7261
Sök

Problem med kopplingen Saab 900s 2,3 -95

19 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Hej jag kör en Saab 900s, mitt problem är att den börjat slira på kopplingen. Annars så är bilen felfri.
Undrar då:

1 Är det någon mening att försöka sälja bilen, då detta är dyrt att laga?

2 Samt vad skulle man kunna få för den?

Mvh Erik
Senast redigerat av Eriiik86 (24 november 2010)

4 637 Inlägg
23 november 2010
Eriiik86 skrev:
Hej jag kör en Saab 900s, mitt problem är att den börjat slira på kopplingen. Annars så är bilen felfri.
Undrar då:

Mvh Erik

En komplett koppling till min Volvo går på 1500-2000. Får min bytt för max 1000-1500 men det är ovanligt billigt.
Kolla vad andra tar för liknande bilar och dra av det det går åt till att köpa delar och sänk priset lite ytterligare . Finns nog många händiga o s v som vill ha en billig bil... Glöm inte prutmånen.

Känner du någon som kan göra jobbet billigt så kan det nog vara värt innan försäljning om bilen är fin och du tror att du får igen det.

Svår fråga, bara några tankar jag fick upp...
Senast redigerat av EmilHammarlund (23 november 2010)

19 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Har kollat runt och reparationen skulle gå på 7000 kr sa "by mekanikern".
Då jag är född med tummen mitt i hand kan jag inte laga den själv.

Vet du om några bra sidor där man kan hitta en relativt billig koppling?

4 637 Inlägg
23 november 2010
Eriiik86 skrev:
Har kollat runt och reparationen skulle gå på 7000 kr sa "by mekanikern".
Då jag är född med tummen mitt i hand kan jag inte laga den själv.

Vet du om några bra sidor där man kan hitta en relativt billig koppling?

Inte så stor koll på Saabsidor.
Men kolla de vanliga t ex Mekonomen, BDS.
Biltema kanske duger om den ändå ska säljas, vet inte hur deras kopplingar är eller om det finns till din bil.
Ingen aning om det är något att köpa begagnat men om den ändå ska säljas.

Vad är bilens värde med okej koppling tror du? Kollat fler verkstäder t ex diverse sådana utan kvitto?

Men kom ihåg, allt går att sälja billigt på Blocket. Finns alltid någon som blir glad så skrota inte bilen.

19 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Jag vet inte riktigt vad bilen kan vara värd med okej koppling, men skulle gissa på 10 000-15000 kanske.

Jo jag vill helst varken sälja eller skrota henne, då det är min första bil så var det kärlek vid första växlingen haha smile

Mvh

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
23 november 2010
vad bilen e värd med okej koppling har ju lite mer å göra med va det e för bil en 900s som funkar fitn kan man få för 5000:-

Med slirande koppling kanske du kan få 2000:- för den. Vad bilar e värda ser man på blocket det e bara å söka å sen får du tänka att om det ligger många liknande bilar ute så e det svårare att sälja å om du bara skall byta kopplingen för å sälja den så kan det va så att du inte fårmer en vad själva kopplingsbytet kosta tyvärr.

Mitt tipps e antingen säljer du den som den e eller så fixar du den å behåller den.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

19 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Jo jag är mer inne på att om jag lagar den så behåller jag den, om inte så försöker jag sälja den smile

Mvh

4 637 Inlägg
23 november 2010
JaggaChafen skrev:
Mitt tipps e antingen säljer du den som den e eller så fixar du den å behåller den.

Håller med. Gillar du bilen och den är vettig i övrigt är det bara att lämna in den, man vet vad man har men inte vad man får... (Köpa en annan gammal bil är sällan en bra lösning. (Ibland kan det alltså t o m vara klokt att lägga 7000 för att laga en 5000 kronorsbil.)

956 Inlägg
24 november 2010
Saab 900S upp till MY93 är mkt lätt att byta koppling på.
Saab 900S från 94 och framåt är krångligare att byte koppling på.

Så bra om du vet om du har NG900 eller OG900.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 november 2010
Glader9991 skrev:
Saab 900S upp till MY93 är mkt lätt att byta koppling på.
Saab 900S från 94 och framåt är krångligare att byte koppling på.

Så bra om du vet om du har NG900 eller OG900.

Om han har fått ett pris på 7000:- så får jag verkligen inte hoppas det e en OG han har

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 298 Inlägg
24 november 2010
Kolla Skruvat.se samt Speedparts.se.
Det ultimata vore om du kan hitta någon som kan mecka svart hemma i garaget. Isåfall får han avgöra vem som ska skaffa materialet. För att byta koppling på dessa bilar får man sänka lossa och sänka motorn några centimeter och det är ganska tidskrävande.
Lycka till! smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

7 100 Inlägg
24 november 2010
ändra rubriken om du vill att tråden ska vara kvar.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 november 2010
bmx skrev:
ändra rubriken om du vill att tråden ska vara kvar.

Vi ger honom en chans att fixa innan det låses :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Handledare
1 481 Inlägg
24 november 2010
chrillzter skrev:
Det ultimata vore om du kan hitta någon som kan mecka svart hemma i garaget. Isåfall får han avgöra vem som ska skaffa materialet. För att byta koppling på dessa bilar får man sänka lossa och sänka motorn några centimeter och det är ganska tidskrävande.
Lycka till! smile

Är det den gamla modellen så behöver man inte lossa motorn. Lossa kylaren och vänd upp den över motorn utan att lossa slangarna. Ryck ur primärdrivaxeln och byt koppling. Tar max 1 tim.

Vilken 900 är det? Årsmodell?
Senast redigerat av saab_sonett (24 november 2010)

1 298 Inlägg
24 november 2010
saab_sonett skrev:
chrillzter skrev:
Lycka till! smile

Är det den gamla modellen så behöver man inte lossa motorn. Lossa kylaren och vänd upp den över motorn utan att lossa slangarna. Ryck ur primärdrivaxeln och byt koppling. Tar max 1 tim.

Vilken 900 är det? Årsmodell?

Tänkte inte på att det kunde gälla en OG med. Mitt inlägg gäller NG900! smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 november 2010
Eriiik86 skrev:
Undrar då:

Mvh Erik

Mig skulle du inte kunna lura på den i alla fall, det skulle jag märka när jag provkör den cool

Farsan bytte sin hos Biljouren i Uppsala, som drivs av Dahlhjelm på STCS. Det gick på 3500 i bara arbete med hydraulisk koppling vilket får anses vara riktigt billigt. Kan du göra det själv kostar en koppling ca 2000 på http://www.speedparts.se
Det innebär att ta bort grenrör och eventuell turbo, kat, ta ned subframen och dela motor och låda och plocka bort lådan underifrån. Ett ganska omfattande jobb med andra ord som man inte ger sig på utan ett garage och några dagar på sig. Kostar 10-12k på märkesverkstad i bara arbetskostnad.

Utan att veta motor och årsmodell tippar jag att du för en perfekt mekaniskt fungerade bil får högst 10k. S brukar ju sakna ACC osv.
Om bilen är bra i övrigt skulle jag leta på någon billig meck som Dahlhjelm och få det fixat. Förhoppningsvis hinner den sedan betala sig innan det är dags att skrota eftersom värdminskningen nästan är obefintlig.

Mitt tips gäller också en ng900. En og900 typ 79-93 kan nog Dahlhjelm fixa betydligt billigare smile

Det är förresten väldigt bra om du lägger till din ort i profilen om du vill ha tips på verkstäder eller kanske t o m hitta en medlem som kan hjälpa dig byta koppling för en flaska whisky smile

Dahlhjelm hittar du på www.biljouren.com om du bor i Mälardalen.
Senast redigerat av Andromeda (24 november 2010)

19 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Bilen är en Saab 900s 2,3
Årsmodell 95:a

Jag är inte så kunnig på just det men skulle gissa på att det är en NG900.
Jag har fått ett pris på verkstaden han sa ca 7000 kr. Sedan att han som äger stället är en vän till familjen hjälper nog till lite smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 november 2010
7000 med delar är ett bra pris. Du har vajerkoppling om den inte är uppgraderad så du behöver ju inte köpa slavcylinder, lufta kopplingen osv vilket gör det en hel del billigare. Måste du köpa koppling, växellådsolja osv själv är det ett OK pris, ungefär vad en icke-märkes verkstad tar med tanke på att det är ett jobb som tar en bra meck i en välutrustad verkstad en arbetsdag. Passa på att byta ingående axels packbox mellan motor och växellåda, sitter bakom kopplingen. Fråga din mekaniker om det, han vet nog vilken packbox det rör sig om. Den kan lätt börja läcka olja, och om du råkar ut för det i framtiden måste ju kopplingen ner igen. Det gör kanske ett par hundra extra i arbete och ett par hundra för packboxen, så det är lätt värt det.
Senast redigerat av Andromeda (24 november 2010)

19 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Okej, ska snacka med han om det.
För i motorn är bilen orginal. Helt och hållet.
Jag la upp en bild jag tog någon vecka efter jag köpt den, så att ni vet vilken bil jag menar smile
Jag har nog hittat en annan kille som kan göra detta utan "kvitto" så det ska nog inte gå alldeles för mycket.

Ibland är det bra att bo på landet wink

mvh

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 november 2010
Eriiik86 skrev:
Okej, ska snacka med han om det.
För i motorn är bilen orginal. Helt och hållet.
Jag la upp en bild jag tog någon vecka efter jag köpt den, så att ni vet vilken bil jag menar smile
Jag har nog hittat en annan kille som kan göra detta utan "kvitto" så det ska nog inte gå alldeles för mycket.

Ibland är det bra att bo på landet wink

mvh

Fråga dig själv först: Vad händer om den andra killen klantar till det och du inte har något kvitto?
Det kanske blir billigare i slutändan om du har ett kvitto då du trots allt kan reklamera jobbet då.

Sök