Snökedjor på sommardäck?

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
7 december 2010 · 938 Inlägg

Hamilton, ber om ursäkt om du tog illa upp på något vis, men vart ganska irriterad över hur du slog ifrån dej all information som uppkommit, utan att själv presentera någon annan information för att motbevisa oss andra...

Eftersom jag inte kan hitta några svar på trafikverkets nya sida, så drog jag iväg ett mejl till dom iställlet.

Hej, jag undrar om det är lagligt att köra personbil vintertid när vinterväglag råder med sommardäck om snökedjor används? Alltså, kan man, i lagens mening, ersätta ett godkänt vinterdäck med snökedjor?
Har sökt svar på er sida, men kan ej hitta någon information. Kan endast finna information i äldra dokument från Vägverket, men vet ej om dessa är giltiga längre. MVH // Torbjörn

Bara att hoppas på ett tydligt och bra svar så vi kan få ett slut på den här diskutionen en gång för alla.

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
discokapten Kapten på disco!
7 december 2010 · 1 729 Inlägg

Hamilton skrev:
Ni missar den springande punkten i lagtexten om vinterdäck och det är just märkningen att klä ett sommardäck med snökedjor gör inte att man kan kringå lagen om just märkningen.



Mvh
Hamilton

Men det står märkning ELLER annan utrustning, vad i det är det du inte förstår?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
ironhead volvoraggare
7 december 2010 · 4 776 Inlägg

bara onödigt att åka runt med snökedjor låter illa och  blir  högre bränsleförburkning så släng på vinterdäck på  bilen stället

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Zwudda Refined
7 december 2010 · 1 770 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Hamilton, ber om ursäkt om du tog illa upp på något vis, men vart ganska irriterad över hur du slog ifrån dej all information som uppkommit, utan att själv presentera någon annan information för att motbevisa oss andra...

Eftersom jag inte kan hitta några svar på trafikverkets nya sida, så drog jag iväg ett mejl till dom iställlet.

Hej, jag undrar om det är lagligt att köra personbil vintertid när vinterväglag råder med sommardäck om snökedjor används? Alltså, kan man, i lagens mening, ersätta ett godkänt vinterdäck med snökedjor?
Har sökt svar på er sida, men kan ej hitta någon information. Kan endast finna information i äldra dokument från Vägverket, men vet ej om dessa är giltiga längre. MVH // Torbjörn

Bara att hoppas på ett tydligt och bra svar så vi kan få ett slut på den här diskutionen en gång för alla.

Bra där! Hoppas på svar snabbt då smile
Men jag personligen skulle bli mycket förvånad om den lagen har ändrats sedan September 2008.

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
7 december 2010 · 938 Inlägg

Zwudda skrev:

TobbeE_87 skrev:
Hamilton, ber om ursäkt om du tog illa upp på något vis, men vart ganska irriterad över hur du slog ifrån dej all information som uppkommit, utan att själv presentera någon annan information för att motbevisa oss andra...

Eftersom jag inte kan hitta några svar på trafikverkets nya sida, så drog jag iväg ett mejl till dom iställlet.

Hej, jag undrar om det är lagligt att köra personbil vintertid när vinterväglag råder med sommardäck om snökedjor används? Alltså, kan man, i lagens mening, ersätta ett godkänt vinterdäck med snökedjor?
Har sökt svar på er sida, men kan ej hitta någon information. Kan endast finna information i äldra dokument från Vägverket, men vet ej om dessa är giltiga längre. MVH // Torbjörn

Bara att hoppas på ett tydligt och bra svar så vi kan få ett slut på den här diskutionen en gång för alla.

Bra där! Hoppas på svar snabbt då smile
Men jag personligen skulle bli mycket förvånad om den lagen har ändrats sedan September 2008.

Jo, jag håller helt med dej, borde inte ha ändrats nåt sen dess, speciellt då de inte står nåt om det nånstans... En sådan lagändring borde ju förtydligas, inte totalt gömas undan så ingen får veta de...
Har tyvärr inte fått något svar för transportstyrelsen än...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Notte
7 december 2010 · 281 Inlägg

Krav på vinterdäck 1 december–31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/

Dom verkar ha missat något

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
Sarge
7 december 2010 · 2 337 Inlägg

Vad är likvärdig utrustning till vinterdäck?
-Sommardäck med snökedjor på fordonets samtliga hjul är likvärdig utrustning till vinterdäck.
Källa: http://www.dackofalg.nu/v%C3%A4gverket.PDF

Vad är likvärdig utrustning till vinterdäck?
-Sommardäck med snökedjor på fordonets samtliga hjul är likvärdig utrustning till vinterdäck.
Källa: http://dackhuset.net/index.php?view=ite … ;Itemid=13


-Likvärdig utrustning som vinterdäck är snökedjor på alla hjul.
Källa: http://www.dn.se/motor/rusning-efter-du … -1.1209971



Och varför skulle det överhuvudtaget finnas ett undantag (ELLER likvärdig utrustning är ett undantag) om det var krav på vinterdäck till snökedjorna? Det skulle vara helt överflödigt i så fall. Men undantaget finns, och det enda som finns att välja på förutom vinterdäck är sommardäck (eller, om vi nu ska vara petiga då, däck som inte är märkta med någon konstellation av bokstäverna M och S). Enkel logik och sunda förnuftet säger ju att sommardäck + snökedjor är lagligt.

Senast redigerat av Sarge (7 december 2010)

Zwudda Refined
9 december 2010 · 1 770 Inlägg

Skulle gärna vilja se info ifrån Hamilton som bekräftar vad han säger.

Tangen_93
9 december 2010 · 185 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42263/1027620_llb57x.jpg

Här har du det bästa alternativet!

Bara att tappa ur luften ur däcket och kräng detta vinterdäck över sommardäcket och pumpa upp däcket igen så är det bara att åka wink

Saab 900 2,5 "Elmia 2011" (1989)
Notte
10 december 2010 · 281 Inlägg

Köps var?

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
grindborg1
10 december 2010 · 326 Inlägg

hahaha den här tråden va rolig wink bara köra med sommar däck och snökedjor, sen får man se vad polisen säger om man blir stoppad smile dom har inte stoppa mej när jag åkt med isdäck till och från isen (genom stan) förbi poliserna smile så låt han köra på kedjor tills däcken är fixade smile

Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 december 2010 · 5 650 Inlägg

haha satan vilken nice tråd tummen upp för den lol

en fråga bara om de nu är så olagligt med snö kedjor och på sommar däck hur kommer de sig att vi får använda dom på lastbilar?
de är samma däck regler för dom som personbilar bortsätt från att de inte har nått krav på att de måste ha vinterdäck från 1 dec

som exempel man fastnar i snö/is backe med 24 ton
med värdelösa sommardäck men fortfarande lagliga.
man har inge grus eller nått med sig enbart kedjor och inga hjälp system förutom diffspärren och ev antispin
så man skulle inte få slänga på dom på vanliga sommar däck för att de saknar vinterdäcks märkningen .
yeah right säger jag bara.


sen att de inte är lika bra som riktiga dubbdäck utav bra märke på en personbil bil är ju en annan sak men de är ju inte olagligt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Notte
12 december 2010 · 281 Inlägg

Är det så riskabelt
http://www.husbilsklubben.se/forums/t17759/
och finns det snabblänkar också fortfarande?

Vi köpte 4 kedjor på Jula, dom ser klena ut och inte snabbmonterade precis, får ej köras på asfalt så det verkar krångligt med växlande väder.
Dom får kanske vila i väntan på dubbdäck, öppet köp 30 dagar. För min gamla dubbade bil går kanonbra och saknar mest en parkeringsvärmare som den nya har.

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
9 februari 2011 · 938 Inlägg

Fort gick de inte, men nu har svaret från trafikverket trillat in, passande nog av en kille vid namn Rask... tongue

Fråga: Hej, jag undrar om det är lagligt att köra personbil vintertid närvinterväglag råder med sommardäck om snökedjor används? Alltså, kan man, i lagens mening,ersätta ett godkänt vinterdäck med snökedjor? Har sökt svar på er sida, men kan ej hitta någon information. Kan endast finnainformation i äldra dokument från Vägverket, men vet ej om dessa är giltiga längre. MVH// Torbjörn


Hej Torbjörn !!! Ursäkta att svaret dröjt. Vägverket har sagt att snökedjor på alla hjulen på en personbil med sommardäck skall betraktas som likvärdig utrustning som vinterdäck. och alltså får användas under perioden 1:a december - 31:a mars då det råder vinterväglag. Snökedjor är nog i första hand att betrakta som hjälpmedel när man kört fast eller kör i djup snö. Många tillverkare av snökedjor, snowgrips, snöstrumpor och liknade hjälpmedel, brukar nämna att man med dessa hjälpmedel inte bör köra fortare än 40 km/t. Vid högre hastigheter riskerar manatt kedjan p g a centipetalkraften slungas ut och kan fastna i fram eller bakvagnsdetaljer. bromsrör innerskärmar o s v med dyra reparationer som följd. Som avslutning kan nämnas att Transportstyrelsen i sin föreskrift TSFS 2009:19 i § 33 skriver:Om anordningar till skydd mot slirning används ska de vara så beskaffade att de inte skadar vägen.      Med vänlig hälsning Lars RaskTransportstyrelsen


Slut diskuterat? tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
Notte
9 februari 2011 · 281 Inlägg

Svar: Trafikförordningens 4 kapitel 18a §, reglerar vilka fordon som ska använda vinterdäck och när dessa ska användas. Här finns också regler om vilka undantag som finns och hur dessa undantag ska tillämpas.

Numera så har reglerna kring användning av vinterdäck ändrats, så att även utländska lätta fordon ( med totalvikt upp till 3 500 kg) och svenska fordon på väg till eller från utlandet omfattas av kravet på vinterdäck under perioden 1 december till 31 mars.

När det gäller uttrycket "annat än vinterdäck" så avses i VVFS 2003:22 9 kap 11§ anordning som används till skydd mot slirning. Det kan vara till exempel snökedjor och likvärdiga anordningar. Kravet är att denna typ av slirskydd inte ska skada vägbanan vid färd. Man ska dock vara uppmärksam på att den typen av anordningar är konstruerade för tillfällig användning och kan skada fordonet om de exempelvis går sönder under färd.




Med vänliga hälsningar
TRrfo

Supportenheten
Transportstyrelsen

Om tråden spårar ur, svara här istället
http://www.motorforum.nu/index.php
two4player
12 december 2012 · 1 Inlägg

ironhead skrev:
bara onödigt att åka runt med snökedjor låter illa och  blir  högre bränsleförburkning så släng på vinterdäck på  bilen stället

Jag vet att tråden är gammal, men jag sökte svar på samma fråga för ett litet tag sen, och nu vet det.

Tror mest att det handlar om situationer där man t.ex. köper en ny bil på vintern, och den bara har sommardäck, då sätter man på snökedjor för att komma hem med den i 40km/h, och sedan vänta på vinterdäck.

Har precis själv varit med om en sådan situation. Jag hade vägarna förbi polisen, så jag svängde in och frågade, dom sa att det är godkänt med sommardäck med snökedjor vid vinterväglag. Självklart kör man inte 110 på en motorväg med snökedjor, man får väl ta en annan väg istället, men helt OK enligt lagen att köra i 40 km/h med snökedjor även på en motorväg (minimal hastighet på motorväg är ju 40km/h).

Nu har vi i alla fall ett klart svar i denna tråd, då jag tror att polisen borde veta sånt smile

Senast redigerat av two4player (12 december 2012)

Gustav82
28 november 2023 · 1 Inlägg

Hamilton skrev:
Förstår inte vad syftet med tråden riktigt är.
Men har du sommardäck och det är vinterväglag så spelar det ingen roll om du har snökedjor det är lika olagligt för det. Sedan är det bara tillåtet att åka kortare sträckor med snökedjor monterade på vinterdäck

Din lösning låter rent livsfarlig.



Mvh
Hamilton

Du har helt fel, Hamilton. Här kommer underlaget.

Frågan i appen ”Ta körkort” år 2023 lyder: ”Det är den 5:e januari och det har snöat 3 cm under natten. Du har sommardäck på bilen. Är det tillåtet att köra ändå?

Rätt svar i appen, citat: ”Ja, om du har snökedjor på hjulen”. Med förklaring, citat: ”Sommardäck är inte tillåtet på vinterväglag under perioden 1 december - 31 mars, så om du inte har snökedjor måste du byta till vinterdäck innan du använder bilen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 november 2023 · 14 060 Inlägg

Gustav82 skrev:

Hamilton skrev:
Förstår inte vad syftet med tråden riktigt är.
Men har du sommardäck och det är vinterväglag så spelar det ingen roll om du har snökedjor det är lika olagligt för det. Sedan är det bara tillåtet att åka kortare sträckor med snökedjor monterade på vinterdäck

Din lösning låter rent livsfarlig.



Mvh
Hamilton

Du har helt fel, Hamilton. Här kommer underlaget.

Frågan i appen ”Ta körkort” år 2023 lyder: ”Det är den 5:e januari och det har snöat 3 cm under natten. Du har sommardäck på bilen. Är det tillåtet att köra ändå?

Rätt svar i appen, citat: ”Ja, om du har snökedjor på hjulen”. Med förklaring, citat: ”Sommardäck är inte tillåtet på vinterväglag under perioden 1 december - 31 mars, så om du inte har snökedjor måste du byta till vinterdäck innan du använder bilen.

Hamilton skrev detta för 13 år sedan!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
doktorduett
29 november 2023 · 354 Inlägg

när man ställer sån här fråga, bör man närmare ställa frågan..bör jag ha körkort
SVAR NEJ gå omedlbart till närmaste polisstation o lämna in ditt körkort
du är en livs fara för alla

Brådhis * Voff voff *
29 november 2023 · 10 280 Inlägg

doktorduett skrev:
när man ställer sån här fråga, bör man närmare ställa frågan..bör jag ha körkort
SVAR NEJ gå omedlbart till närmaste polisstation o lämna in ditt körkort
du är en livs fara för alla

Man kan också kolla om tråden är 13 år gammal... Och det är den... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang