2459
Sök

Volvo 740 GLE b230e Startar inte!!!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 december 2010
Jag vidhåller att om den inte lyfter mängdskivan måste undertrycket i insuget vara för lågt! Lätt sätt att leta tjuvluft är att spruta startgas runt insug/spridare och gummidetaljer. Gör en mätning av undertrycket. Du har ju kollat att det kommer bränsle om du lyfter skivan själv, alltså lyfter inte skivan av sig självt, detta kan väl bara hända på 3 sätt.

1, Undertrycket är för lågt på grund av kass motor tex krokiga ventiler, kass kamrem osv
2, Hyggligt stort vakumläck någonstans mellan mängdskivan och insugskanalerna i toppen tex bromsservon.
3, Skivan går för tungt.

Edit: förutsatte att du pluggade spridarhålen när du kollade.
Senast redigerat av RD_87 (28 december 2010)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

58 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
För att klargöra:

Det ska inte komma bensin när skivan är i botten, annars dränks motorn om den inte snurrar.

Kommer det bensin ändå så är något skadat/ läcker

Det ska komma bensin när man lyfter skivan

Kör man runt motorn med urtagna spridare drar motorn mycket tjuvluft genom spridarhålen vilket säkert gör att skivan inte rör sig.

Her man tillbaka spridarna så blir stifen inte blöta endå. efter som det kommer ju inge bensin!

Värkar som att det är något läkage men vart? man kan ju inte prova med start gas om inte motorn är i gång?

58 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
RD_87 skrev:
Jag vidhåller att om den inte lyfter mängdskivan måste undertrycket i insuget vara för lågt! Lätt sätt att leta tjuvluft är att spruta startgas runt insug/spridare och gummidetaljer. Gör en mätning av undertrycket. Du har ju kollat att det kommer bränsle om du lyfter skivan själv, alltså lyfter inte skivan av sig självt, detta kan väl bara hända på 3 sätt.

1, Undertrycket är för lågt på grund av kass motor tex krokiga ventiler, kass kamrem osv
2, Hyggligt stort vakumläck någonstans mellan mängdskivan och insugskanalerna i toppen tex bromsservon.
3, Skivan går för tungt.

Edit: förutsatte att du pluggade spridarhålen när du kollade.

Hur menar du undertryck??

Skivan den är jätte lätt. det ska den ju göra med

Vart är vanligast att dem läcker hur ska man kunna kolla d? går ju inte att spruta start gas om inte motorn är i gång

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 december 2010
När motorn går runt ska det vara undertryck i insuget, lossa gummibälgen och håll handen för hålet på insuget. Där SKA det suga nåt överjävligt när motorn går runt, bästa sättet att kontrollera detta är med en vakummätare (80:- biltema) men en hand brukar räcka. För dåligt undertryck beror på någon av de 2 anledningarna jag listade tidigare. Detta undertryck ska räcka för att lyfta skivan. Om inte prova att proppa slangen till bromsservon. Annars kasta motor.

58 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
RD_87 skrev:
När motorn går runt ska det vara undertryck i insuget, lossa gummibälgen och håll handen för hålet på insuget. Där SKA det suga nåt överjävligt när motorn går runt, bästa sättet att kontrollera detta är med en vakummätare (80:- biltema) men en hand brukar räcka. För dåligt undertryck beror på någon av de 2 anledningarna jag listade tidigare. Detta undertryck ska räcka för att lyfta skivan. Om inte prova att proppa slangen till bromsservon. Annars kasta motor.

okej bara hålla handen där tongue Hur mkt ska den suga där i från? om det är bra sug då ? vad är det isf?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 december 2010
Det ska suga ordentligt. Det är jävligt svårt att säga hur mycket, därför uppfann man mätare. Om suget är bra, skivan går lätt och inte lyfter ändå är det bara att ge upp. Har man ett tillräckligt undertryck och en skiva som löper som den ska så går bilen.

58 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
RD_87 skrev:
Det ska suga ordentligt. Det är jävligt svårt att säga hur mycket, därför uppfann man mätare. Om suget är bra, skivan går lätt och inte lyfter ändå är det bara att ge upp. Har man ett tillräckligt undertryck och en skiva som löper som den ska så går bilen.

Fick nyss tag i ägaren innan han sa att dem hadde bytt frost plugg sedan startade den inte så dem måste ju ha kommit åt någonting?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 december 2010
Gissar på att han bytt frostplugg för att den frusit? Då gissar jag på att blocket, toppen eller packningen frusit sönder med ett sjuhelvetes vakumläck som följd.

58 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
RD_87 skrev:
Gissar på att han bytt frostplugg för att den frusit? Då gissar jag på att blocket, toppen eller packningen frusit sönder med ett sjuhelvetes vakumläck som följd.

japp han hadde bytt frost plugg Topp lockspakningen är bytt tydligen

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 december 2010
Och den har inte varit igång sen dess? Då kan han ju har gjort allt fel, om en motor fryser och man byter packning har man knappast löst problemet. Jag gissar på enormt vakumläck. Spendera 80:- på en mätare & låna eller köp en kompessionsprovare! Låter som att det finns en risk för att mer eller mindre allt är åt helvete.

58 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
RD_87 skrev:
Och den har inte varit igång sen dess? Då kan han ju har gjort allt fel, om en motor fryser och man byter packning har man knappast löst problemet. Jag gissar på enormt vakumläck. Spendera 80:- på en mätare & låna eller köp en kompessionsprovare! Låter som att det finns en risk för att mer eller mindre allt är åt helvete.

Talade med ägaren innan han är lite seg av sig (efterbliven) han bytte frost plugg tog bort allting. bytte inte ens insugnings pakning, bla. dem har gjort ganska mkt fel.

efter jag fick höra att han hadde skruvat sådära mycket i den så tänkte jag ne tongue river skiten iställe.

Har rivit insuget och det nu. ska göra allting riktigt och rengöra och köpa ny insugnings packning.

Och trycka alla slangar så det är tätt

och gå igenom allting

Får hoppas på d fungerar.

fungerar de inte då gör jag d enkelt montera förgasare  eller någon annan motor smile
Senast redigerat av Danieel (29 december 2010)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 december 2010
Om han har gjort tillräckligt fel hjälper inte ens det.

58 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
RD_87 skrev:
Om han har gjort tillräckligt fel hjälper inte ens det.

Tyvärr har ägaren innan lagat sönder motorn...

Blir att byta motor vill endå ha insprutningen efter som det är det original
är det mkt som behövs bytas om man ska montera en b230f??

peta med en mejsel på ventil pinnarna dem glappade mer än sat*n...

Som sagt motorn ska åt helvete hur som hellst.

Vilken motor är enklast att montera ? smile 

Ber värkeligen tack för alla posetiva och tacksamma svar man har fått! smile + till er alla smile

Vad blir enklast att montera en E igen eller en F eller A ? smile
Senast redigerat av Danieel (29 december 2010)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 december 2010
Jag skulle satsa på en E motor igen. Håller man ändå på så kan man lika gärna göra rätt. E motorn går ju så mycket bättre än tex A.

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
29 december 2010
740 med B230E har ju fördelaren på toppen och inte block monterad, om nu inte nån stoppat i en 240 motor...

Har den inte startat sen dom bytte topplockspackning?? Sitter fördelaren rätt?? Är kontakten felfri?? Har du rätt tändföljd på fördelarlocket??

EDIT haha de fanns ju 3 sidor till att läsa.... skippa detta inlägg då....
Senast redigerat av PerArne (29 december 2010)

//Per-Arne

58 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
RD_87 skrev:
Jag skulle satsa på en E motor igen. Håller man ändå på så kan man lika gärna göra rätt. E motorn går ju så mycket bättre än tex A.

Ska försöka få tag i en E motor smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 december 2010
både F och A ä lite halvbökigt, soppasystemet till E passar inte någon av dem egentligen.

Till F måste man ju klydda dit ett annat elsystem också wink

Mycke vill ha mer...
611 Inlägg
31 december 2010
Enklast att stoppa i en E precis som du nu tänkt och en sån måste väl ligga lite överallt. Sen går ju E mycke bättre jämfört med båda A och F.

//Per-Arne

P o r s c h e
1 700 Inlägg
31 december 2010
matteponken skrev:
Bensinskallen skrev:
både F och A ä lite halvbökigt, soppasystemet till E passar inte någon av dem egentligen.

Till F måste man ju klydda dit ett annat elsystem också wink

Det är ju inget större problem och kräver inge större kunskap heller.. Är ju en gammal volvo.. (inget negativt menat)

Nä egentligen är de ju inte så svårt, men de beror ju på hur pass frisk bilen är och hur mycket kunskap man har wink Börjar man skruva på ledningarna under bilen går det lätt sönder ^^

P o r s c h e
1 700 Inlägg
31 december 2010
Har fortfarande inte påstått att det ska vara svårt, MEN om man nu ska ställa sig och byta ut slangar, pumpar under bilen så är risken stor att saker pajar när man ska lossa och försvårar då, om rosten varit framme. Har hänt mig flera gånger med slanganslutningar och riktigt gosiga slangklämmor wink Det är enklast att bara låta det vara

Sök