7532
Sök

Starta egen bilrekond firma? tips m.m?

878 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Tja!
Har tänkt starta egen bilrekond firma där jag bland annat kommer vaxa,polera,lackera bilar. Även i framtiden kan däckbyte m.m vara möjligt...

Lite om mig då, 18 åring som hoppade av skolan efter 9an och har en del pengar att spendera på företaget på mitt sparkonto, bilintresserad, lackerat som hobby i ca 3 år, duktig enligt betyg jag fått på mina arbeten av även profesionella lackerare. Polera och vaxa bil är ju inget svårt heller att göra, gjort det en del i mitt liv och blir alltid bra slut resultat... Tänkte även sedan i framtiden börja syssla lite smått med däckbyten på vintern och göra service på bilar.

Så min fråga, hur fungerar en bilrekond firma?, är det verkligen något värt att satsa på ?, får man mycket kunder på det tror?.

Ge mig lite tips

MVH
Jonas

All The best
MVH
Jonas .L

426 Inlägg
9 december 2010
Jag skulle nog först sett till att få lite mer erfarenhet av just det yrket, dvs söka anställning på en befintlig firma och lärt mig lite om hur det fungerar så att man har något att bygga vidare på när man startar eget:)
Känns annars som ett väldigt roligt jobb, och blir ju inte direkt tråkigare om man har en egen firma;)

Viktor

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

sportluft
9 december 2010
För att du inte ska ha hamla kronofogden så ska du köpa ett aktibolag som kostar 50.000kr om du konkar, sen jonas finns det massa tips och råd du kan läsa på google smile

878 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Johnsen skrev:
Jag skulle nog först sett till att få lite mer erfarenhet av just det yrket, dvs söka anställning på en befintlig firma och lärt mig lite om hur det fungerar så att man har något att bygga vidare på när man startar eget:)
Känns annars som ett väldigt roligt jobb, och blir ju inte direkt tråkigare om man har en egen firma;)

Viktor

Helt klart sant, har dock tittat in hos ett par firmor under åren hur dom jobbar, även lite bilrekond filmer som handlar om hur det fungerar och så, jag känner mig rätt erfaren om det, men visst, skulle inte tacka nej att få pröva på hos någon heller, skulle varit skit kul.

All The best
MVH
Jonas .L

878 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
sportluft skrev:
För att du inte ska ha hamla kronofogden så ska du köpa ett aktibolag som kostar 50.000kr om du konkar, sen jonas finns det massa tips och råd du kan läsa på google smile

Kör man handelsbolag så behöver man inte betala något alls.

MVH

All The best
MVH
Jonas .L

426 Inlägg
9 december 2010
ejon_850 skrev:
sportluft skrev:

MVH

Risken finns ju då att om firman går i kk så är du personligen skyldig att betala tillbaka det firman har som skuld. Med andra ord så kan de bli riktigt jävligt om det går åt fanders med firman.

Det är stoppen

878 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Johnsen skrev:
ejon_850 skrev:
sportluft skrev:

MVH

Risken finns ju då att om firman går i kk så är du personligen skyldig att betala tillbaka det firman har som skuld. Med andra ord så kan de bli riktigt jävligt om det går åt fanders med firman.

Yes förstår, har dock inte tänkt att ta något lån alls, kanske pappa hjälper till och sådant, har ju pengar i mitt sparkonto som räcker gott.

All The best
MVH
Jonas .L

OEM <3
6 957 Inlägg
9 december 2010
Skulle nog vilja se att du får ett par år på nacken hos etablerad firma innan du startar eget.
Det finns många (inkl. jag själv) som gärna ser att rekondaren är certifikerad och genomgått div. kurser som behövs.

Du själv kanske tkr att du är kung på att polera medans kunden som lämnat in bilen hos dig kanske
blir besviken och anser att du är värdelös?

Ne, försök skaffa ett jobb på en redan etablerad firma, sen jobba dig uppåt, starta lite svart, enkelt och gör mkt jobb åt nära å kära, på så sätt bygg upp kontakter och kunder, starta hemma i garage och sen avancera??

Vad för firma kommer levera dina medel har du tänkt? Vad för maskiner kommer satsas på? Kommer
du göra samma saker som t.ex. Ditec?

OEM <3

8 921 Inlägg
9 december 2010
sportluft skrev:

Oj...hur tänkte du nu, så enligt dig kan man ha ett aktiebolag och slippa krav från kronofogden?

Till trådskaparen så råder jag han att först arbetar inom yrket innan han startar upp något eget och även kollar av om det finns ett kundunderlag på orten han tänker bedriva sin verksamhet.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

OEM <3
6 957 Inlägg
9 december 2010
Hamilton skrev:
sportluft skrev:

Oj...hur tänkte du nu, så enligt dig kan man ha ett aktiebolag och slippa krav från kronofogden?

Till trådskaparen så råder jag han att först arbetar inom yrket innan han startar upp något eget och även kollar av om det finns ett kundunderlag på orten han tänker bedriva sin verksamhet.

Mvh
Hamilton

Bra tänkt där, såg att TS bor nere i Gbg, bara Ditec har väl en 6-7 center där nere? tongue

OEM <3

426 Inlägg
9 december 2010
ejon_850 skrev:
Johnsen skrev:
ejon_850 skrev:

MVH

Yes förstår, har dock inte tänkt att ta något lån alls, kanske pappa hjälper till och sådant, har ju pengar i mitt sparkonto som räcker gott.

Det jag menar är att om du till exempel skulle råka förstöra en kunds bil och denna vill ha ersättning så blir det du som privat får stå för den kostnaden om firman inte klarar att betala kostnaden.

Det är stoppen

8 921 Inlägg
9 december 2010
Johnsen skrev:
ejon_850 skrev:
Johnsen skrev:

Det jag menar är att om du till exempel skulle råka förstöra en kunds bil och denna vill ha ersättning så blir det du som privat får stå för den kostnaden om firman inte klarar att betala kostnaden.

Man tecknar givetvis en försäkring för sitt föertag oberoende vilken form man väljer att bedriva den i.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

426 Inlägg
9 december 2010
Hamilton skrev:
Johnsen skrev:
ejon_850 skrev:

Man tecknar givetvis en försäkring för sitt föertag oberoende vilken form man väljer att bedriva den i.

Mvh
Hamilton

Jo det vet jag givetvis, kanske statuerade med ett dåligt exempel, vad jag ville poängtera är att om firman (på grund av någon anledning) inte klarar att betala så står ägaren privat för kostnaderna (skulderna). Vill bara att TS ska veta detta så att man slipper hamna i skiten sedan.

Edit: stavfel...
Viktor
Senast redigerat av Johnsen (9 december 2010)

Det är stoppen

878 Inlägg
9 december 2010
Trådstartare
Skall titta på detta!smile kul att folk ger bra förslag smile MVH

All The best
MVH
Jonas .L

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
10 december 2010
Som redan är sagt så är det väldigt bra att först arbeta med det på en professionell firma, av olika anledningar. Dels så får du ju mer feeling för jobbet, dels så lär du dig vad som kan gå fel ur alla typer av aspekter i ett sånt företag, du lär dig ungefärliga omkostnader och materialhållning och om du är uppmärksam och jobbar tillräckligt nära ledningen om företaget är litet så lär du dig oerhört mycket om hur man driver ett företag.

Att starta aktiebolag som någon rekommenderade är inget jag skulle rekommendera som det första man gör som företagare om det är ett lågriskföretag. Bara onödigt hög startkostnad för ett "experimentiellt" företag och hårdare redovisningskrav inklusive årsredovisning. Glöm inte heller kostnaden för en auktoriserad revisor om företaget växer till sig. Starta först som enskild firma, driv sedan företaget med så låga omkostnader som möjligt tills du får upp en bra kundbas. Företaget kommer att gå uselt minst första året och det kommer bli enormt mycket arbete i början och du kommer inte ha någon fritid alls, i princip. Ge inte upp, dock, när du har byggt upp en kundbas genom att göra ett bra jobb, vara trevlig och köra enligt devisen hellre fria än fälla så kommer företaget börja löna sig.

En viktig sak som många nya företagare inte tänker på är att det ofta är viktigare att bygga en bra kundrelation än att få in mer pengar för ett sälj. Säg t.ex att en kund är lite missnöjd med något i ditt arbete. Tjafsa inte emot utan var förstående och erbjud att fixa problemet gratis även om du inte är juridiskt bunden till det, eller ge rabatt på jobbet. Detta kommer att löna sig genom att kunden sedan kommer att berätta detta för sina vänner som kommer att känna trygghet i att få sin bil omhändertagen av dig. Din största marknadsföringskanal kommer alltid att vara mouth-to-mouth, glöm inte det. En annan väldigt uppskattad grej är att slänga med någon gratis grej som kunden behöver någon gång då och då, t.ex om du ser att han slarvar med insektsborttagning kan du vara schysst och slänga med något medel mot det i kassan när han betalar. Det kommer också löna sig i längden.

Lycka till!

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Sök