Glykol frågor/myter

Adder Adder
14 december 2010 · 972 Inlägg

Blandar sig absolut inte glykol med "kylarvätskan" om man häller på en extra skvätt koncentrerad glykol direkt i expansionskärlet ?

Skulle de vara ett mindre läckage "rinner" bara/mestadels glykol ut då ?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Remiss
14 december 2010 · 1 339 Inlägg

1. Jo, det blandar sig. Kylarvätska är för övrigt en blandning av vatten och glykol 50/50


2. Om du låt säga blandar en bringare med saft och sen väldigt sakta häller upp i ett glas, är det då bara koncentrerad saft som du häller upp? wink . Svaret är alltså nej

Senast redigerat av Remiss (14 december 2010)

Bjork OEM <3
15 december 2010 · 6 957 Inlägg

Å häller du enbart i ren glykol så har du inte megafrysskydd, utan max -11 grader (om jag minns rätt)
Finaste blandning är som "Remiss" nämner 50/50 smile

OEM <3
Aero T16
15 december 2010 · 1 327 Inlägg

Bjork skrev:
Å häller du enbart i ren glykol så har du inte megafrysskydd, utan max -11 grader (om jag minns rätt)
Finaste blandning är som "Remiss" nämner 50/50 smile

Jag har en dunk med koncentrerad glykol på balkongen. Den har då inte fryst trots att temperaturen har legat mellan 20 - 27 minusgrader i några dagar.

Bjork OEM <3
15 december 2010 · 6 957 Inlägg

Aero T16 skrev:

Bjork skrev:
Å häller du enbart i ren glykol så har du inte megafrysskydd, utan max -11 grader (om jag minns rätt)
Finaste blandning är som "Remiss" nämner 50/50 smile

Jag har en dunk med koncentrerad glykol på balkongen. Den har då inte fryst trots att temperaturen har legat mellan 20 - 27 minusgrader i några dagar.

Då vart det även en myt med -11 då tongue

OEM <3
Aero T16
15 december 2010 · 1 327 Inlägg

Bjork skrev:

Aero T16 skrev:

Bjork skrev:
Å häller du enbart i ren glykol så har du inte megafrysskydd, utan max -11 grader (om jag minns rätt)
Finaste blandning är som "Remiss" nämner 50/50 smile

Jag har en dunk med koncentrerad glykol på balkongen. Den har då inte fryst trots att temperaturen har legat mellan 20 - 27 minusgrader i några dagar.

Då vart det även en myt med -11 då tongue

Jo, det kan man nog konstatera. Var ut och kollade nu och den var inte frysen.- 24.8 visar termometern.

Peete
15 december 2010 · 134 Inlägg

Bjork skrev:

Aero T16 skrev:

Bjork skrev:
Å häller du enbart i ren glykol så har du inte megafrysskydd, utan max -11 grader (om jag minns rätt)
Finaste blandning är som "Remiss" nämner 50/50 smile

Jag har en dunk med koncentrerad glykol på balkongen. Den har då inte fryst trots att temperaturen har legat mellan 20 - 27 minusgrader i några dagar.

Då vart det även en myt med -11 då tongue

Kollat efter ledigt jobb på mythbusters? smile

caromania Forummoderator
15 december 2010 · 9 296 Inlägg

Remiss skrev:
1. Jo, det blandar sig. Kylarvätska är för övrigt en blandning av vatten och glykol 50/50


2. Om du låt säga blandar en bringare med saft och sen väldigt sakta häller upp i ett glas, är det då bara koncentrerad saft som du häller upp? wink . Svaret är alltså nej

Rör du inte i tillbringaren innan du häller upp det i glaset? Blandar sig saften verkligen lika bra? Nej det gör det inte.

Att först hälla i bara vatten och sedan glykol är idiotiskt. Kylaren eller kanalerna kommer sprängas av frosten då det inte blandar sig i systemet. Att däremot hälla i en skvätt glykol i redan färdigblandad kylarvätska (som du frågade) fungerar, men det tar ganska lång tid innan det blandat sig ordentligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
loow Jävel
15 december 2010 · 2 018 Inlägg

glykol håller till -40. de är max.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Remiss
15 december 2010 · 1 339 Inlägg

caromania skrev:

Remiss skrev:
1. Jo, det blandar sig. Kylarvätska är för övrigt en blandning av vatten och glykol 50/50


2. Om du låt säga blandar en bringare med saft och sen väldigt sakta häller upp i ett glas, är det då bara koncentrerad saft som du häller upp? wink . Svaret är alltså nej

Rör du inte i tillbringaren innan du häller upp det i glaset? Blandar sig saften verkligen lika bra? Nej det gör det inte.

Att först hälla i bara vatten och sedan glykol är idiotiskt. Kylaren eller kanalerna kommer sprängas av frosten då det inte blandar sig i systemet. Att däremot hälla i en skvätt glykol i redan färdigblandad kylarvätska (som du frågade) fungerar, men det tar ganska lång tid innan det blandat sig ordentligt.

Saftexemplet var riktat till frågan om hurvida det var mest glykol som rinner ut ur ett mindre läckage i kylsystemet tongue

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
15 december 2010 · 3 180 Inlägg

Wikipedia skrev:
Främst används etylenglykol som frostskydd i t.ex. bilar men även i solfångare. I och med den låga fryspunkten kan den också användas till avisning för flygplan eller vindrutor.

I kylare på bilar har glykolen två funktioner, dels som frostskydd för kylsystemet, dels som rostskydd i kylsystemet. En blandning av 50 procent vatten och 50 procent glykol ger en fryspunkt på ca -40 grader celsius samtidigt som den höjer kokpunkten till ungefär 108 grader celsius. Övertrycket i en bils kylsystem innebär detta att vätskan kokar vid ungefär 120 grader celsius. Den höjda kokpunkten medger att en bil kan köras på högre temperatur och därför få effektivare förbränning.

Glykol fryser vid -13 grader celsius[1] medan vatten fryser vid 0 grader celsius. Det är alltså blandningen vatten–glykol som ger önskad låg fryspunkt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Adder Adder
15 december 2010 · 972 Inlägg

Plankpojk skrev:
glykol håller till -40. de är max.

Nee, de stämmer ej..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Etandiol

http://www.mosemek.se/om_glykol.htm

Bland annat..

Glykolens fryspunkt är mellan -10 och -15 beroende på tillverkare..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
loow Jävel
15 december 2010 · 2 018 Inlägg

Adder skrev:

Plankpojk skrev:
glykol håller till -40. de är max.

Nee, de stämmer ej..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Etandiol

http://www.mosemek.se/om_glykol.htm

Bland annat..

Glykolens fryspunkt är mellan -10 och -15 beroende på tillverkare..

Det var nog det som står ovanför din text jag hade fastnat för smile Sorry

You got to risk it, to get the biscuit :)
onej84
15 december 2010 · 1 854 Inlägg

Lägger in en fråga, kan man ha motor/kupe värmaren i ca 9 timmar utan att det är skadligt?

Verkar som att kylarvätskan minskar när jag har den i länge.

gamlingen
15 december 2010 · 5 198 Inlägg

onej84 skrev:
Lägger in en fråga, kan man ha motor/kupe värmaren i ca 9 timmar utan att det är skadligt?

Verkar som att kylarvätskan minskar när jag har den i länge.

3 timmar ...

onej84
15 december 2010 · 1 854 Inlägg

gamlingen skrev:

onej84 skrev:
Lägger in en fråga, kan man ha motor/kupe värmaren i ca 9 timmar utan att det är skadligt?

Verkar som att kylarvätskan minskar när jag har den i länge.

3 timmar ...

Bra svar roll

gamlingen
15 december 2010 · 5 198 Inlägg

onej84 skrev:

gamlingen skrev:

onej84 skrev:
Lägger in en fråga, kan man ha motor/kupe värmaren i ca 9 timmar utan att det är skadligt?

Verkar som att kylarvätskan minskar när jag har den i länge.

3 timmar ...

Bra svar roll

Sen får du inge bättre effekt

http://www.linecontrol.se/anvandratt_sw.html

"Även om det är mycket kallt ute lönar det sig aldrig att ha värmaren  inkopplad mer än tre timmar. Vid noll grader räcker det med en timmes inkopplingstid och är det ännu varmare en halvtimmes. "

Senast redigerat av gamlingen (15 december 2010)

thombe
15 december 2010 · 12 Inlägg

Hälla på ren glykol går alldeles utmärkt, bara man varmkör motorn direkt efteråt så att termostaten öppnar och vattenpumpen pumpar runt kylvätskan i HELA systemet.

Därefter, när motorn svalnat, kan man kolla frystempen med en Duocheck eller glaskolv.

Bjork OEM <3
15 december 2010 · 6 957 Inlägg

Peete skrev:

Bjork skrev:

Aero T16 skrev:

Jag har en dunk med koncentrerad glykol på balkongen. Den har då inte fryst trots att temperaturen har legat mellan 20 - 27 minusgrader i några dagar.

Då vart det även en myt med -11 då tongue

Kollat efter ledigt jobb på mythbusters? smile

Nej varför det?

Citerar det som "Nitrous" la upp:

NITROUS skrev:

Wikipedia skrev:
Främst används etylenglykol som frostskydd i t.ex. bilar men även i solfångare. I och med den låga fryspunkten kan den också användas till avisning för flygplan eller vindrutor.

I kylare på bilar har glykolen två funktioner, dels som frostskydd för kylsystemet, dels som rostskydd i kylsystemet. En blandning av 50 procent vatten och 50 procent glykol ger en fryspunkt på ca -40 grader celsius samtidigt som den höjer kokpunkten till ungefär 108 grader celsius. Övertrycket i en bils kylsystem innebär detta att vätskan kokar vid ungefär 120 grader celsius. Den höjda kokpunkten medger att en bil kan köras på högre temperatur och därför få effektivare förbränning.

Glykol fryser vid -13 grader celsius[1] medan vatten fryser vid 0 grader celsius. Det är alltså blandningen vatten–glykol som ger önskad låg fryspunkt.

Det är väl den som skrev detta som får söka jobbet wink

OEM <3
onej84
15 december 2010 · 1 854 Inlägg

gamlingen skrev:

onej84 skrev:

gamlingen skrev:

3 timmar ...

Bra svar roll

Sen får du inge bättre effekt

http://www.linecontrol.se/anvandratt_sw.html

"Även om det är mycket kallt ute lönar det sig aldrig att ha värmaren  inkopplad mer än tre timmar. Vid noll grader räcker det med en timmes inkopplingstid och är det ännu varmare en halvtimmes. "

Okej tack.

Satte timern på 3 timmar hemma.

Men på jobbet så går den hela dagen gör det nått?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang