Hur mycket E85 vågar man tanka? (v70 2,5T)

ChrilleBille Drar breställ genom McDriven
5 december 2010 · 228 Inlägg

Tjenare!

De har säkert diskuterats förr men, jag blev  lite intresserad av att veta hur mycket etanol jag vågar slå i v70n? Om man utgår från fulltank (70L) smile

För den delen, blir det någon skillnad i effekt eller är det lönlöst på en originalare kanske?


MVH

No dice !
danneC5
5 december 2010 · 186 Inlägg

jag skulle inte tanka nå etanol alls i en bil som är gjord för soppa, men de e jag de..

TireSlayer Tvivlare
5 december 2010 · 2 266 Inlägg

ChrilleBille skrev:
Tjenare!

De har säkert diskuterats förr men, jag blev  lite intresserad av att veta hur mycket etanol jag vågar slå i v70n? Om man utgår från fulltank (70L) smile

För den delen, blir det någon skillnad i effekt eller är det lönlöst på en originalare kanske?


MVH

Finns folk som kör på upp till 50% blandning, men du vinner absolut ingenting förutom en o annan krona kanske. Inte lönt med andra ord smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Jiimpa
5 december 2010 · 767 Inlägg

Jag har tankade 30% blandning i min första volvo men det resulterade bara i en ökad förbrukning. Visserligen var ju etanolen billigare så man kanske tjänade någon krona men anser inte att det är värt att krångla med smile

Melker_elk Blyfot och motor dödare
5 december 2010 · 388 Inlägg

Jag brukar köra rätt mycket med E85 å enda bra svar jag har är testa för alla bilar är olika, med rätt blandning så för du både mer effekt samt lägre förbrukning men det ska tilläggas att vi pratar så nära som på halv litern, blir det mer etanol så drar det bara mer bränsle samt effekt förlust
Men börja med en fjärdedel E85 å pröva.

Senast redigerat av _Butcher_ (5 december 2010)

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Busgrabb Rejsa ?
5 december 2010 · 2 959 Inlägg

ChrilleBille skrev:
Tjenare!

De har säkert diskuterats förr men, jag blev  lite intresserad av att veta hur mycket etanol jag vågar slå i v70n? Om man utgår från fulltank (70L) smile

För den delen, blir det någon skillnad i effekt eller är det lönlöst på en originalare kanske?


MVH

Autotech har flexifuel program till din bil, då kan du tanka hur du vill och på köpet får du ca 50 Hkr mer...

Autotech
BMW 335D (2008)
Janneutanb
5 december 2010 · 7 272 Inlägg

_Butcher_ skrev:
Jag brukar köra rätt mycket med E85 å enda bra svar jag har är testa för alla bilar är olika, med rätt blandning så för du både mer effekt samt lägre förbrukning men det ska tilläggas att vi pratar så nära som på halv litern, blir det mer etanol så drar det bara mer bränsle samt effekt förlust
Men börja med en fjärdedel E85 å pröva.

Någon lägre förbrukning ska man definitivt inte räkna med.
Börjar den dra mindre än innan så går det garanterat snålt vilket inte är bra.
Den ska dra mer, annars står inte blandningen rätt till.

Martink666
6 december 2010 · 58 Inlägg

Körde etanol i min V70 och ja blandade 60 % bensin och 40 etanol.. gick någon dag så börja bilen gå slött och man hörde att pumpen inte va som den skulle och efter någon vecka la den av helt tongue
//Martin

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang