag!

tkd_rille skrev:

discokapten skrev:
"Ekonomiska resurser
Du som ansöker om trafiktillstånd ska visa att du har tillräckliga ekonomiska resurser för att starta och driva företaget. Den sökande ska ha kapital och reserver på minst  100 000 kr för ett fordon och 50 000 kr för varje fordon som tillkommer därutöver. Du ska också visa tillfredsställande likviditet och soliditet."

det är oftast det som folk faller på...

Då har man troligen redan kronofogden på sig eller en duktigt bristande affärside om inte banken vill hjälpa en.

Men om vi säger, jag är 18 år, hade tänkt att dra igång kanske om 1-2 år då jag är 19-20, tror du banken litar på att jag kommer lyckas och lånar de pengarna till mig?
Låter väldigt tveksamt i mina öron

Varför skulle du inte få ? Du får ju lägga upp de seriöst och visa att din ide kommer att dra in pengar. Om du har stor framgång så vill nog banken mer än gärna ha dig kvar som kund.

sirmiro Double-Unicorn Rider
23 november 2010 · 2 486 Inlägg

Börja med att se hur stort behov som finns i ditt närområde för körningar med max 1 pall - dvs mestadels småpaket och expressgods. Finns det andra som tar de körningarna eller finns det en möjlighet att slå sig in?

Via de stora företagen går det att få körningar - men man tappar procent, så kan man fylla bilen med körningar utan att ansluta sig till centralen är det mer ekonomiskt - men då gäller det att ALLTID ha bil tillgänglig - dvs hyr/lånebil vid reparationer. Ansluter man sig till en central måste man i de flesta lägen måla bilen enligt deras standard - eller tappa fler procent av intäkterna.

Banken rycker på axlarna och skriver under om du kan uppvisa att du har körningar som täcker upp dina kostnader. Kom ihåg att räkna med att ta ut en lön - annars kommer det aldrig att gå. Många missar just denna del i sin budget.

Sen är det bara kolla upp alla tillstånd du kan tänkas behöva och jaga tänkbara kunder. Du bör ha 1-2 fasta kunder som ger minst 50-70% körning om det ska gå bra.

MeemSenco
23 november 2010 · 22 Inlägg

sirmiro skrev:
Börja med att se hur stort behov som finns i ditt närområde för körningar med max 1 pall - dvs mestadels småpaket och expressgods. Finns det andra som tar de körningarna eller finns det en möjlighet att slå sig in?

Via de stora företagen går det att få körningar - men man tappar procent, så kan man fylla bilen med körningar utan att ansluta sig till centralen är det mer ekonomiskt - men då gäller det att ALLTID ha bil tillgänglig - dvs hyr/lånebil vid reparationer. Ansluter man sig till en central måste man i de flesta lägen måla bilen enligt deras standard - eller tappa fler procent av intäkterna.

Banken rycker på axlarna och skriver under om du kan uppvisa att du har körningar som täcker upp dina kostnader. Kom ihåg att räkna med att ta ut en lön - annars kommer det aldrig att gå. Många missar just denna del i sin budget.

Sen är det bara kolla upp alla tillstånd du kan tänkas behöva och jaga tänkbara kunder. Du bör ha 1-2 fasta kunder som ger minst 50-70% körning om det ska gå bra.

Oj, tack för svaret, helt perfekt smile

Min pappas bror har en taxi/bud firma där jag har jobbat lite tilll och från och han skulle gärna vilja sammarbeta eftersom han mest satsar på taxi men får väldigt många budkörningar smile

Men jag förstår inte hur jag skall bevisa att jag har tillräckligt många körningar för banken eftersom så som jag fattat det måste man låna (eller iaf jag) pengar för att få igenom tillståndet, någon ovanför skrev att för att få tillståndet kollar dom om man har råd med bilar, dom räknar 100 000 för den första bilen och sedan 50 000 för de andra bilarna, och så mycket pengar har tyvärr inte jag.
Låter som budfirma inte är det bästa att starta om man inte har en del pengar.
Men skulle vart kul och lyckas smile

Muttley
23 november 2010 ·

MeemSenco skrev:

sirmiro skrev:
Börja med att se hur stort behov som finns i ditt närområde för körningar med max 1 pall - dvs mestadels småpaket och expressgods. Finns det andra som tar de körningarna eller finns det en möjlighet att slå sig in?

Via de stora företagen går det att få körningar - men man tappar procent, så kan man fylla bilen med körningar utan att ansluta sig till centralen är det mer ekonomiskt - men då gäller det att ALLTID ha bil tillgänglig - dvs hyr/lånebil vid reparationer. Ansluter man sig till en central måste man i de flesta lägen måla bilen enligt deras standard - eller tappa fler procent av intäkterna.

Banken rycker på axlarna och skriver under om du kan uppvisa att du har körningar som täcker upp dina kostnader. Kom ihåg att räkna med att ta ut en lön - annars kommer det aldrig att gå. Många missar just denna del i sin budget.

Sen är det bara kolla upp alla tillstånd du kan tänkas behöva och jaga tänkbara kunder. Du bör ha 1-2 fasta kunder som ger minst 50-70% körning om det ska gå bra.

Oj, tack för svaret, helt perfekt smile

Min pappas bror har en taxi/bud firma där jag har jobbat lite tilll och från och han skulle gärna vilja sammarbeta eftersom han mest satsar på taxi men får väldigt många budkörningar smile

Men jag förstår inte hur jag skall bevisa att jag har tillräckligt många körningar för banken eftersom så som jag fattat det måste man låna (eller iaf jag) pengar för att få igenom tillståndet, någon ovanför skrev att för att få tillståndet kollar dom om man har råd med bilar, dom räknar 100 000 för den första bilen och sedan 50 000 för de andra bilarna, och så mycket pengar har tyvärr inte jag.
Låter som budfirma inte är det bästa att starta om man inte har en del pengar.
Men skulle vart kul och lyckas smile

Än roligare måste de vara att veta för dig att de är den sämsta branchen man kan ge sig in i sverige. smile men lycka till , du lär ju ha minst 3 år av noll fritid om du tänkte satsa lite.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang