Tips om hur man gör för att klä om innedörrarna...

BrodiN_91
12 december 2010 · 77 Inlägg

Hejsan:)
Jag skulle gärna vilja ha lite tips/råd/ideér om hur man gör för att klä om innedörrarna till min Opel Tigra. Har tänkt plasta in nya ringar till högtalare och så. Har tänkt mig nå typ av konstläder eller dyligt. Bilen är mörkrödsmile

Vad ska man göra för typ av för arbete innan man ska limma dit tyget?
Vad ska man använda för typ av lim?

En bild på innedörren:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/106134/987867_ch4llc.jpg

Kom gärna med ideér och ställen man kan se processen steg för steg smile

Mycket tacksam för svar:)

Volvo 945 Turbo "HGV Performance" (1994)
DeadNation
12 december 2010 · 132 Inlägg

har ingen guide till det tyvärr, men måste dock säga att jag förstår varför dom ska kläs om då inredningen i tigran är hemsk, annars är det en tuff bil smile

BrodiN_91
12 december 2010 · 77 Inlägg

DeadNation skrev:
har ingen guide till det tyvärr, men måste dock säga att jag förstår varför dom ska kläs om då inredningen i tigran är hemsk, annars är det en tuff bil smile

okej synd smile Ja det är verkligen ett måste wink

Volvo 945 Turbo "HGV Performance" (1994)
zlobo Audiholic
12 december 2010 · 485 Inlägg

ja tycker du skall plasta ringarna först, sist när det är dagf o klä kan ja rekomendera kontackt lim finn både på burk o spray väldigt lätt bearbetat..

så här blev mina med alcantra tyg.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20523/879935_yhcqns.jpg
ser lite lustig ut på bilden men alcantran e sån
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20523/877798_xbfdu2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/20523/884865_kv9j0b.jpg

Audi ABT C5R "Nurburgring Edition" (1991)
Audi SportQuattro replika "quicksilver" (1986)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
12 december 2010 · 6 474 Inlägg

låt ett proffs göra jobbet wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
BrodiN_91
12 december 2010 · 77 Inlägg

zlobo:  tack för tipset!! blev ju kanon bra smile Vad gjorde du för för arbete?? använde du gamla under eller?

farbrorbozze:  Hahah ja det kan man ju göra smile men man måste ju pröva smile

Senast redigerat av BrodiN_91 (12 december 2010)

Volvo 945 Turbo "HGV Performance" (1994)
zlobo Audiholic
12 december 2010 · 485 Inlägg

BrodiN_91 skrev:
zlobo:  tack för tipset!! blev ju kanon bra smile Vad gjorde du för för arbete?? använde du gamla under eller?

farbrorbozze:  Hahah ja det kan man ju göra smile men man måste ju pröva smile

Tog bort alt det gamla under..  ja rensade mina från original faken ville inte ha några.
men det är fult möjligt o behålla det gammla med o få det bra.

Audi ABT C5R "Nurburgring Edition" (1991)
Audi SportQuattro replika "quicksilver" (1986)
BrodiN_91
13 december 2010 · 77 Inlägg

zlobo skrev:

BrodiN_91 skrev:
zlobo:  tack för tipset!! blev ju kanon bra smile Vad gjorde du för för arbete?? använde du gamla under eller?

farbrorbozze:  Hahah ja det kan man ju göra smile men man måste ju pröva smile

Tog bort alt det gamla under..  ja rensade mina från original faken ville inte ha några.
men det är fult möjligt o behålla det gammla med o få det bra.

Okej.. Ja det måste ju gå bra big_smile

Volvo 945 Turbo "HGV Performance" (1994)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
13 december 2010 · 1 594 Inlägg

DeadNation skrev:
tigran är hemsk, annars är det en tuff bil smile

Ehhh JASSÅ! vart då?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Fellow
13 december 2010 · 1 581 Inlägg

Ställer jag samma fråga. Bild nedan på min dörrsida, jag lär väl behöva plasta igen facket i dörrsidan och helst gropen vid handtaget för att kunna klä plasten på denna dörren?
http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/30/bil/lgnr/363304_1.jpg

DeadNation
14 december 2010 · 132 Inlägg

hotrodder skrev:

DeadNation skrev:
tigran är hemsk, annars är det en tuff bil smile

Ehhh JASSÅ! vart då?

Var den är hemsk eller tuff?

Hemsk inredning. annars en liten tuff bil med stor potential.

premonitioner SOUL FIRE ENTERTAINMENT
14 december 2010 · 779 Inlägg

Ta en titt här:

http://www.zatzy.com/bilstereo/312467-g … vinyl.html


Limmet Fastbond 30 funkar suveränt... dock så bör det ligga över natt eller ca. 8 timmar för bästa resultat!

Det du får göra först är att ta bort "originalklädseln" och sen bygga upp den form du vill ha om du ska bygga om det.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU
Volvo V40 T4 "Blueberry Yum Yum" (2001)
Volvo V40 2.0T "SOUL FIRE EDITION" (2004)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
14 december 2010 · 1 594 Inlägg

DeadNation skrev:

hotrodder skrev:

DeadNation skrev:
tigran är hemsk, annars är det en tuff bil smile

Ehhh JASSÅ! vart då?

Var den är hemsk eller tuff?

Hemsk inredning. annars en liten tuff bil med stor potential.

Tigran är definitivt ingen tuff bil. Den är ju ful som stryk och skulle inte vilja ha en ens om någon slängde en efter mig.

Senast redigerat av hotrodder (14 december 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
SportPilot Ubåtsingenjör
14 december 2010 · 7 234 Inlägg

hotrodder skrev:

DeadNation skrev:

hotrodder skrev:

Ehhh JASSÅ! vart då?

Var den är hemsk eller tuff?

Hemsk inredning. annars en liten tuff bil med stor potential.

Tigran är definitivt ingen tuff bil. Den är ju ful som stryk och skulle inte vilja ha en ens om någon slängde en efter mig.

Är inte det ts vill att du ska hjälpa han med ... tror han vet själv om han tycker bilen är tuff eller inte, och bryr sig nog inte så mycket om din åsikt + att det var inte den han bad om.

ont : rivbort all klädsel från dörren, sen plastar du upp formen du vill ha med ringar mm ( se till att göra det riktigt stabilt ) sen spacklar du upp en ok yta. Efter detta är gjort är det dax att klä , då sprutar du först kontakt lim på den biten som ska kläs samt tyget, sedan börjar du ute i någon kant och jobbar dig över hela ( beror lite på hur det ser ut , ibland kan de va lättare att börja i mitten ) . Här är det väldigt bra om ni är 2 som jobbar , då kan en sträcka tyget medans den andra "trycker" på det .

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
BrodiN_91
14 december 2010 · 77 Inlägg

premonitioner skrev:
Ta en titt här:

http://www.zatzy.com/bilstereo/312467-g … vinyl.html


Limmet Fastbond 30 funkar suveränt... dock så bör det ligga över natt eller ca. 8 timmar för bästa resultat!

Det du får göra först är att ta bort "originalklädseln" och sen bygga upp den form du vill ha om du ska bygga om det.

Tack för tipset!! Det var kanon bra!! Stort tack smile

Volvo 945 Turbo "HGV Performance" (1994)
BrodiN_91
14 december 2010 · 77 Inlägg

CHEEVA skrev:

hotrodder skrev:

DeadNation skrev:

Var den är hemsk eller tuff?

Hemsk inredning. annars en liten tuff bil med stor potential.

Tigran är definitivt ingen tuff bil. Den är ju ful som stryk och skulle inte vilja ha en ens om någon slängde en efter mig.

Är inte det ts vill att du ska hjälpa han med ... tror han vet själv om han tycker bilen är tuff eller inte, och bryr sig nog inte så mycket om din åsikt + att det var inte den han bad om.

ont : rivbort all klädsel från dörren, sen plastar du upp formen du vill ha med ringar mm ( se till att göra det riktigt stabilt ) sen spacklar du upp en ok yta. Efter detta är gjort är det dax att klä , då sprutar du först kontakt lim på den biten som ska kläs samt tyget, sedan börjar du ute i någon kant och jobbar dig över hela ( beror lite på hur det ser ut , ibland kan de va lättare att börja i mitten ) . Här är det väldigt bra om ni är 2 som jobbar , då kan en sträcka tyget medans den andra "trycker" på det .

Först och främst håller jag med dig CHEEVA att det var inte hurvida tigra är en tuff eller ful bil jag ville ha hjälp med.. utan hur man gör med inredningen!!  så om den är så ful och man inte har nå tips behöver du inte ens skriva... o andra sidan ser jag det som avundsjuka wink

För det andra vill jag tacka för tipset CHEEVA tipset! Det verkar vara kanon smile Du vet ingenstans man kan skaffa tyg och lim och dyligt big_smile

Volvo 945 Turbo "HGV Performance" (1994)
SportPilot Ubåtsingenjör
14 december 2010 · 7 234 Inlägg

BrodiN_91 skrev:

CHEEVA skrev:

hotrodder skrev:

Tigran är definitivt ingen tuff bil. Den är ju ful som stryk och skulle inte vilja ha en ens om någon slängde en efter mig.

Är inte det ts vill att du ska hjälpa han med ... tror han vet själv om han tycker bilen är tuff eller inte, och bryr sig nog inte så mycket om din åsikt + att det var inte den han bad om.

ont : rivbort all klädsel från dörren, sen plastar du upp formen du vill ha med ringar mm ( se till att göra det riktigt stabilt ) sen spacklar du upp en ok yta. Efter detta är gjort är det dax att klä , då sprutar du först kontakt lim på den biten som ska kläs samt tyget, sedan börjar du ute i någon kant och jobbar dig över hela ( beror lite på hur det ser ut , ibland kan de va lättare att börja i mitten ) . Här är det väldigt bra om ni är 2 som jobbar , då kan en sträcka tyget medans den andra "trycker" på det .

Först och främst håller jag med dig CHEEVA att det var inte hurvida tigra är en tuff eller ful bil jag ville ha hjälp med.. utan hur man gör med inredningen!!  så om den är så ful och man inte har nå tips behöver du inte ens skriva... o andra sidan ser jag det som avundsjuka wink

För det andra vill jag tacka för tipset CHEEVA tipset! Det verkar vara kanon smile Du vet ingenstans man kan skaffa tyg och lim och dyligt big_smile

Beror lite på vad du ska ha för tyg men biltema har ju vanlig svart vinyl, sen om du vill ha något annat har top'n trim (finns i helsingborg, googla det ) det mesta du kan tänka dig. Biltema har även kontakt lim som funkar, men dls spray lim är bättre ( det finns bla på blekingebilradio ) annars har varenda marina eller båttilbehörs butik olika sorters kontakt lim dessa brukar även va riktigt bra saker.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
evilaudio
14 december 2010 · 16 195 Inlägg

CHEEVA skrev:

BrodiN_91 skrev:

CHEEVA skrev:

Är inte det ts vill att du ska hjälpa han med ... tror han vet själv om han tycker bilen är tuff eller inte, och bryr sig nog inte så mycket om din åsikt + att det var inte den han bad om.

ont : rivbort all klädsel från dörren, sen plastar du upp formen du vill ha med ringar mm ( se till att göra det riktigt stabilt ) sen spacklar du upp en ok yta. Efter detta är gjort är det dax att klä , då sprutar du först kontakt lim på den biten som ska kläs samt tyget, sedan börjar du ute i någon kant och jobbar dig över hela ( beror lite på hur det ser ut , ibland kan de va lättare att börja i mitten ) . Här är det väldigt bra om ni är 2 som jobbar , då kan en sträcka tyget medans den andra "trycker" på det .

Först och främst håller jag med dig CHEEVA att det var inte hurvida tigra är en tuff eller ful bil jag ville ha hjälp med.. utan hur man gör med inredningen!!  så om den är så ful och man inte har nå tips behöver du inte ens skriva... o andra sidan ser jag det som avundsjuka wink

För det andra vill jag tacka för tipset CHEEVA tipset! Det verkar vara kanon smile Du vet ingenstans man kan skaffa tyg och lim och dyligt big_smile

Beror lite på vad du ska ha för tyg men biltema har ju vanlig svart vinyl, sen om du vill ha något annat har top'n trim (finns i helsingborg, googla det ) det mesta du kan tänka dig. Biltema har även kontakt lim som funkar, men dls spray lim är bättre ( det finns bla på blekingebilradio ) annars har varenda marina eller båttilbehörs butik olika sorters kontakt lim dessa brukar även va riktigt bra saker.

biltemas vinyl är bajs att klä me om dörren har lite former.. den går inte att sträcka tillräckligt mycke.. sen skulle ja inte rekomendera att använda spraylim om man ska klä med vinyl för de kommer släppa när de blir varmt.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
14 december 2010 · 1 594 Inlägg

BrodiN_91 skrev:
... o andra sidan ser jag det som avundsjuka wink

Hehehehe knappast lol Dream on grabben...
over and out!

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
14 december 2010 · 6 474 Inlägg

hotrodder skrev:

BrodiN_91 skrev:
... o andra sidan ser jag det som avundsjuka wink

Hehehehe knappast lol Dream on grabben...
over and out!

Det är ju iaf en vettig lackerare som gjort din Tigra snyggare wink
samme man som förhoppningsvis ska göra mina bilar snygga med tiden big_smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang