17 november 2010
Trådstartare
För närvarande har motorn ett icke relaterat problem, men i undersökningarna runt startsvårigheterna har jag med absolut ingen motorkunskap konstaterat att alla rören från turbon och fram till motorn på insugssidan är "kladdiga" på insidan. Jag har fått besked på att det är fullt normalt, på en 11'a år och 25000 mil gammal motor, och därmed är det inte längre en grund för frågetecken, men en relaterad, märklig detalj har hittills inte fått en vettig förklaring.
2 av kanalerna ner till ventilerna i toppen (insug) är snustorra, och klädda med ett ljusgrått puder. Jag skulle säga att det liknar aska, fast bara nästan. Motsvarande beläggning i resterande 8'a insug är ca 2mm tjockt svart klet. Helt utan hårda partiklar, både i det ljusgrå, och i kletet. De två kanalerna som är torra hör inte till samma cylinder. Spekulationer har varierat från att det läcker i bussningar till ventilstakarna, och att de två som är torra fått nya bussningar, (Känns osannolikt eftersom det är fuktigt hela vägen till turbon) till krökta ventilstakar, som gör att de två inte längre öppnar. (också osannolikt då motorn går jämnt och fint)
5 cylindrig turbodiesel, 4 ventiler / cylinder. Mercedes om605, om man ska vara detaljerad.
Det orelaterade motorproblemet som gjorde att det här alls upptäcktes. Luft läcker in i bränslesystemet och gör att motorn vägrar starta nu när det är kallt. Under 5 grader så startar den inte vad jag än gör, över det så hoppar den igång om den får ca 10 startförsök på sig, och när motorn väl är varm, är det inga problem att stänga av och starta om en halvtimma timma senare. Första tanken var att packningen på bränslefiltret gett upp, men det var inte fallet, så nu fick en verkstad ta över.
Så, funderingar på vad som kan torka ut två av 8'a insugskanaller i toppen, och vad man gör för att kontrollera / fixa?
Efter vintern tänkte jag se om det inte går att få tag på en tät turbo och ersätta den befintliga med, och städa alla rören + toppen ordentligt. Det slutar antagligen med en renovering av toppen, och större turbo, bara för att.
B!
Ah, ledsen för den ganska intetsägande rubriken, jag kom helt enkelt inte på något mer passande.
Senast redigerat av Mr_B (17 november 2010)