6266
Sök

Kökrenovering(hyresrätt)

434 Inlägg
24 november 2010
Trådstartare
Hej, hoppas detta blir rätt del nu.

Det är så att jag bor i en hyresrätt, och köket börjar bli ganska slitet samt diskbänken har släppt helt.
Varit samma kök sen det byggdes nån gång mellan 80-90talet, och undrar då om inte hyresvärden borde stå för att renovera? Eller om dom skaffar saker så man renoverar själv? (utbildad snickare)

Ska det inte renoveras vart 10år om det ska vara riktigt? för mig jag hört de nånstans?

Hoppas ni kan läsa detta, även om det är snabbt ihop skrivet, sitter på kvällsjobbet och skriver;)

//Christopher

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

375 Inlägg
25 november 2010
Hyresvärden ska renovera lägenheten med jämna mellanrum. Har lägenheten inte reparerats på 10-15 år kan hyresgästen begära att få tapetserat och målat, även om det inte finns några direkta skador på tapeter och målade ytor. Efter så lång tid räknar man med att lägenheten normalt är så pass nedsliten att det är dags att fräscha upp den. Denna skyldighet kan begränsas genom avtal mellan hyresvärden och hyresgästföreningen. Den hyresgäst som går med på att skjuta upp reparationer eller underhåll har rätt till lägre hyra. Å andra sidan kan hyresgäster ibland få reparerat i förtid mot särskild hyreshöjning.

Om hyresvärden vägrar renovera lägenheten kan du vända dig till hyresnämnden, som kan uppmana värden att reparera genom ett åtgärdsförläggande. Det betyder att värden  är skyldig att reparera lägenheten inom en viss tid.

Du är skyldig att betala skadestånd till värden för onormalt slitage och skadegörelse i lägenheten.

434 Inlägg
25 november 2010
Trådstartare
Okej tack för väldigt bra info.
Men om det inte renoverats på nästan 20år?(tapeter bytta och taket ny målat för 12år sen när ja läste papprena) Så skulle jag ha rätt till att kräva att dom byter ut köket?

Finns det möjligthet till att göra de sj om dom står för kostnaderna?

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

375 Inlägg
25 november 2010
Du måste kolla med hyresvärden om tillstånd först, men man kan få ersättning för ev arbete och material.
Men på 20 år så ska du säkert ha någon reperation.

Lite klurigt det där, för det är lite olika regler beronde på när husen byggdes.
Olika villkor olika årtal.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
25 november 2010
Andreas_ace skrev:
Du måste kolla med hyresvärden om tillstånd först, men man kan få ersättning för ev arbete och material.
l.

Väldigt noga med tillstånd... En nyinflyttad snubbe i mitt område blev vräkt efter 3 veckor då han rivit ut hela köket (som ändå höll rätt bra standard) och ersatt med ett han bekostade själv.

375 Inlägg
25 november 2010
Bebben skrev:
Andreas_ace skrev:
l.

Väldigt noga med tillstånd... En nyinflyttad snubbe i mitt område blev vräkt efter 3 veckor då han rivit ut hela köket (som ändå höll rätt bra standard) och ersatt med ett han bekostade själv.

Ja, en del hyresvärdar har som regel att alla lägenheter ska vara lika, eller lika utrustade.

Men man ska få göra modifikation, dock vid utflytt så måste det återställas till sitt ursprunglia utseende.
Dvs man får riva en icke bärande vägg i en hyreslägenhet, dock så måste den återställas om man flyttar

4 637 Inlägg
23 december 2010
10 år låter lite ofta. Mitt är säkert från 50-talet och i toppskick. Dock ommålat och nyare vitvaror.
Men är det så dåligt som du säger är de skyldiga att fixa det.
Senast redigerat av EmilHammarlund (23 december 2010)

Muttley
23 december 2010
Nej du får inte göra de själv. Och du ska inte göra de själv. Gör du ett enda fel får du själv stå för de kostnaderna.

Hos min hyresvärd får man i princip inte göra ett skit. Fastän jag erbjöd att min far som har hela livet vid byggbranshen att göra en del så fick han inte.

Sök