Höjt vridmoment, sänkt effekt?

Atchoprosit
18 november 2010 · 193 Inlägg

Hej!

Jag undrar hur man kan öka vridet betydligt mer än effekten?
Är det dyrare att öka vrid än effekt?

Svenska rally teamet har sänk effekten på sin subaru sti till 290hk och ökat vridet till 580Nm så det är möjligt.
http://www.hassegustafsson.com/

monno Elektriker
18 november 2010 · 718 Inlägg

Mer effekt på lägre varv?
Vrid och effekt hör ju ihop på det viset.

Som att kasta vatten i sjön.
Atchoprosit
18 november 2010 · 193 Inlägg

monno skrev:
Mer effekt på lägre varv?
Vrid och effekt hör ju ihop på det viset.

Jo det vet jag, men jag vill uppnå ett högre vrid än effekt över hela varvregistret .

torpis Forummoderator
18 november 2010 · 10 572 Inlägg

LittleBear skrev:
Jo det vet jag, men jag vill uppnå ett högre vrid än effekt över hela varvregistret .

Det har du ju i princip alltid redan!


vridmoment*varvtal= effekt förkortar man bort lite enheter så fårm an fram formeln: Effekt = (Vridmoment X Varvtal)/7024

vridmoment*varvtal, sänker du varvtalet kan du alltså öka vridmomentet vid samma effekt. 


vid just 7024rpm/min blir ju formeln   Effekt=Vridmomentet eftersom du tar både * och / med 7024.

dvs håll dig under 7024 rpm/min så uppnår du ditt mål, då är vridmomentet alltid högre än effekten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
18 november 2010 · 10 572 Inlägg

En bild på en BMW V10 M-motor, en av få spisar som varvar över 7000rpm original :-)

Här syns tydligt att vridmomentet är högre än effekten fram till 7024rpm/min

http://www.boost242.se/JohanZ_M3_E30_hos_Magnus_070905_0001%20(Medium).jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
G-sson
18 november 2010 · 612 Inlägg

LittleBear skrev:
Svenska rally teamet har sänk effekten på sin subaru sti till 290hk och ökat vridet till 580Nm så det är möjligt.

Sånt låter som resultatet av en restriktor i insuget, man får högt vrid på låga varv, men på högre varv där fyllnadsgraden sjunker (eftersom motorn inte får i sig så mycket luft som den vill ha) sjunker vridmomentet.

mats757
18 november 2010 · 914 Inlägg

LittleBear skrev:

monno skrev:
Mer effekt på lägre varv?
Vrid och effekt hör ju ihop på det viset.

Jo det vet jag, men jag vill uppnå ett högre vrid än effekt över hela varvregistret .

Ökar du vridet över hela registret så kommer också effekten öka lika mycket.

Ja om effekten vid exvis 2500 varv har ökat 40 hk, alltså mer vrid vi det varvtalet. Men om effekten vid 6000 rpm har sjunkit 20 hk så har vridet sjunkit vid det varvtalet.

För att frågan/påståendet ska bli fullständigt måste man också ange vilka varvtal det rör sig om. Vi d samma varvtal kan inte vridet öka och effekten sjunka samtidigt. Det går inte.

Mats

torbe
13 juli 2020 · 3 Inlägg

Atchoprosit skrev:

monno skrev:
Mer effekt på lägre varv?
Vrid och effekt hör ju ihop på det viset.

Jo det vet jag, men jag vill uppnå ett högre vrid än effekt över hela varvregistret .

Det kan du inte.
Det är per definition omöjligt dvs det inte ens möjligt i teorin.

Effekten är proportionell mot produkten av vridmoment och varvtal, Effekt = Vridmoment x Varvtal.

Dubblar du vridmomentet för ett visst varvtal dubblar du effekten. (2x1=2)
Dubblar du varvtalet för ett visst vridmoment dubblar du också effekten.  (1x2=2)
Dubblar du BÅDE vridmoment och varvtal fyrdubblas effekten. (2x2=4)

torbe
13 juli 2020 · 3 Inlägg

Atchoprosit skrev:

monno skrev:
Mer effekt på lägre varv?
Vrid och effekt hör ju ihop på det viset.

Jo det vet jag, men jag vill uppnå ett högre vrid än effekt över hela varvregistret .

Det kan du inte.
Det är per definition omöjligt dvs det inte ens möjligt i teorin.

Effekten är proportionell mot produkten av vridmoment och varvtal, Effekt = Vridmoment x Varvtal.

Dubblar du vridmomentet för ett visst varvtal dubblar du effekten. (2x1=2)
Dubblar du varvtalet för ett visst vridmoment dubblar du också effekten.  (1x2=2)
Dubblar du BÅDE vridmoment och varvtal fyrdubblas effekten. (2x2=4)

torpis Forummoderator
20 juli 2020 · 10 572 Inlägg

torbe skrev:

Atchoprosit skrev:

monno skrev:
Mer effekt på lägre varv?
Vrid och effekt hör ju ihop på det viset.

Jo det vet jag, men jag vill uppnå ett högre vrid än effekt över hela varvregistret .

Det kan du inte.
Det är per definition omöjligt dvs det inte ens möjligt i teorin.

Effekten är proportionell mot produkten av vridmoment och varvtal, Effekt = Vridmoment x Varvtal.

Dubblar du vridmomentet för ett visst varvtal dubblar du effekten. (2x1=2)
Dubblar du varvtalet för ett visst vridmoment dubblar du också effekten.  (1x2=2)
Dubblar du BÅDE vridmoment och varvtal fyrdubblas effekten. (2x2=4)

10år senare och det divideras vidare big_smile

Med varvstopp på 7024rpm eller lägre så kommer ju vridmomentet visst vara högre än effekten över hela registret.

Men det är klart, byter man enheter lite hit och dit så kan man ju få sjukt höga siffror på samma sak.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang