Claséns Rallycross Porsche // Motorn isatt nu!

KHRacing
13 december 2010 ·

Bensinskallen skrev:
Ingen aning om FIA stämpeln på tanken, farsan som köpt delarna och håller koll på. Men det är ju en riktig tank i alla fall, trycktestad, skumgummi i den osv men ska kolla det för nu blev jag osäker på om det finns och är krav på rallycross...

Angående tanken så måste den sitta där, ingen annan stans att sätta den lol . Men det är ju minst en 60 cm till fronten på karossen så ja, det ska till en rejäl smäll, frontalkrock, för att komma in dit typ. Men jag har sett flera rsr replicor med liknande tank, med samma placering fast ännu längre fram, som tävlat i sportvagnsmästerskapen.

BTW, finns minst en gat/race 911 i Sverige med volvomotor, hade vatt rätt fränt.

Var på rallycross tävling för ett tag sen och då var det en gammal 911 med och körde, en gul en. Vi lyckades inte riktigt luska fram vad det var för motor i den men det var förmodligen en volvosnurra, så ja det finns! wink

Skall sitta ett klistermärke på tanken,,, samt finnas papper på den.
detta ser ut att vara en sådan tank som Ridetech/KLRacing/stylingfirmor säljer = ej godkänd tyvärr.

du verkar vara duktig på att svetsa, bygg en egen tank på max 30 liters volym,, så behäver den ej vara godkänd enligt SBF

Eller kapa ner denna du har till 30L. borde vara det enklaste ju !.

mvh k

Bensinskallen P o r s c h e
13 december 2010 · 1 700 Inlägg

Så den är automatiskt godkänd om den är under 30 liter?

Synd att det är aluminium då jag bara har en vanlig hedlig mig att svetsa med wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
KHRacing
13 december 2010 ·

Bensinskallen skrev:
Så den är automatiskt godkänd om den är under 30 liter?

Synd att det är aluminium då jag bara har en vanlig hedlig mig att svetsa med wink

kan vara 20L med.. men jag är rätt säker det e 30L.
ev godkänt med 2 st 20L ju... med en slang mellan dem ?
du får kolla med Rallycrossutskottet, det är enklast !

Bensinskallen P o r s c h e
13 december 2010 · 1 700 Inlägg

Ska snacka med farsan och kolla om han inte råkat glömma bort något här då? Han har ju ett reglemente på datorn eller något som vi bygger ifrån så det borde ju stå där...

Jävla synd om vi måste byta tank för ( i nutid ) så har jag ju svetsat ihop allt och fixat gängor och allt, och det lär ju inte passa med en annan tank yikes...

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Mack Forum- och sitemoderator
13 december 2010 · 26 148 Inlägg

Riktigt intressant projekt smile

Hoppas den kommer bli som Alamäkis gamla 935? smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/970009_xqxzy7.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Bensinskallen P o r s c h e
13 december 2010 · 1 700 Inlägg

Ja nästan wink

Den blir mer i 911 stuket bara, men ändå ganska likt bilden. Även den 911:an jag såg på en tävling förut körde ju 935 stuk på fronten, så de blir lite roligare med något som ser ut som en 911 wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Mack Forum- och sitemoderator
13 december 2010 · 26 148 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Ja nästan wink

Den blir mer i 911 stuket bara, men ändå ganska likt bilden. Även den 911:an jag såg på en tävling förut körde ju 935 stuk på fronten, så de blir lite roligare med något som ser ut som en 911 wink

Ah okej..blir den gul då med andra ord? *gillas* smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Bensinskallen P o r s c h e
13 december 2010 · 1 700 Inlägg

AirOne skrev:

Bensinskallen skrev:
Ja nästan wink

Den blir mer i 911 stuket bara, men ändå ganska likt bilden. Även den 911:an jag såg på en tävling förut körde ju 935 stuk på fronten, så de blir lite roligare med något som ser ut som en 911 wink

Ah okej..blir den gul då med andra ord? *gillas* smile

Haha nej den blir svart tyvärr, som undersidan på bilen wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
14 december 2010 · 26 148 Inlägg

Bensinskallen skrev:

AirOne skrev:

Bensinskallen skrev:
Ja nästan wink

Den blir mer i 911 stuket bara, men ändå ganska likt bilden. Även den 911:an jag såg på en tävling förut körde ju 935 stuk på fronten, så de blir lite roligare med något som ser ut som en 911 wink

Ah okej..blir den gul då med andra ord? *gillas* smile

Haha nej den blir svart tyvärr, som undersidan på bilen wink

Meh..tråkmåns tongue
Blir väl fyrhjulsdrift och biturbomotor i alla fall, eller? smile

Senast redigerat av AirOne (14 december 2010)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
SJP
14 december 2010 · 25 Inlägg

AirOne skrev:

Bensinskallen skrev:

AirOne skrev:

Ah okej..blir den gul då med andra ord? *gillas* smile

Haha nej den blir svart tyvärr, som undersidan på bilen wink

Meh..tråkmåns tongue
Blir väl fyrhjulsdrift och biturbomotor i alla fall, eller? smile

ja Krille de skulle va något och sen köra sm=)

Masi hbxservice.com
14 december 2010 · 1 471 Inlägg

Bensinskallen skrev:

KHRacing skrev:
coolt bygge.
några frågor dock:

eftersom det (väl?) krävs FIA-stämpel på en racetank, ser inte ut som att denna har det ?

monteringen utav tanken.... SBF´s regler säger klart o tydligt att man ej får ha bur-rör framför/bakom fjäderbenstornen fram/bak, detta innebär ju att tanken är nästintill oskyddad vid en rejäl smäll.

Undrande ??? Jag har dock liknande på Evon (bak)

mvh kristian

Ingen aning om FIA stämpeln på tanken, farsan som köpt delarna och håller koll på. Men det är ju en riktig tank i alla fall, trycktestad, skumgummi i den osv men ska kolla det för nu blev jag osäker på om det finns och är krav på rallycross...

Angående tanken så måste den sitta där, ingen annan stans att sätta den lol . Men det är ju minst en 60 cm till fronten på karossen så ja, det ska till en rejäl smäll, frontalkrock, för att komma in dit typ. Men jag har sett flera rsr replicor med liknande tank, med samma placering fast ännu längre fram, som tävlat i sportvagnsmästerskapen.

BTW, finns minst en gat/race 911 i Sverige med volvomotor, hade vatt rätt fränt.

Var på rallycross tävling för ett tag sen och då var det en gammal 911 med och körde, en gul en. Vi lyckades inte riktigt luska fram vad det var för motor i den men det var förmodligen en volvosnurra, så ja det finns! wink

det kan mycket väl vart snhar härifrån ärjäng som du sett wink han tävlar i rc med en gul 911 med volvomotor wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
Bensinskallen P o r s c h e
14 december 2010 · 1 700 Inlägg

Okej!  Den såg ju förvisso inte ut som på bilden, inga skärmbreddare, mer ljusgul, inge dekaler, annan vinge bak men det kan ju ha hänt saker under tiden wink

Meh..tråkmåns
Blir väl fyrhjulsdrift och biturbomotor i alla fall, eller?

Haha ja de vore ju något, men då spräcks både plan och budget lite här och där. Svårt att lura in turbo och fyrhjulsdrift i klass 4 lol

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Masi hbxservice.com
14 december 2010 · 1 471 Inlägg

den är i orginal utförande kaross mässigt wink inga breddare eller något wink som du beskriver den wink sök på kristian snahr så får du se wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse
Bensinskallen P o r s c h e
14 december 2010 · 1 700 Inlägg

saablover_1 skrev:
den är i orginal utförande kaross mässigt wink inga breddare eller något wink som du beskriver den wink sök på kristian snahr så får du se wink

Oj läste lite fel, trodde du menade Alamäki du också, men då kan det mycket väl stämma wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Bensinskallen P o r s c h e
17 december 2010 · 1 700 Inlägg

Update!

Nu har det hänt liite mer. Fått upp bilder på färdigsvetsat tankfäste och batterihylla. Nu ska bilderna även gå från sony ericsson till Iphone så det blir lite bättre kvalité wink

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0071.jpg

Ska ta någon bättre bild sen så ni får se hur fästena och de ser ut, men detta är vad jag har nu

http://i446.photobucket.com/albums/qq190/bensinskalle/RX%20porsche/IMG_0072.jpg

Senast redigerat av Bensinskallen (19 december 2010)

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
KHRacing
17 december 2010 ·

Får jag rekommendera dig att sätta batteriet i en batterilåda istället please :-)

Bensinskallen P o r s c h e
17 december 2010 · 1 700 Inlägg

KHRacing skrev:
Får jag rekommendera dig att sätta batteriet i en batterilåda istället please :-)

Krav på de också? wink

Måste fan läsa reglerna själv.....

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Sharky
17 december 2010 · 10 287 Inlägg

Tycker också att det såg ut som fröken-konsoller till batteriet..
Håller det där om man klotar?

/Göran

(Såg ju garagepolaren göra åtta varv ute på åkern på Tullinge i 200 blås så man blir lite känslig)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
KHRacing
17 december 2010 ·

Bensinskallen skrev:

KHRacing skrev:
Får jag rekommendera dig att sätta batteriet i en batterilåda istället please :-)

Krav på de också? wink

Måste fan läsa reglerna själv.....

Tror inte det är  krav på det då batteriet sitter i ett avskiljt utrymme, men jag tänker på förarens säkerhet samt att det sitter precis intill tanken..... OM det händer något.
& så de små blecken du satt som batterihållare, sätt mkt hellre ett hålband runt hela batteriet. smile

Bensinskallen P o r s c h e
17 december 2010 · 1 700 Inlägg

KHRacing skrev:

Bensinskallen skrev:

KHRacing skrev:
Får jag rekommendera dig att sätta batteriet i en batterilåda istället please :-)

Krav på de också? wink

Måste fan läsa reglerna själv.....

Tror inte det är  krav på det då batteriet sitter i ett avskiljt utrymme, men jag tänker på förarens säkerhet samt att det sitter precis intill tanken..... OM det händer något.
& så de små blecken du satt som batterihållare, sätt mkt hellre ett hålband runt hela batteriet. smile

Har fixat bild på hur fästet ser ut så ska ni få se att det inte är så klent wink

Men det sitter alltså stenhårt, är det något som går sönder är det i så fall plasten i batteriet som spricker för att det ska släppa. Pluspolen kommer täckas ordentligt förstås för säkerhet, kanske ordna ett lock för hela batteriet om vi kommer över något bra

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang