3675
Sök

Han köpte min bil nu klagar han bara! vad ska jag göra?

4 767 Inlägg
19 december 2010
"Köparen får inte påtala fel som han/hon borde ha känt till och sådan kännedom ges köparen genom att undersöka bilen. Om köparen utan godtagbart skäl underlåter att undersöka bilen, får han/hon inte påtala fel som skulle ha hittats vid en undersökning, såvida säljaren till exempel inte avsiktligt försökt dölja felen."

Står det på konsumentverket.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

2 982 Inlägg
19 december 2010
Rquired skrev:
Att han skulle ha "betalat för mycket" är rent skitsnack, för jag antar att varken du eller någon annan tvingade honom att köpa bilen? Att centrallås eller en elhiss fungerar är enkelt att kolla upp, strunta i honom bara och referera till att han "får skylla sig själv" även om du inte behöver formulera det på just det viset. smile

tyvärr Rquired...
det finns ngt liknande... jag kan förklara i enkla termer..
om bilen har några år på nacken så får köparen räkna med att fel kan uppkomma och att det finns vissa fel även om säljaren inte upplyser om detta. bilen är ju inte ny, hade bilen köpts splitterny så kan köparen räkna med NOLL FEL. men nu är det en beg bil.. man tar hänsyn till mil, år, skick etc. många determinanter.
Är det en bil som sticker ut lite speciellt, ex att den har fet ljudanläggning för 60000:- och köparen betalar mer för bilen pga detta så bör han som köpare räkna med att ljudanläggningen FINNS, men kontrollansvaret ligger fortfarande kvar hos köparen.
(samma idé med identiska bilar med olika utrustning), de ligger ju oftare något högre i pris om det finns mer utrustning..  - ja du räknar med att det finns elhissar, elstolar etc.. men du har fortfarande kontrollansvar som köpare.

påstår säljaren att han betalat för mycket så skall han bevisa detta(extremt svårt), samtidigt skall han förklara varför han anser att han betalat för mycket då man jämför med liknande objekt. samtidigt vet alla om att köparen inte är tvungen att köpa bilen av privatsäljaren då han kan vända, avtalet kan vara muntligt.

generellt sätt så släpper man inte ifrån sig pengar utan att kontrollera varan om den inte är splitterny(för där räknar ju köparen att varan e prickfri)..

Säljaren får heller inte handla emot tro o heder. enl. 30§ AvtL.

TS bör läsa 18§,§19,§20 i köpL. samt 30§,31§ och 33§ i AvtL.

questions? ask me
Senast redigerat av Rock-Star (19 december 2010)

2 982 Inlägg
19 december 2010
be köparen hänga sig. behöver du rättslig hjälp så täcker din hemförsäkring detta, du ska inte behöva sitta o tjafsa lagar. detta gör advokaterna åt dig.
PS
köparen kan inte kräva dig på fullgörelse eller hävning etc.
och du kommer inte behlva betala skadestånd(krävs CULPA = VÅRDSLÖSHET)

2 982 Inlägg
19 december 2010
MilleN skrev:
Jag måste säga att det är lite klantigt att inte upplysa om sådana tydliga fel. Visste du inte om dem är det ju en annan femma men ändå. Man är ju som sagt skyldig att upplysa om fel man vet om.

ehh, ur rättslig synpunkt var det klantigt av köparen att inte fråga den riktige ägaren.. dvs morsan.
"även om sonen är brukaren".....
sedan bör du veta att man får räkna med att det kan finnas fel på bilen.. misstanke skall alltid finnas hos köparen. han kan inte säkra sig genom att fråga frågor... never.
precis som att du bör räkna med att en splitterny bil är felfri.....

köparen kan inte kräva sonen på ngt alls, men däremot tidigare ägaren(morsan).
och har han inte frågat eller pratat ngt med tidigare ägaren(morsan) lär han(köparen) inte ha ngt case.

köparen är rätt fucked.. OM INTE säljaren (morsan)givit fullmakt till sonen.(kan ske muntligt)

sonen kanske bara var där men när man skriver ägarbytes papper ser man lätt vem ägaren är. även transportstyrelsen kan bistå med sådan info.

sonen kanske har gett sken om att han är ägaren men detta ser köparen snabbt genom att den faktiske ägaren är en kvinna...! kontrollansvar.. previs som med skuld o skatt på bil

63 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Alltså han hade frågat mig om vilka fel som bilen har men eftersom att det var morsans bil så visste jag verkligen inte.det slutade att han polis anmälde mig och så fick han 2k. Nu är det klar.

Tips för alla som ska sälja bil eller köpa:
Läs på konsumentverkets hemsida. Regler och lagar kommer först,

2 982 Inlägg
25 december 2010
han kan inte ha fått ett enda öre utan rättegång.
du har förmodligen SJÄLVMANT givit honom 2000 kr...

104 Inlägg
25 december 2010
Jag tror TS mena att han gav honom 2000 och så tog han tillbaka anmälningen?

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 december 2010
Å, han blev lurad...

Undrar om någon av trådarna "jag köpte en bil med en massa fel" som finns här på forumet är skriven av den andre parten? Detta är ju lite spännande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

killercow
25 december 2010
TS visste att låset till baklukan var trasigt. men inte att c-lås plus hiss var trasig.

1 fråga bara till TS nu i efterhand. visste din mor om att c-låset + hissen var trasig

Vad är det för bil/prisklass vi pratar om på den sålda bilen?

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 december 2010
Smedhult skrev:
be idioten dra så långt åt hvete de går. Skrivet kvitto me bådas underskrifter så kan han inte göra ett skit.

Han har redan fått 2000kr.

Huh? (`´,)
518 Inlägg
25 december 2010
Han köpte bilen i befintligt skick. Du påtalade de felen du kände till, han undersökte antagligen inte bilen utan bara provkörde den.

Tufft skit, han får faktiskt stå sitt kast. Om man inte testar ALLT på bilen man köper så har man enligt mig inte mycket att säga till om efter att köpet gått igenom. Det är lite av, Runt Hörnet Garanti.

Sen om kvitto skrevs och signerades av båda utan att någon klausul skrevs in i "kvitto/kontraktet" så behöver du inte göra jack-shit! Le hela vägen till banken. och ringer han igen  be han bara att laga bilen han köpt för den är inte din bil nu.
Mvh Danne
Senast redigerat av Works (25 december 2010)

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.

killercow
25 december 2010
frågan är ju bara vad det handlar om för bil/prisklass tror många inte tänker på de. men handlar de om en bil i 10,000kr klassen så hade ja aldrig betalat 2000 för att slippa skiten. men handlar de om en bil i 100,000kr klassen så hade ja nog oxå dratt iväg 2000:- för att slippa skiten.

Man har även ansvar som säljare. inte bara som köpare. va c-låset och hissen trasig från början och TS mor visste om detta. men glömt säga de till TS så ser jag inte problemet med ett litet avdrag i efterhand. du har ju även ansvar att berätta om kända fel. å säljer TS för nån annans räkning så ska han ju se till att ha kännedom om bilen. alla kan väl missa saker även när man köper bil. men sen beror ju allt på prisklassen.

Forummoderator
26 471 Inlägg
25 december 2010
Rock-Star skrev:
be köparen hänga sig. behöver du rättslig hjälp så täcker din hemförsäkring detta, du ska inte behöva sitta o tjafsa lagar. detta gör advokaterna åt dig.
PS
köparen kan inte kräva dig på fullgörelse eller hävning etc.
och du kommer inte behlva betala skadestånd(krävs CULPA = VÅRDSLÖSHET)

Tror inte man ska be köparen att hänga sig..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

63 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
killercow skrev:
Man har även ansvar som säljare. inte bara som köpare. va c-låset och hissen trasig från början och TS mor visste om detta. men glömt säga de till TS så ser jag inte problemet med ett litet avdrag i efterhand. du har ju även ansvar att berätta om kända fel. å säljer TS för nån annans räkning så ska han ju se till att ha kännedom om bilen. alla kan väl missa saker även när man köper bil. men sen beror ju allt på prisklassen.

Mellan alla inlägg så tycker jag att killercow har rätt. Jag läste noga igenom konsumentverket.se och det var därför jag gav honom 2K.
Jo min mor kände till fönsterhissen och c-låset.
bilen är en skoda octavia 1998 21000mil såldes för 19 K   - 2 K = 17 K       jag fick väl ingen vinst. menmen. Själv hade jag köpt bilen för 18K men var riktig missnöjd med den. Jag kände mig lättad efter att jag sålde den.

Säljaren alltså jag är en invandrare som har bott i sv för 4 år. Jag letar inte efter problem. Och jag vill absolut inte att svenska(som jag är tacksamma för att jag kan studera här på universitet) ska tycka dålig om invandrare och att de bara lurar. iaf jag är nöjd att jag sålde den för 17K och nu tycker han inte att kassa tankar om invandrare.

God JUL på er tongue
Senast redigerat av alexandergre (25 december 2010)

killercow
25 december 2010
känns som båda parter är nöjda

2 982 Inlägg
26 december 2010
säljer du en 98a för 19k så får han räkna med att bilen är en "19000kronors bil"
dvs. kan finnas hur mkt fel som helst...!!
sen att han fått den till ett lågt pris bör även signalera att bilen kanske inte är tiptop överallt..

men men du böjde dig och gav 2000...
kanon! - FÖR HONOM!

* Voff voff *
10 989 Inlägg
26 december 2010
Lite nyfiken... Vad var det han polisanmälde dig för? Alltså vilket brott ansåg han att du hade begått? Visade han upp någon anmälan?

Jag har nämligen svårt att se vilket brott detta skulle handla om, känns mer som en rent civilrättslig tvist! Eller missar jag nå´t?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

killercow
26 december 2010
Rock-Star skrev:
säljer du en 98a för 19k så får han räkna med att bilen är en "19000kronors bil"
dvs. kan finnas hur mkt fel som helst...!!
sen att han fått den till ett lågt pris bör även signalera att bilen kanske inte är tiptop överallt..

hur tänker du här? ca 20000.- för den bilen är ju ett normalpris. för modellen och antal mil. absolut inget lågt pris så varför ska man misstänka att det är massa fel på den?

Vore kul med en förklaring hur du resonerar de med lågt pris på denna modellen.

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 december 2010
Brådhis skrev:
Lite nyfiken... Vad var det han polisanmälde dig för? Alltså vilket brott ansåg han att du hade begått? Visade han upp någon anmälan?

Jag har nämligen svårt att se vilket brott detta skulle handla om, känns mer som en rent civilrättslig tvist! Eller missar jag nå´t?

//Brådhis

Typiskt Sverige, så fort farbror blå visar sig så blir alla livrädda och tror de ska sätta dit dem.

Som sagt, TS har betalat 2000kr helt i onödan och har blivit lurad, men tycker samtidigt att det var värt det för att slippa tjafset. Alla nöjda i slutändan. Man kan ju kalla det prutmån kanske.

2 982 Inlägg
27 december 2010
Brådhis skrev:

//Brådhis

Det ÄR en civilrättslig tvist, han har inte blitt anmäld. säljaren (ts) har helt enkelt skänkt bort 2000:-...

Sök