Xenon-/HID-lampa H4 35/50W 35/70W

yalouque
19 december 2010 · 301 Inlägg

Har ett 35W HID-kit monterat på bilen (H4), och det lyser helt ok, men helljuset kunde gärna vara ännu bättre. Då jag inte har någon separat helljuslampa, så är högre effekt inget alternativ, då det kan vara bländande. Extraljus vill jag inte förstöra bilen med heller.

Det jag skulle behöva är en lampa, och ballast, som kan lysa med 35W i halvljusläget, och med 50-70W i helljusläget. 70W allra helst. Jag har inte funnit detta någon stans, men tekniskt sett borde det väl vara enkelt att ordna? En lampa som tål 70W, och en ballast som genererar 35W i ena läget, och 70W i andra? Det finns ju trots allt halogenlampor som är 55/60W.

Någon som vet om, och var, detta finns?

Om inte, hur kan jag annars få ett 50/55W H4 HID-kit att lysa med 35W i halvljusläget?

Senast redigerat av yalouque (19 december 2010)

Echonator Köpingsbo i exil
20 december 2010 · 507 Inlägg

Om du vill ha bättre ljus men absolut inte vill besudla bilen med extraljus, så kanske du ska titta på detta
http://www.rayzer.se/

Att hålla på och fulmecka med starkström är inget jag personligen rekomenderar :9

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
G-sson
20 december 2010 · 612 Inlägg

Inne i ballasten sitter vanligtvis en eller annan funktion som mäter strömmen lampan får, och därmed vet man effekten. I den enklaste formen kan det vara ett ytmonterat motstånd som ska ge ett visst spänningsfall, och byte till annat motstånd eller inkoppling av ett annat motstånd paralellt eller i serie kan användas för att lura elektroniken till att ge annan effekt. Har för mig att det fanns en tråd på www.candlepowerforums.com där ficklampstokstollarna "trimmade" sina 35W ballaster till 45-50W.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang