2149
Sök

Är min generator sönder eller är det normalt?

114 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#1
Min vinterbil volvo 240 89a drog ut mitt batteri så har köpt ett varta blue 60Ah nu

med motorn igång och bara halvljus på så ligger volten på ca 14.5 volt

men när jag tänder extraljusen 3st hella 3000 plus värme och ljud så ligger volten på 12.8 är det naturligt eller är kolet slut eller generatorn i sig?
Senast redigerat av slice (7 december 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2010
#2
Det låter normalt, men du skulle behöva ett kraftigare batteri tycker jag.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

114 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#3
var på väg att köpa nytt kol men det behövs inte då? vad skulle räcka 62 eller 65Ah

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 december 2010
#4
Så länge allt fungerar som det ska behöver du inte byta ut något. Tyckte bara 60Ah batteri lät klent.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

volvoraggare
4 776 Inlägg
7 december 2010
#5
60 ampere är klent som fan när man har extraljus och stereo min 85 ampere behöver man

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

767 Inlägg
7 december 2010
#6
Nu är det ju skillnad på A(ampere) och Ah(amperetimmar). 60Ah säger ju bara hur länge kraften räcker till. Ditt batteri har en startkapacitet på 540A.
Du skulle ju kunna börja med att se över kablarna som går mellan generatorn och batteriet så du inte får något spänningsfall vid belastning. Vad har du för ljud på samtidigt?


114 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#7
varit och mätt nu vad som tar smygström det var min stereo som drog 0.3A hela tiden ingen annat drog när bilen var avstängd. ljudet är väldigt lite 4st 5.25 och en 10 tummare i låda med ett steg på 1x150rms tror jag det är. Ska mäta ikväll hur volten ser ut med stereo urkopplad.
Senast redigerat av slice (7 december 2010)

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
7 december 2010
#8
judet är väldigt lite 4st 5.25 och en 10 tummare i låda med ett steg på 1x150rms de drar ganska många A + allt annat du ha påslaget den ska ladda mellan 13,5-14A när motorn är igång, har du 12.8 när allt är påslaget är de inget fel på den...de finns ju 100A generator till volvo (finns säkert större)

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

114 Inlägg
7 december 2010
Trådstartare
#9
jag testad nyss nu visade den
12.85 avstängd bil
13.91 halvljus på bil igång
13.20 helljus med extra lysen vid 1500 varv på motorn annars 12.80

5 198 Inlägg
7 december 2010
#10
dieselkungen1 skrev:
judet är väldigt lite 4st 5.25 och en 10 tummare i låda med ett steg på 1x150rms de drar ganska många A + allt annat du ha påslaget den ska ladda mellan 13,5-14A när motorn är igång, har du 12.8 när allt är påslaget är de inget fel på den...de finns ju 100A generator till volvo (finns säkert större)

Blev lite fel va... inte A utan V ska det va

Mercedes-Benz Diesel
167 Inlägg
7 december 2010
#11
jaa helt rätt! av dej  gamlingen

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3

21 761 Inlägg
7 december 2010
#12
slice skrev:
men när jag tänder extraljusen 3st hella 3000 plus värme och ljud så ligger volten på 12.8 är det naturligt eller är kolet slut eller generatorn i sig?

Hur många watt är extraljusen på, 55 eller 100 W?
Hur mycket volym har du på stereon, nästan max eller?
Vilken hastighet på fläkten?
Hur många ampere är generatorn på?

114 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#13
Nu har bilen dragit ut det nya batteriet med. Suck. var och mätte krypström på en bilmek och dom sa att det var min stereo så jag drog ur den och har kört utan den sen dess. nu har bilen stått stilla sen i fredags och nu är det helt urladdat.

När jag försöker mäta krypström så får jag inte fram nåt alls imellan pluskabel och minus kabel. Har läst massa guider men tycker jag gör som det står. Någon som har nån länk nånstans hur man gör?

Forummoderator
18 270 Inlägg
13 december 2010
#14
slice skrev:
Nu har bilen dragit ut det nya batteriet med. Suck. var och mätte krypström på en bilmek och dom sa att det var min stereo så jag drog ur den och har kört utan den sen dess. nu har bilen stått stilla sen i fredags och nu är det helt urladdat.

När jag försöker mäta krypström så får jag inte fram nåt alls imellan pluskabel och minus kabel. Har läst massa guider men tycker jag gör som det står. Någon som har nån länk nånstans hur man gör?

Om jag tolkar saken rättt mäter då MELLAn plus och minuskabel? Då är det fel.

1. Ta loss jordkabeln
2. Ställ multimeter i läge OHM och kolla så att sladdarna på den inte behöver flyttas (Vanligt)
3. Mät mellan batteripol minus och jordkabeln du lyfte bort från densamma. Lite drar den pga minnen,klocka.

Skriv här vad du  får för värde. Håll koll på om det är milliohm, vanliga ohm osv... Står på multimetern. Vad har du för multimeter? Finns det nån bild på den om du googlar? Visa gärna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

114 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#15
återkommer efter jobbet menar självklart mellan plus kabel och plus pol. ska se om jag hittar någon bild. ska jag mäta Ohm? trodde jag skulle mäta Ah?
Senast redigerat av slice (13 december 2010)

Forummoderator
18 270 Inlägg
13 december 2010
#16
slice skrev:
återkommer efter jobbet menar självklart mellan plus kabel och plus pol. ska se om jag hittar någon bild. ska jag mäta Ohm? trodde jag skulle mäta Ah?

Bra att du är med... Givetvis är det A som gäller. Lite trött idag. Magsjuk & hemma från jobbet. Tur man kan ha datorn med sig "överallt"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

114 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
#17
bra det smile hittade en länk till en av multi mätarna jag har

http://www.google.se/imgres?imgurl=http … 9,r:28,s:0



hur ska jag ställa den?
Senast redigerat av slice (13 december 2010)

21 761 Inlägg
13 december 2010
#18
Är det UT2000?

I så fall vrider du vredet ner till "A" och mätområde "10". Minusmätpinnen ska alltid sitta i "COM" (svarta hålet), plusmätpinnen ska i just detta fall sitta i hålet "10A" (gula hålet längst till vänster). Med denna inställning är du reda för att mäta STRÖM upp till 10 A, vilket är en bra utgångspunkt när man inte riktigt vet hur mycket tjuvström det kan tänkas vara smile

114 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
#19
0.24A drog bilsterion när den var avstängd likasa drog även bensinpumpsreläet likamycket den. dagen efter jag mätt så gav reläet upp. Har satt strömbrytare till allt extra nu inkl reläet. Byte även kol i generatorn när jag byte reläet. Det konstiga är att det alltid är olika hur mycket den laddar vissa gånger är det ca 14.4 nästa gång så är det nere på 13.5 utan nåt igång.
Senast redigerat av slice (22 december 2010)

21 761 Inlägg
22 december 2010
#20
Om tomgången är väldigt låg så kan man få såna symptom, varvtalet kan ligga runt generatorns "gräns" för att orka hålla stabil laddspänning. Men då tror jag att varvtalet måste ligga nedåt 600 varv eller liknande, lite beroende på generator.

Möjligen kan kolen behöva "nötas till" en aning, en gissning dock. smile


Sök