Fullutrustad 740 ?

marcussomfan
2 januari 2011 · 467 Inlägg

Hej ! Jag ska nu börja sökandet efter min 740.

Den ska ha elhissar, elspeglar & taklucka ( finns el-taklucka på 740) - helskinn, acc .


Är det GLT / GLE ? och villka årsmodeller?

Senast redigerat av marcussomfan (2 januari 2011)

Pendulum
2 januari 2011 · 1 298 Inlägg

Kompisen hade en 740 GLT 16 Valve.
Den hade eltaklucka, elhissar (fram & bak), elspeglar, AC, farthållare och yttertempmätare. Däremot inte helskinn.
Helskinn kan nog vara lite mer lotteri att de kan finnas på lite olika bilar oavsett GL, GLT, GLE. Däremot är det nog vanligare att hitta det på en GLT till exempel.
GLE har jag ingen större koll på mer än att de bilar jag sett har haft farthållare och yttertemp.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Funkiee Saab älskare!
2 januari 2011 · 4 597 Inlägg

GLE är ju exklusivt, men dock kan utrustningen variera något endå. Så du får inte stirra dig blind på det. På 740 tror jag GLT endast fanns med en 16v motor, fast de tidiga 740 kan dock haft en GLT motor på 8v.

Men GL, GLE och GLT, stirra dig inte blind på det. Dock kan du solla bort GL då de är riktigt basic. Men GLE och GLT brukar oftast vara välutrustade. Så varje bil kan ha olika utrustningsnivåer trotts GL/GLE eller GLT.

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
St0hl Inofficiell Alkoholkontrollant.
2 januari 2011 · 451 Inlägg

Vissa såldes även med "tillvalsutrustning".

Så som tidigare sade, stirra dig inte blind på det.

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
Nisse_R Maskinförare
2 januari 2011 · 287 Inlägg

Min 740 tic är fullt utrustad med el taklucka elhissar runt om elspeglar farthållare abs var rött skinn med rött innertak iden också.. Hade turen att hitta en bil som en volvo direktör köpte ny. Så det är nog ett ganska lotteri över vad bilarna är utrustad med.

Finns ju 740 gl som har det mesta också..

Så det är bara att söka vidare smile

Mvh Nisse

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 januari 2011 · 10 427 Inlägg

Väldigt snål utrustning på de flesta modellerna, så förvänta dig inte att någon modell har speciellt hög utrustningsnivå som standard tongue

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
twin_cam Smålänning
2 januari 2011 · 7 877 Inlägg

De som fanns i 740 va väll i stort sett allt som finns i en modern bil fast utan alla dataprylar.

Elhissar, AC, eltaklucka, centrallås, elspeglar med värme, elstolar, antispinn, dimljus, yttertempmätare med och utan halkvarning, voltmätare för batteriet, stereo med 4 högtalare, cd-växlare, innebelysning med fördröjning m.m...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 januari 2011 · 10 427 Inlägg

740 modellernas standardutrustning:
http://www.forumbilder.se/images/5b25200834717ffab.jpg
http://www.forumbilder.se/images/fd252008349469259.jpg
http://www.forumbilder.se/images/6f252008350575984.jpg

(Sista årsmodellerna är dock inte med)

Senast redigerat av steifan (2 januari 2011)

Pendulum
2 januari 2011 · 1 298 Inlägg

Mycket bra info steifan!
Fanns det några andra pakettillval förutom Black Line som man kan läsa om ovan till en vanlig GL?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
marcussomfan
2 januari 2011 · 467 Inlägg

Då förstår jag !

Tack !

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 januari 2011 · 10 427 Inlägg

chrillzter skrev:
Mycket bra info steifan!
Fanns det några andra pakettillval förutom Black Line som man kan läsa om ovan till en vanlig GL?

Nja, enligt denna Volvo-pdf:en ett SE-paket årsmodell 1992: http://www.volvocars.com/se/sales-servi … _90-98.pdf

Annars var det ju GLT eller GLE som gällde.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2011 · 13 744 Inlägg

allt hänger på vad man valde när bilen såldes ny

en Gl kan vara lika bra utrustad som en Turbo och en turbo kan vara lika outrustad som en GL


tex köpte polarn en 97:ans 945turbo
en sådan bil har som standard Elhissar elspeglar uppvärmda speglar
lackade stötar och trösklar halvskinn
polarns bil hade ej lackade kofongare ej elhissar eller elspeglar och inte ens halvskinn

med andra ord kunde man välja helt fritt

har sätt 740Gl från 86 med elhissar elspeglar osv
så man kan inte säga att varken den ena eller den andra har mer utrustning

min 88b glt 16v 745:a hade varken elhissar halvskinn elspeglar eller något sånt lull lull
dock taklucka om jag inte missminner mig totalt
när den såldes av mig hade den dock både halvskinn hissar elspeglar osv ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
pladd021 Orginal är för gubb jävlar :)
2 januari 2011 · 57 Inlägg

Vinterbilen jag krockade med var en 740 GL -87 . Den hade elhissar x4, AC , Helskinn , träpaneler och en massa annan extra utrusting smile

Orginal är för gubb jävlar ;)
Pim_Pim
2 januari 2011 ·

Riktigt bra länkar steifan.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
2 januari 2011 · 1 948 Inlägg

Sen finns det GL som har GLE-paket om man läser på blocket. Så det gäller att kolla noga på VV vad det är för motor i den.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 januari 2011 · 10 427 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Sen finns det GL som har GLE-paket om man läser på blocket. Så det gäller att kolla noga på VV vad det är för motor i den.

Finns med i listorna ovan, GLE from årsmodell 1989.

Zwudda Refined
2 januari 2011 · 1 770 Inlägg

BARRET skrev:
Klimatanläggning och färddator finns också

Färddator till 740? Har nog aldrig hört talas om det.
Finns möjlighet att utveckla det?

Zwudda Refined
2 januari 2011 · 1 770 Inlägg

Vad beträffande utrustning.
Vissa utrustningar slår ju ut andra utrustningar. Så det är ju även en tolkningsfråga/smaksak vad en "Fullutrustad" 740 är för något.

Som rent exempel:
Till instrumenthuset kunde man välja till yttertemp/oljetemp/oljetryck/voltmätare (Kanske fler som jag inte vet om)
MEN!! Det finns bara två platser att placera dessa på i instrumenthuset. Så det kan man ju ha i åtanke med.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2011 · 13 744 Inlägg

Zwudda skrev:

BARRET skrev:
Klimatanläggning och färddator finns också

Färddator till 740? Har nog aldrig hört talas om det.
Finns möjlighet att utveckla det?

det ska som sagt finnas men är VÄLDIGT ovanligt och jag har aldrig sätt någon sån irl

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang