2471
Sök

Volvo 740 GLE b230e Startar inte!!!

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
Tjena

Har varit nere i garaget nu tänkte jag lyfter av spridarna igen och se hur dem beter sig nu då. Det kommer inte bensin ur en enda spridare??? när jag skruvade lös spridaren från 3e slangen då komm det bensin från den,

Gnista finns
Ny tända delar

Kamremmen rätt.

Nu finns inge bränsle till spridarna.

Ja det finns bensin i tanken!! tongue

Vart ska jag börja leta?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 december 2010
Kolla först om pumpen går, det är nr 1.

Har du pump och tryck fram till sprutet är det något inre fel. Stopp eller trasig mekanik, något fel med mätskivan kanske.

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Kolla först om pumpen går, det är nr 1.

Har du pump och tryck fram till sprutet är det något inre fel. Stopp eller trasig mekanik, något fel med mätskivan kanske.

pumpen går vrider du på nyckeln släpper den då hör du det surrar,

Det finns som en runt skruv man kan skruva på på vänster sida av insuget tror det är CH skruven. den va in skruvad max. har skruvat ut den lite granna  kan jag har fördåligt bränsle tryck??även om jag kör runt start motorn utan spridare så kommer det ända inge bensin ur slangarna..

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
matteponken skrev:
mekaniskt sprut på den va???

japp smile

Komm just på  styrs dem av hallgivaren efter som jag drog ut alla kablar från tändspolen när jag skulle kolla hur dem dursha tänkte så det ev inte skulle bli någon gnista.

Hedde tillbaka kablarna förutom tändkabeln.  har inga spridare på har bara slangarna där

Det kommer bara bensin från 2ans slang 1,3,4 kommer det inge från.
Senast redigerat av Danieel (28 december 2010)

240karlsson
24 Inlägg
28 december 2010
tja du har k-jetronick de systemet är väldigt kännsligt när de gäller tjuvluft kolla de testa med att se att om den hostar till om du tar startgas eller häller lite bränsle in i insuget sen melan bränslehuvet och grovaslangen sitter de ett litet rör ta en lång insex nyckel 3 eller va det 3.5 mm stoppa ner den där där ställer du in bränsle mängden (co-halten med) den kan va pluggad med med en gummi sak

my life go sideways

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
240karlsson skrev:
tja du har k-jetronick de systemet är väldigt kännsligt när de gäller tjuvluft kolla de testa med att se att om den hostar till om du tar startgas eller häller lite bränsle in i insuget sen melan bränslehuvet och grovaslangen sitter de ett litet rör ta en lång insex nyckel 3 eller va det 3.5 mm stoppa ner den där där ställer du in bränsle mängden (co-halten med) den kan va pluggad med med en gummi sak

men problemet sitter ju i att det kommer bara bränsle från 2ans bensin slang!

plockade lös alla slangar blåste rent dem rengjorde även spridarna kommer bara bensin från 2an 1,3,4 torra!!

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
matteponken skrev:
Repeterar.. läs igenom tråden jag länkade till.. hade samma problem som du...

Läste den.. Men det, men det ska ju inte bero på d. att 1,3,4 kommer det inge bensin i från? neutral 2 an blir det en dursh stråle från spridaren 1,3,4 kommer det inte ens en droppe bensin i från.

240karlsson
24 Inlägg
28 december 2010
testa att lyfta upp mängdskiva se om de kommer bränsle då

my life go sideways

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
240karlsson skrev:
testa att lyfta upp mängdskiva se om de kommer bränsle då

Okej ska prova det men fortfarande konstigt att d bara kommer bensin från 2an ? när man vrider på nyckeln och att 1,3,4 kommer det inte ens en droppe från med ska prova lyfta på mängd skivan smile åter kommer på ett tag! Tacksam för alla svar hitilst!

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
Har varit i garaget nu! När man lyfter lite på mängd skivan kommer det bränsle på alla 4a. när man her till baka kudden och provar. kommer det inget.

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
matteponken skrev:
Danieel skrev:
matteponken skrev:
Repeterar.. läs igenom tråden jag länkade till.. hade samma problem som du...

Läste den.. Men det, men det ska ju inte bero på d. att 1,3,4 kommer det inge bensin i från? neutral 2 an blir det en dursh stråle från spridaren 1,3,4 kommer det inte ens en droppe bensin i från.

Om du nu vet att tipsen du får inte hjälper varför frågar du efter hjälp för???

Så man får någon ordning på det?  smile

Tror det är något vakium fel eller någonting tog lös luft slangen nu den som går som under luft mängd skiva modulen. tongue då rann det bara ut bensin.

Det sprutar ju bensin från spridarna då man lyfter upp mängd skivan.

Hittade nu några vakium slangar? som är lösa. och vet ej vart dem ska gå hedde upp dem lite grann så man ser lite mer på bilden.

http://img402.imageshack.us/img402/8506/pc285397.jpg

Uploaded with ImageShack.us  en blå sedan en svart.

Och her man i hop dem då blir det så alla slangar som går från den dära svarta grejjen på vänster skärm där slangarna går i från slutar det med att alla slangar går till samma sak. tillbaka till den. om du förstår
Senast redigerat av Danieel (28 december 2010)

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
matteponken skrev:
Se där.. i och med den mekaniska insprutningen du har på bilen så är den extremt känslig för luft/vakuumläckage..
så kolla över allt sådant både en och två gånger, är väldigt lätt att missa sådant annars

Finner inget ställe man ska he dem på Hadde varit kung med lite bilder osv smile  ska söka lite på google och sådant

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
har letat trasiga slangar anslutningar finner inget

Förutom 1 slang.

Slangen som går under insuget till ventil kåpan (vevhusventilation)?? den slangen var spruken

kan det vara den som ger störning?

Måste ju vara nån slang eller något som är åt helvete om den inte orkar lyfta luftmängd skivan. så det kommer bensin ur spridarna.

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
matteponken skrev:
ok... har du kollat så att "gummibälgen" sitter ordentligt både i insuget och nere vid luftmängdmätaren??
Kan va ett rent he...te att få på den klokt...

Japp den sitter ordenligt här även bytt slangen från insuget till ventilkåpan.

förstår mig inte på att det inte vill komma nå bensin ur spridarna men lyfter man luftmängd mätaren så kommer det bensin hmm och den sitter ordenligt och den är 100% hel.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 december 2010
Har du vakum i motorn? I händelse av genralras så suger det inte tillräckligt. Koppla på vakummätaren på insuget för säkerhets skull. Krävs skapligt läckage om den inte lyfter mändskivan alls. Krävs inte mycket för att den ska gå illa men för att inte lyfta alls krävs det en del, så stora läck syns eller hörs?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

240karlsson
24 Inlägg
28 december 2010
ett vanligt fel på dom är de tar tjuv luft vid spridarna

my life go sideways

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
RD_87 skrev:
Har du vakum i motorn? I händelse av genralras så suger det inte tillräckligt. Koppla på vakummätaren på insuget för säkerhets skull. Krävs skapligt läckage om den inte lyfter mändskivan alls. Krävs inte mycket för att den ska gå illa men för att inte lyfta alls krävs det en del, så stora läck syns eller hörs?

vakum mätare??  tror det är dem hära små slangarna som går från dosan till insuget fördelaren bla baki å sånt som är fel ev hmm  hmm 

Värkar även vara lite skit i botten av mätskiva huset.

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
240karlsson skrev:
ett vanligt fel på dom är de tar tjuv luft vid spridarna

jo men har ju spridarna öppen på sidan om om allting är ihop balgen å d vrider du på nyckeln kommer inge bränsle ur spridarna
tar man lös balgen  och lyfter upp skivan så sprutar det bensin ur alla spridare.

58 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
nu har jag kollat alla slangar!

Men den vill endå inte spruta bensin från spridaren!
om man lyfter upp skivan då kommer det bensin från spridarna.

Balgen är hel värkar ju vara mystiskt hmm tycker jag har kollat allt med snart får man ju damp neutral

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 december 2010
För att klargöra:

Det ska inte komma bensin när skivan är i botten, annars dränks motorn om den inte snurrar.

Kommer det bensin ändå så är något skadat/ läcker

Det ska komma bensin när man lyfter skivan

Kör man runt motorn med urtagna spridare drar motorn mycket tjuvluft genom spridarhålen vilket säkert gör att skivan inte rör sig.

Sök