Volvo 740 GLE b230e Startar inte!!!

Danieel
27 december 2010 · 58 Inlägg

Hej har problem med min nya bil

Bytte åt mig den fick aldrig höra hur problemet upp stod.

Började med att byta stift, Dem som satt där såg gamla ut.

Kollade kudden under insuget. Den satt löst skruvade fast den.

Provade även lyfta på den trottel liknande saken som sitter inne i den.

Prov starta bilen den tänder till ytterst lite inte så att den startar sen händer det ingenting den bara går runt på start motorn.

Kollade kam remmen den stod rätt.

Tog av ett tändstift det var blött.  kollade även gnista,   Gnista fanns ochså??


Varför startar den inte?? Tips smile

Bensinskallen P o r s c h e
27 december 2010 · 1 700 Inlägg

Har du tur är det så enkelt att tändordningen eller något liknande är fel eftersom du har gnista och bensin.

Annars har du tvärdåligt komp eller totalt fel bränsleblandning

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Danieel
27 december 2010 · 58 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Har du tur är det så enkelt att tändordningen eller något liknande är fel eftersom du har gnista och bensin.

Annars har du tvärdåligt komp eller totalt fel bränsleblandning

Tänd ordningen är rätt.  1342 tongue

Märkte nu att den läker bränsle under in suget som i en svart liten låda, där bränsle rören går

Bensinskallen P o r s c h e
27 december 2010 · 1 700 Inlägg

Danieel skrev:

Bensinskallen skrev:
Har du tur är det så enkelt att tändordningen eller något liknande är fel eftersom du har gnista och bensin.

Annars har du tvärdåligt komp eller totalt fel bränsleblandning

Tänd ordningen är rätt.  1342 tongue

Märkte nu att den läker bränsle under in suget som i en svart liten låda, där bränsle rören går

"Bränslehuvudet" ja. Bara det inte forsar ur så ska det inte ha någon betydelse.

Kollat så kablarna/ fördelarlocket är vridet rätt? Råkade ut för att en idiot hade satt kablarna 90 grader fel på en 240 jag köpte billigt...

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Danieel
27 december 2010 · 58 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Danieel skrev:

Bensinskallen skrev:
Har du tur är det så enkelt att tändordningen eller något liknande är fel eftersom du har gnista och bensin.

Annars har du tvärdåligt komp eller totalt fel bränsleblandning

Tänd ordningen är rätt.  1342 tongue

Märkte nu att den läker bränsle under in suget som i en svart liten låda, där bränsle rören går

"Bränslehuvudet" ja. Bara det inte forsar ur så ska det inte ha någon betydelse.

Kollat så kablarna/ fördelarlocket är vridet rätt? Råkade ut för att en idiot hade satt kablarna 90 grader fel på en 240 jag köpte billigt...

Tändföljden är 100% rätt smile

Asså det typ droppar i bland? tongue

Tog lös bäljen igen den under insuget lyfte upp den och kikade den gick ganska lätt så ska det vel vara ?

Har kollat så rotor och fördelar lock även ser bra ut.

Alltså den vill inte ens hosta till? eller nått sad

Kollade även nu tog upp alla stift. 2,3an dem som blir blöt nu blir inte 1,4 blöt?  tvär gnuggade den bara och kikade.

Nybergrobin
27 december 2010 · 2 382 Inlägg

Har du kollat comp på cyllarna? På audin min blåste jag toppackningen och fick då 3 bar på 2st cyllar.......dvs omöjligt att starta utan att rulla den bakom en bil i 2 km

Danieel
27 december 2010 · 58 Inlägg

Enligt förra ägaren är det bytt topplocks pakning

Finner ändå inget fel Hjäälp! tongue

Bensinskallen P o r s c h e
27 december 2010 · 1 700 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Har du kollat comp på cyllarna? På audin min blåste jag toppackningen och fick då 3 bar på 2st cyllar.......dvs omöjligt att starta utan att rulla den bakom en bil i 2 km

Jag fick igång en motor med 5kg, 3kg, 1kg och 0kg i komp ( vääldigt krokiga ventiler ) så det är inte omöjligt, men den gick ju inte bra direkt ^^


Det ska vara likvärdiga färger etc på alla stiften. Om bara 2+3 blir blöta lär du antingen ha väldigt taskigt komp på de andra cylindrarna eller så är det stopp/ fel i duschmunstyckena/ slangarna till de två.

Testa ryck ur alla munstycken och dra runt motorn på start lite snabbt och se om alla sprutar.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Danieel
27 december 2010 · 58 Inlägg

Har ryckt upp slangarna och hett slangen mot en flaska det kommer bensin från alla spridare.

Hjäälp va kan det vara mad tycker man har kikat det mesta hmm

Senast redigerat av Danieel (27 december 2010)

volvo_740_gle
27 december 2010 · 26 Inlägg

det kanske kan va impulsgivaren som är trasig? den är lite jävlig att byta men de kan vara den, min blev svår startad och sen gick den inte att starta alls och då vare den som hade gått sönder så kolla upp de smile

Senast redigerat av volvo_740_gle (27 december 2010)

Danieel
27 december 2010 · 58 Inlägg

volvo_740_gle skrev:
det kanske kan va impulsgivaren som är trasig? den är lite jävlig att byta men de kan vara den, min blev svår startad och sen gick den inte att starta alls och då vare den som hade gått sönder så kolla upp de smile

Det sitter vel ingen impulsgivare på en b230e med automat den brukar ju sitta i mitten högst upp på sprängkåpan (rätta mig om jag har fel)

När bilen har stått typ en halvtimma utan man har vridit på nyckeln då tänder den till ytters lite sen tänder den inge alls på ett tag.


Har dubbel chekkat kam remmen Den står rätt.

Fördelaren står rätt.

Det kommer bräsle från spridarna

Det kommer gnista.

Va tusan kan det vara?

Senast redigerat av Danieel (27 december 2010)

Danieel
27 december 2010 · 58 Inlägg

Kollade nyss stiften bara 2ans tändstift blir blött nu :S va kan det vara?

RD_87 Skrotsamlare
27 december 2010 · 4 031 Inlägg

Dålig gnista? Bränner upp bränslet men räcker inte för start? Kolla gnistan med 7-10mm gap, så ser du om gnistan är ok. Att bara titta på stiften räcker inte alltid, förbannat mycket svårare att få gnistan under komp.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Danieel
27 december 2010 · 58 Inlägg

matteponken skrev:
Uppfattat det som om du har blockmonterad fördelare så min första tanke på fel tändföljd gick fetbort... men svag gnista dvs. byt tänddelar...

Nej det är inte svag gnista...


Tändstiftet nr 2 är det enda som blir blött.

1,3,4 torra.


poffar igång ytters lite med startgas.

Senast redigerat av Danieel (28 december 2010)

Danieel
28 december 2010 · 58 Inlägg

matteponken skrev:
byt tändkabel då..
Var det blockmonterat eller??

Ska jag byta tänd kabel? lol

har gnista på alla stift ( bra )

Det är det att det bara 2ans tändstift blir blött. resten torra....?

när den har stått ett tag och man gnugga den på startmotorn då huttra den i gång ytterst lite.

Prova med start gas efter likadant. att den huttrar i gång lite då man gnuggar.

Senast redigerat av Danieel (28 december 2010)

Volvo_GL
28 december 2010 · 223 Inlägg

har du låssat spridarna å kika så de kommer jämn bensin mängd ur ??

summitracing.com
Bensinskallen P o r s c h e
28 december 2010 · 1 700 Inlägg

Volvo_GL skrev:
har du låssat spridarna å kika så de kommer jämn bensin mängd ur ??

Japp de har han

Tycker fortfarande du ska kolla så tändningen står rätt, kan inte tänka mig så mycket annat. Lätt att säga att det sitter rätt när de kan sitta ett halvt varv fel.... Bara nolla, ta av locket och kolla så rotorn pekar mot det hörn av locket där 1:ans tändkabel sitter.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Sharky
28 december 2010 · 10 287 Inlägg

Man skall aldrig säga aldrig när det gäller kaminställningen. Jag har varit med om fall där nedre drevets kil har gått sönder och drevet har vridit sig. Så VET man att man har kollat allt annat så får man ta och macka loss remskivan och kolla.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Volvo_GL
28 december 2010 · 223 Inlägg

tändspolegnistan hoppar 2cm med??

summitracing.com
Danieel
28 december 2010 · 58 Inlägg

Sharky skrev:
Man skall aldrig säga aldrig när det gäller kaminställningen. Jag har varit med om fall där nedre drevets kil har gått sönder och drevet har vridit sig. Så VET man att man har kollat allt annat så får man ta och macka loss remskivan och kolla.

/Göran

grejjen är att jag har ju kollat så 1ans kolv är i öd

markeringen i fördelar locket stämmer allt sånt stämmer!


Men lyssna här!!

1,3,4 ANS TÄNDSTIFT ÄR TORRA!

2an Är det tändstift som blir blött.

Kommer gnista från alla stift bra.

Har provat bytt tändstift tändkablar rotor ;P


Känns som det är stopp nere i toppen att bräsnlet inte vill komma in. även fast det kommer bensin från spridarna :S

Senast redigerat av Danieel (28 december 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang