Jordutjämning?

mrfjonsson DäckSprängarLigan
31 december 2010 · 449 Inlägg

På MDS.se har dom en liten "Viste du att" ruta i hörnet, där kom det upp att lilla kabeln mellan lågnivåkablarna inte alls är till remote utan är tänkt som "jordutjämning".
Jag är inte säker men jag tror att det skulle minska missljud, har jag rätt?

När man ska koppla den, ska man bara försöka hitta en skruv som känns bra på båda enheterna?

Har aldrig tänkt på det innan men vill mest ha det bekräftat om jag förstått rätt.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
MartinF
31 december 2010 · 372 Inlägg

Någon kanske har ett mer exakt svar men jag tror att ursprungligen användes den till det. Tillexempel för att jämna ut jorden mellan en gramofon och förstärkaren. På samma sätt kan den användas för att jämna ut potensskillnader mellan stereo och slutsteg, då kopplar du den mellan stereons chassi och slutstegets chassi.  Nu förtiden är den nog ändå mest tänkt att användas som remote ändå smile

BudgetDunkaren Osponsrad
31 december 2010 · 1 631 Inlägg

Jag använder den som remote iallfall, vad den har använts till förr e väl skitsamma tongue
Men tack för infon wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
jimmyostrom
31 december 2010 · 560 Inlägg

He He He.

BudgetDunkaren skrev:
Jag använder den som remote iallfall, vad den har använts till förr e väl skitsamma tongue
Men tack för infon wink

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
jimmyostrom
31 december 2010 · 560 Inlägg

Dom har både rätt och fel.

Det finns och har funnits kablar med denna kabeln (som vi använder som remote) som har just denna för jordning för att minska brus och annat skit.

Men att säga att det är därför den finns på kablar idag är inte sant.

Det finns kablar som man ska använda denna kabeln som jord, men dom är inte många.

Så forsätt att använda denna kabeln som remote eller dra en separat.


mrfjonsson skrev:
På MDS.se har dom en liten "Viste du att" ruta i hörnet, där kom det upp att lilla kabeln mellan lågnivåkablarna inte alls är till remote utan är tänkt som "jordutjämning".
Jag är inte säker men jag tror att det skulle minska missljud, har jag rätt?

När man ska koppla den, ska man bara försöka hitta en skruv som känns bra på båda enheterna?

Har aldrig tänkt på det innan men vill mest ha det bekräftat om jag förstått rätt.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 december 2010 · 8 744 Inlägg

Som sagt den är från början tänkt att användas för potentialutjämning, men jag tycker den kabeln är lite klen för det, passar bättre som remote, men då får man å andra sidan risk för störningar. Bäst är att strunta helt i den, eller köpa riktig lågnivå utan extrakabel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
ExtraKim Team dBAkuten!
31 december 2010 · 3 263 Inlägg

Har aldrig hört talas om någon som har haft störningar p.g.a att de har använt den som remote, d.v.s aldrig hört talas om någon som har blivit av med störningar p.g.a att de drog en separat remote.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
jimmyostrom
31 december 2010 · 560 Inlägg

Nej inte jag heller, det är så oehört lite ström som går i denna kabeln så man blir mörkrädd ju big_smile

ExtraKim skrev:
Har aldrig hört talas om någon som har haft störningar p.g.a att de har använt den som remote, d.v.s aldrig hört talas om någon som har blivit av med störningar p.g.a att de drog en separat remote.

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 december 2010 · 8 744 Inlägg

Sant, men risken finns ändå. wink Inte för att jag någonsin lär märka det men jag kör separat remotekabel iaf tillsammans med ström, känns bättre så.

Senast redigerat av ChriZtoffer (31 december 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
31 december 2010 · 3 466 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Sant, men risken finns ändå. wink Inte för att jag någonsin lär märka det men jag kör separat remotekabel iaf tillsammans med ström, känns bättre så.

Både smidigare o snyggare med. Hur ofta sitter remoten på steget ens i närheten av lågnivåingången? Sitter ofta på olika sidor av steget med.wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
ChriZtoffer GAS democar 2018!
31 december 2010 · 8 744 Inlägg

Precis, så då får man ändå lov att skarva"remote"-kabeln på lågnivån. Lika så vid huvudenheten, brukar ju vara en liten bit mellan remotekabel och lågnivå. wink Fast där är det oftast enklare att få ihop.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
mrfjonsson DäckSprängarLigan
1 januari 2011 · 449 Inlägg

HAHA

Swedenrockers skrev:
I-landsproblem ;-)

ChriZtoffer skrev:
Precis, så då får man ändå lov att skarva"remote"-kabeln på lågnivån. Lika så vid huvudenheten, brukar ju vara en liten bit mellan remotekabel och lågnivå. wink Fast där är det oftast enklare att få ihop.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Drönirettab
1 januari 2011 · 21 761 Inlägg

mrfjonsson skrev:
På MDS.se har dom en liten "Viste du att" ruta i hörnet, där kom det upp att lilla kabeln mellan lågnivåkablarna inte alls är till remote utan är tänkt som "jordutjämning".
Jag är inte säker men jag tror att det skulle minska missljud, har jag rätt?

Som Martinfyhr skriver så användes den ursprungligen till att utjämna eventuella skillnader mellan grammofon och förstärkare, vilket ju var ett tag sedan.

Dåtidens hemmaprylar hade låga lågnivåsignaler (500-775 mV eller ännu lägre har jag för mig) och på sätt kunde diverse störningar (tex "nätbrum") leta sig in i systemet. Såna problem uppstår normalt sett inte inom bilstereo eftersom lågnivåsignalerna är mycket högre, då har väl den tunna kabeln som sagt "blivit kvar" med en annan funktion istället. Till remote alltså. smile

Sharky
1 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Lågnivåsignalerna i hemmastereo - framförallt då icke RIAA kompenserad signal från magnetisk pickup - låg på ca 3mV med en impedans på 47kohm. Dvs låg signal och relativt hög impedans vilket är värsta möjlig scenario när man inte vill ha störningar.

I en modern bilstereo är iofs max utsignal ofta kanske 5V t -t men med volymkontrollen på "normala" nivåer så är man snart nere på några hundra millivolt i effektiv signal.

/Göran


Drönirettab skrev:
Dåtidens hemmaprylar hade låga lågnivåsignaler (500-775 mV eller ännu lägre har jag för mig) och på sätt kunde diverse störningar (tex "nätbrum") leta sig in i systemet. Såna problem uppstår normalt sett inte inom bilstereo eftersom lågnivåsignalerna är mycket högre, då har väl den tunna kabeln som sagt "blivit kvar" med en annan funktion istället. Till remote alltså. smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mrfjonsson DäckSprängarLigan
2 januari 2011 · 449 Inlägg

Känns som att det förmodligen inte spelar någon roll MEN det kan ju inte skada att jordutjämna mellan stereo och steg.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Sharky
2 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Jordutjämning med hjälp av en så pass klen ledare kan man bara få om ingångskretsarna i slutsteget är gjord med s.k flytande design. Jag tvivlar på att sådant finns i någon större utsträckning.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mrfjonsson DäckSprängarLigan
2 januari 2011 · 449 Inlägg

Sharky skrev:
Jordutjämning med hjälp av en så pass klen ledare kan man bara få om ingångskretsarna i slutsteget är gjord med s.k flytande design. Jag tvivlar på att sådant finns i någon större utsträckning.

/Göran

Vilken kabelarea rycker du man behöver för att det ska ge dågon effekt?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Sharky
2 januari 2011 · 10 287 Inlägg

En jordutjämning skall ju "konkurrera" med den jord som finns i karossen. Så för att den skall jämna ut mera än vad karossen gör så bör den vara av samma storleksordning som karossen.....

Det är som jag skrev en helt annan potatis om ingångssteget är gjort så att det är flytande. Då blir även en tunn ledning tillräcklig för att ingångsstegets jord skall få samma potential som HU:ns jord. Men då får man problemet med att en oskärmad jordutjämningskabel kommer att fungera som antenn.....roll

Hade jag ett whiteboard i närheten så skulle jag dra hela storyn... tongue

/Göran


mrfjonsson skrev:
Vilken kabelarea rycker du man behöver för att det ska ge dågon effekt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mrfjonsson DäckSprängarLigan
2 januari 2011 · 449 Inlägg

Att steget är "flytande" menar du då att chassit inte är kopplat till kaross? I min bil sitter stegen i trä och det leder ju inte ström.
Men vad menar du med antenn?

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
Sharky
2 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Flytande ingång - inte hela steget. - När man konstruera ett slutsteg så kan man göra en separat ingångsdel som tar emot signalen från HU:n och låta bara denna ingångsdel få sin jord från HU:n. Då blir den flytande.

Alla ledare - sladdar - fungerar som antenner, dvs dom kan ta in störningar, P1, P3, lokalradion etc. Normalt sett är detta inget problem eftersom man i elektroniken "kopplar bort" allt det som är så högfrekvent så att de inte går att höra. Men störningar inom det hörbara området kan fortfarande kopplas över till en naken/oskärmad ledare.

/Göran


mrfjonsson skrev:
Att steget är "flytande" menar du då att chassit inte är kopplat till kaross? I min bil sitter stegen i trä och det leder ju inte ström.
Men vad menar du med antenn?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang