1940
Sök

Vilket slutsteg till DD LE312?

Dope MF
213 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
Hejsan!

Jag letar just nu efter ett nytt steg med mer kräm till min Digital Designs LE312 låda http://www.digitalcompaniet.se/produkt/ … ns-DDLE312) och funderar då på hur ett Zachry R1500D  (http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181) Skulle fungera till den? Det ger ju ut så mycket som 600rms i 4Ohm, medan mitt nuvarande Spectron SP-M1500 ger 350rms (enligt specs) i 4Ohm.. Inte nöjd med hur det spelar nu då det känns som för klent steg.

Vad tycker ni om Zachry R1500D ?
Om ni vet något bättre monoblock i samma prisklass (2000 - 2500;-) så är jag grymt tacksam)

Räcker mina 25mm2 kablar till för det? Funderar på att kasta iväg min 80A agu-säkring och ersätta med en 130A ANL istället..

Vänliga hälsningar

Robban
Senast redigerat av Gnomen (19 december 2010)

4 074 Inlägg
19 december 2010
Gnomen skrev:
Hejsan!

Jag letar just nu efter ett nytt steg med mer kräm till min Digital Designs LE312 låda http://www.digitalcompaniet.se/produkt/ … ns-DDLE312) och funderar då på hur ett Zachry R1500D  (http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181) Skulle fungera till den? Det ger ju ut så mycket som 600rms i 4Ohm, medan mitt nuvarande Spectron SP-M1500 ger 350rms (enligt specs) i 4Ohm.. Inte nöjd med hur det spelar nu då det känns som för klent steg.

Om ni vet något bättre monoblock i samma prisklass (2000 - 2500;-) så är jag grymt tacksam)

Räcker mina 25mm2 kablar till för det? Funderar på att kasta iväg min 80A agu-säkring och ersätta med en 130A ANL istället..

Vänliga hälsningar

Robban

Nej dina 25mm kablar räcker inte!
Du ska upp på 50mm2 tycker jag....
Hur ser det ut på batteri sidan? har du inte ett relativt kraftigt batteri så kan du nog behöva stoppa i ett extra batteri.. Säkringen du har kan du kasta om du ska ha 50mm2,då ska du ha 200-250amp säkring!
För övrigt har jag ett bättre beg Zachry r3500d liggande som du kan få köpa.
Pmá för mer info!!
Senast redigerat av BJonsson (19 december 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 december 2010
BJonsson skrev:
Gnomen skrev:
Hejsan!

Vänliga hälsningar

Robban

Hur ser det ut på batteri sidan? har du inte ett relativt kraftigt batteri så kan du nog behöva stoppa i ett extra batteri.. Säkringen du har kan du kasta om du ska ha 50mm2,då ska du ha 200-250amp säkring!
Pmá för mer info!!

Lådan är på 4ohm så jag skulle säga det räcker gott med 25mm2 kablar till det r1500 steget om man inte planerar köra det i 1ohm senare.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

4 074 Inlägg
19 december 2010
Frippe_L skrev:
BJonsson skrev:
Gnomen skrev:
Hejsan!

Vänliga hälsningar

Robban

Pmá för mer info!!

Lådan är på 4ohm så jag skulle säga det räcker gott med 25mm2 kablar till det r1500 steget om man inte planerar köra det i 1ohm senare.

aaaaha.... tack för rättelsen frippe! helt rätt. får skylla på den tidiga morgon stunden... big_smile
Tänkte 1ohm vet ej varför

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 december 2010
LE312 är fruktansvärt lättdriven och allt från 200w och uppåt fungerar alldeles utmärkt till den lådan.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
19 december 2010
Tokken skrev:
LE312 är fruktansvärt lättdriven och allt från 200w och uppåt fungerar alldeles utmärkt till den lådan.

Ja jag minns inte vad dem driver den LE312 lådan vid demostället på digitalcompaniet i Kristianstad men den spelar på bra iaf, är nog inget monstersteg
Helt klart en prisvärd baslåda.

Team-leader för Team1

Dope MF
213 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
Får tacka för alla svar big_smile

Jo, jag vet att lådan är väldigt lättdriven, men tycker inte den trycker på ordentligt nu. Kanske är dumt att skaffa nytt steg nu? Kanske borde spela in den lite till, för den är ganska hård i upphängningen än faktiskt. Spelat ca 40 - 50h med den.. Dock gillar jag prylar, så skulle inte sitta fel med ett kraftigare steg för framtida bruk heller.. Hmm.. Aldrig fel med mer kräm heller tongue

Får ta mig en funderare på det hela big_smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 december 2010
Gnomen skrev:
Får tacka för alla svar big_smile

Jo, jag vet att lådan är väldigt lättdriven, men tycker inte den trycker på ordentligt nu. Kanske är dumt att skaffa nytt steg nu? Kanske borde spela in den lite till, för den är ganska hård i upphängningen än faktiskt. Spelat ca 40 - 50h med den.. Dock gillar jag prylar, så skulle inte sitta fel med ett kraftigare steg för framtida bruk heller.. Hmm.. Aldrig fel med mer kräm heller tongue

Får ta mig en funderare på det hela big_smile

Aldrig fel med mycket effekt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 435 Inlägg
19 december 2010
Jag har haft ett Zachry R1500D och jag var väldigt nöjd med det, då lastade jag det i 1 ohm med 30mm2 kablage och 100A säkring, skjöt aldrig säkringen så du kommer klara dig gott med 25mm2 kabel när du lastar det i 4 ohm.

Det kommer bli en uppgradering för dig jämfört med Spectronsteget, jag har även flera polare som kör med R15000D, bla en kille med en 945a med 2x MDS FRW 12" basar och ett R1500D, det lirar riktigt snyggt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 december 2010
Jag tror inte du behöver ett steg med så värst mycket mer effekt, utan snarare ett som har bättre kontroll på basen. smile Med då brukar det också tyvärr dra iväg lite i pris, men ett tips, leta begagnat!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dope MF
213 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Jag har haft ett Zachry R1500D och jag var väldigt nöjd med det, då lastade jag det i 1 ohm med 30mm2 kablage och 100A säkring, skjöt aldrig säkringen så du kommer klara dig gott med 25mm2 kabel när du lastar det i 4 ohm.

Det kommer bli en uppgradering för dig jämfört med Spectronsteget, jag har även flera polare som kör med R15000D, bla en kille med en 945a med 2x MDS FRW 12" basar och ett R1500D, det lirar riktigt snyggt.

Okej! big_smile Det låter bra smile Tycker priset för R1500D är bra, samt att det finns bra med effekt att hämta i lägre laster om jag nu skaffar ny/nya basar och uppgraderar längre fram..

Men tror jag skiter i nytt steg nu.. Kan vara lite viktigare att dämpa just bagaget och bakluckan tror jag, då det smiter ut en hel del ljud där.. Har lite dämpmattor liggandes så får klämma in dem.

Men tackar återigen för alla svar !

Dope MF
213 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Jag tror inte du behöver ett steg med så värst mycket mer effekt, utan snarare ett som har bättre kontroll på basen. smile Med då brukar det också tyvärr dra iväg lite i pris, men ett tips, leta begagnat!

Har funderat väldigt mycket på detta med.. Glömde ta upp det i min frågeställning (ölen tog ut sin rätt när tråden startades) yikes

Jag har nästan skruvat ihjäl på inställningarna på steget samt stereon och försökt att få det att lira bra.. Lite tryck finns det att, men basen är ganska okontrollerad och mullrig.. Ström finns så det räcker för anläggningen som den är nu.

Men då jag är arbetslös så är det rätt svårt att få råd med riktigt sjyssta saker.. En variant kan ju vara att jag försöker sälja nuvarande monoblocket som köptes i somras, samt sälja min gamla baslåda.. Ger det ok med pengar så kan jag nalla lite från kontot och kanske få tag i ett bättre kvalitétssteg.

1 435 Inlägg
19 december 2010
Ja kör på lite dämpning till att börja med, det hjälper bra smile

4 074 Inlägg
19 december 2010
Alpinabiturbo skrev:

OJ! var får man tag på dom där R15000D stegen? tonguelollol

Dope MF
213 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

Skulle du kunna ge mig lite tips på olika modeller som har bra kontroll? Kan nog inte betala mer än 2500:- MAX, så hittar jag inget fint steg begagnat så får det nog bli att testa Zachrysteget ändå.. Ska slänga ut annons på gamla baslådan + nuvarande monoblock här efter jul.. Kanske hjälper till lite i pengaväg iaf smile

Mvh Robban

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 december 2010
Steg som har bra kontroll? Alpine PDX bland annat. smile Men dom ligger en bit över din budget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dope MF
213 Inlägg
Gladen Audio
2 388 Inlägg
22 december 2010
DLS CA-23 är ett trevligt steg till en lagom stor bas eller ett större framsystem så det kan ju användas till dinbaslåda och när du vill ha ny baslåda med mer kräm så använd det steget till framsystem och ett annat större till nya basen i framtiden.

Team-leader för Team1

Dope MF
213 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
DLS CA-23 är ett trevligt steg till en lagom stor bas eller ett större framsystem så det kan ju användas till dinbaslåda och när du vill ha ny baslåda med mer kräm så använd det steget till framsystem och ett annat större till nya basen i framtiden.

Det kanske skulle vara något. smile Dls är ju fina saker vet jag!

Men jag avvaktar framåt det nya året innan jag skaffar nytt steg, för om jag får jobbet jag har på g då, så har jag nog lite större summa pengar att röra mig med smile

Tack för svaret !

Mvh Robban

1 785 Inlägg
26 januari 2011
Med risken för Forum polisen att denna tråd är från förra året tar jag på mig risken och svarar på denna tråd. lol

DDLE312 lådan med DD512 basen är precis som de andra säger här väldigt lättdriven. Du väljer med fördel 2-kanal steg eftersom de oftast lämnar mer vid 4ohm än monoblock.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök