7476
Sök

Problem med Hemmförstärkare/reciver!

854 Inlägg
8 december 2010
Du skrev innan att det inte var något lågpassfilter. Alltså kör du fullregister. Ibland håller det ibland inte. Men specarna finns där av en anledning. Antalet basar spelar ingen roll. Kopplar man rätt så är det inga problem. Mitt tips är att läsa på lite och med det målet på din presentation så kommer det krävas en hel del kunnskap. Den kan du få antingen genom att läsa eller genom att testa. Testar du kommer det gå åt många basar och förstärkare, även mycket mer tid, för du ska fatta vad som blir fel och varför... Your choise.

Bas älskare
716 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
Kmarcus skrev:
och med det målet på din presentation så kommer det krävas en hel del kunnskap. choise.

Billjud är ingen fara med, de kan jag de mesta om. men hemljud kan jag säga att jag e kass på. asså är de bara skaffa ett par golvhögtalare på 8ohm o koppla in ist? hur mycke bättre kommer de låta? länka gärna till ett par.

854 Inlägg
8 december 2010
Det tror jag inte en sekund på. Skiljer inte på många punkter nämligen. Det vi pratar om nu är absoluta baskunnskaper som är precis samma inom bil och hemljud så sluta försvara dig och börja lär dig istället.

Smålänning
7 887 Inlägg
8 december 2010
Förstärkaren BÖR klara 4 ohm. Dock matar du basen med fullregister eftersom du inte har något lågpassfilter.

Troligen klarar inte basen av det, vilket i förlängningen kan skada förstärkaren.

Vad har du det till?
Det bästa vore att koppla emellan ett lågpassfilter. Eller kör du det i en originallåda?
Riktiga hemmahägtalare har ju antingen ett delningsfilter, eller högtalare med låg känslighet.

Men 4 ohms högtalare i sig bör inte vara något problem på rimliga volymer. Jag har (av misstag) kopplat kortslutning på en gammal förstärkare utan protectfuktion utan att det hände annat än att den blev varm.

Själv kör jag som sagt 4 ohms högtalare både på min AKAI från 80-talet som vill ha 8-ohms högtalare, och på min Tandberg från -69 som vill ha 8-16 ohm.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

12 086 Inlägg
9 december 2010
Vill ha och vill ha, en förstärkare klarar inte av hur lågt motstånd som helst, det är därför man specar dom till ett värde dom klarar. Att din gamla Tandberg inte brunnit upp för länge sen är väl ett mirakel.

Att driva en 4ohms bas med ofiltrerad signal via en 8ohms förstärkare är ett ypperligt exempel på vad man absolut inte ska göra.

Bas älskare
716 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Förstärkaren jag har klarar även 6 ohm

Smålänning
7 887 Inlägg
9 december 2010
JapMax skrev:
Vill ha och vill ha, en förstärkare klarar inte av hur lågt motstånd som helst, det är därför man specar dom till ett värde dom klarar. Att din gamla Tandberg inte brunnit upp för länge sen är väl ett mirakel.

Att driva en 4ohms bas med ofiltrerad signal via en 8ohms förstärkare är ett ypperligt exempel på vad man absolut inte ska göra.

Precis. Koppla en sub ger helt andra belastningar på komponenterna.

Ja det är konstigt att den överlevt dom senaste 20 åren med 4 ohms högtalare smile Men den får gå sålänge den vill.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök