Angående: Iskörning i Stockholm?

MiWi
6 februari 2012 · 442 Inlägg

Super_motard skrev:

martinn skrev:

Svana skrev:
Men suck.. Varför åker man på is UTAN piggdäck?? Det blir ju som badhuset utan badbrallor.. hahaha

För att alla kanske inte har det? wink går att åka med vanliga dubbdäck också men det är inte lika kul smile

Bara dumdristigt i min mening man kan inte bromsa om nåt händer och ligger bara ivägen för alla med spikdäck.

Sen kanske man inte ska ligga 5 meter bakom bilen framför heller, utan köra med lite omdöme istället. Det är lättare att undvika olyckor genom att använda hjärnan än att enbart hävda isdäck är lösningen.

Något som även fungerar är att släppa förbi dem som ligger bakom och är snabbare, det är ju inte ens ett problem egentligen utan handlar om sunt förnuft.

Senast redigerat av MiWi (6 februari 2012)

TriBe
6 februari 2012 · 33 Inlägg

Finns det någon plogad bana ute på ekerö?

Wirree
6 februari 2012 · 96 Inlägg

Jag tycker att det gick bra på isen i Lindholmen både i lördags och söndags, inga större störningar så vitt jag kunde se.

Förstår dock de som kör med isdäck när de hamnar bakom en 740 med kassa däck och enhjulsspinn, men allt detta kan ju trots allt lösas genom sunt förnuft och samspel.

Jag körde en svart Audi S4 Kombi och om någon tycker att jag varit ivägen så kan ni väl PM'a mig, försökte dock hålla mig till kanten när isdäcks-killarna var i farten.

För övrigt så har jag lagt upp en del foton från lördagen på min facebook så vill ni ha dem kan jag skicka länken, orkar inte lägga upp dem här på garaget också.

loow Jävel
6 februari 2012 · 2 018 Inlägg

Wirree skrev:
Jag tycker att det gick bra på isen i Lindholmen både i lördags och söndags, inga större störningar så vitt jag kunde se.

Förstår dock de som kör med isdäck när de hamnar bakom en 740 med kassa däck och enhjulsspinn, men allt detta kan ju trots allt lösas genom sunt förnuft och samspel.

Jag körde en svart Audi S4 Kombi och om någon tycker att jag varit ivägen så kan ni väl PM'a mig, försökte dock hålla mig till kanten när isdäcks-killarna var i farten.

För övrigt så har jag lagt upp en del foton från lördagen på min facebook så vill ni ha dem kan jag skicka länken, orkar inte lägga upp dem här på garaget också.

Skicka gärna länken smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
TLO
6 februari 2012 · 1 062 Inlägg

Men lista här då vart att rallyproffsen här med isdäck kör, så vi övriga pöbeln som bara vill ut och ha kul och sladda lite vet vart vi får tillåtelse att finnas till någonstans?

"You Go, we go!"
MiWi
6 februari 2012 · 442 Inlägg

Sedan ska man nog vara glad att alla som kör på is inte använder seriösa isdåck då det äter otroligt mycket på isen.

Nu var jag ute och gick en del på isen i samband med att man hjälpte människor som kört av och i slutet på dagen var isen rätt trasig.

wadde Tryck och pys-åka
6 februari 2012 · 884 Inlägg

mmhm. Att kräva isdäck bara för att några få har dedikerade isräjser är lite som att kräva att alla ska ha drag-slicks så fort det vankas lite åkning på nån raka på sommartiden.

Miwi har för övrigt rätt. Om det är så hemskt att folk åker å sladdar in snö på banan så ta en titt på va spikdäck gör med isen.

Ingen ide att hålla på å ta denhär diskutionen här ens. Vi ska nog kunna samsas allihopa på sjön. Bara att turas om lite om det skulle vara trångt.
Våga prata med folk på plats istället för att domdera i efterhand "on ze internests"
Det går finfint att komma överens IRL också.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Bimmerman
6 februari 2012 · 217 Inlägg

MiWi skrev:
Sedan ska man nog vara glad att alla som kör på is inte använder seriösa isdåck då det äter otroligt mycket på isen.

Nu var jag ute och gick en del på isen i samband med att man hjälpte människor som kört av och i slutet på dagen var isen rätt trasig.

Det kan jag hålla med om, men de ger dessutom en bättre yta för oss utan, så till viss del ska vi tacka dem tongue

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
TriBe
6 februari 2012 · 33 Inlägg

En väg beskrivning till där ni körde så kommer jag förbi nästa helg smile

greendevil
7 februari 2012 · 4 Inlägg

Någon som vet om det finns någon sjö på södersidan av stockholm som håller att åka på ännu samt plogad smile

Svara i pm el här i tråden tack

Mvh

Audi S4 Avant "Förort Racing S4" (1994)
Wirree
7 februari 2012 · 96 Inlägg

Bimmerman skrev:

MiWi skrev:
Sedan ska man nog vara glad att alla som kör på is inte använder seriösa isdåck då det äter otroligt mycket på isen.

Nu var jag ute och gick en del på isen i samband med att man hjälpte människor som kört av och i slutet på dagen var isen rätt trasig.

Det kan jag hålla med om, men de ger dessutom en bättre yta för oss utan, så till viss del ska vi tacka dem tongue

Precis, utan isdäcken hade jag inte alls haft samma möjligheter till bättre körning som jag hade efter att dem varit ute och ruggat upp ytan. Visst sliter det en del på isen men det är knappast avgörande för hållbarheten i sin helhet.

M-jonsson
7 februari 2012 · 63 Inlägg

daniel_audi92 skrev:

M-jonsson skrev:
Fan va najs vart på ekerö håller ni hus, sugen på o rasta subban big_smile

Om du inte va med förra året så har du missat något! smile Vi håller till vid Nyckelby, Långtarmen heter sjön.

Då måste man ju komma förbi någon helg, hur ere med isen där då börjar den bli tjock. ska själv ut på tullingesjön o provborra lite överallt, har hört från pimplare o folk som brukar gå där att de börjar bli lite tjokt big_smile

Brän däck inte vänner.
Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
7 februari 2012 · 205 Inlägg

M-Jonsson>>  Som gammal folkraceåkare vet jag att Hacksjön vid Tullingeskogarna, mittimot gamla flygplatsen va ett hett ställe förr..nära Botkyrka motorstadion. Hur är det nuförtiden? Eller nån annan som vet?  /svanis

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
Gulo KEEP TO THE RIGHT IM BEHIND YOU!
7 februari 2012 · 51 Inlägg

På tal om däck körde förra året ute på ekerö med dubbfria däck och framhjulsdrift, körde snabbare än bilar med både dubb och fyrhjulsdrift det viktigaste är väll ändå att alla har kul och kanske lär sig något undertiden eller!?

KEEP TO THE RIGHT IM BEHIND YOU!
Come to the dark side we have cookies!
Volkswagen Multivan "Boombox" (2018)
Volkswagen Polo gti "Ginger Efter min mamma R.I.P" (2009)
nsa
7 februari 2012 · 73 Inlägg

Super_motard skrev:

MiWi skrev:
Ryktas om att det finns is kring Vallentuna som är körbar?

Nej!

Maruchinu skrev:

MiWi skrev:
Ryktas om att det finns is kring Vallentuna som är körbar?

Lindholmen, körts där hela veckan.

Absolute inte!
köra = betala
Och om man inte har isdäck får man hålla sig i vassen!!!!!!

Låter ju vettigt, folk utan isdäck blir ju bara i vägen för andra!!!

Toyota MR2 GT "2" (1993)
greendevil
7 februari 2012 · 4 Inlägg

Svana skrev:
M-Jonsson>>  Som gammal folkraceåkare vet jag att Hacksjön vid Tullingeskogarna, mittimot gamla flygplatsen va ett hett ställe förr..nära Botkyrka motorstadion. Hur är det nuförtiden? Eller nån annan som vet?  /svanis

Går tyvärr inte att åka där nu för tiden.. stora gropar samt stenar så vi inte ska kunna åka ner var för mkt klagomål på dom som hade stugor m.m i närheten förståligt när folk var ute mitt i natten med raka rör och körde.

Audi S4 Avant "Förort Racing S4" (1994)
aqulio
7 februari 2012 · 1 146 Inlägg

lite får dom tåla är ju bara vinter 1 gång om året smile

daniel_audi92
8 februari 2012 · 186 Inlägg

M-jonsson skrev:

daniel_audi92 skrev:

M-jonsson skrev:
Fan va najs vart på ekerö håller ni hus, sugen på o rasta subban big_smile

Om du inte va med förra året så har du missat något! smile Vi håller till vid Nyckelby, Långtarmen heter sjön.

Då måste man ju komma förbi någon helg, hur ere med isen där då börjar den bli tjock. ska själv ut på tullingesjön o provborra lite överallt, har hört från pimplare o folk som brukar gå där att de börjar bli lite tjokt big_smile

Isen där är var ca 17-18 cm tjock där igår fick jag höra så det kanske är 20 till helgen så det lär nog hålla wink Drar upp en tråd i helgen smile

MiWi
8 februari 2012 · 442 Inlägg

daniel_audi92 skrev:
Isen där är var ca 17-18 cm tjock där igår fick jag höra så det kanske är 20 till helgen så det lär nog hålla wink Drar upp en tråd i helgen smile

Det bästa är att vänta en helg till, annars lär isen vara slutkörd efter en dag.

hobbyapan
9 februari 2012 · 31 Inlägg

MiWi skrev:

daniel_audi92 skrev:
Isen där är var ca 17-18 cm tjock där igår fick jag höra så det kanske är 20 till helgen så det lär nog hålla wink Drar upp en tråd i helgen smile

Det bästa är att vänta en helg till, annars lär isen vara slutkörd efter en dag.

Ut och borra i helgen och verkligen kolla hur tjock isen är.

Är den under 20 så tycker jag helt klart att man väntar en helg till.

Att börja göra tråd och dra ut folk (med tanke på hur många som brukar komma) så röstar jag mer på att isen ska vara 25cm eller mer.

Vad är det för siffror som sitter vid sidan av vägen?
Jag anser att hastighetsskyltarna är dom blåa fyrkantiga...
Volvo 244 "APO eller Apan" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang