2109
Sök

Hur kopplar man in en huvudbrytare , som dödar motorn och bryter all ström? (som rallybilar har)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#1
var ska man koppla in den , kopplar man den mellan elsystemet och batteriet så kommer generatorn driva motorn fortfarande , kopplar man den mellan generatorn och resten av systemet så kommer batteriet att driva motorn i ett tag , och en vanlig huvudströmbrytare, har 1 pol,
hur ska man koppla för att den ska bryta strömmen så att bilen dör på pricken och all el är avstängd?

den ska kopplas in i en "köra-skiten-ur" projekt

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 januari 2011
#2
Koppla den till jorden tongue



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#3
te_wik skrev:
Koppla den till jorden tongue



Mvh Tommy

men då kopplar man bara bort batteriet och generatorn kommer att hålla igång motorn
( just nu sitter de en enkel brytare som bryter jorden från batteriet och motorn går fortfarande)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Försöker iaf
12 819 Inlägg
612 Inlägg
2 januari 2011
#5
Med enpolig brytare blir det svårt. Enklast är att koppla generatorn till batteriet, och ha brytaren till att bryta strömmen mellan batteri/generator & övrigt elsystem. Så länge man inte försöker följa ett reglemente som även kräver bortkopplad generator.

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#6
te_wik skrev:
Är det en diesel?



Mvh Tommy

nope de är en 2 L bensin ( behöver inte vara laglig på något sätt)

http://www.youtube.com/watch?v=DATtk5ilfnA

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#7
G-sson skrev:
Med enpolig brytare blir det svårt. Enklast är att koppla generatorn till batteriet, och ha brytaren till att bryta strömmen mellan batteri/generator & övrigt elsystem. Så länge man inte försöker följa ett reglemente som även kräver bortkopplad generator.

hmm det skulle funka för mig men vill helst att den bryter allt , ( och då behöver man en 2 polig brytare)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

612 Inlägg
2 januari 2011
#8
offfroad skrev:
hmm det skulle funka för mig men vill helst att den bryter allt , ( och då behöver man en 2 polig brytare)

Eller så låter man ett relä bryta generatorn. Styrströmmen till relät tar man efter huvudbrytaren, så relät automatiskt slås av samtidigt som huvudbrytaren. Nackdelen är att det krävs ett ganska dyrt relä om det ska tåla strömmen det kan röra sig om. (Kanske bättre att göra tvärt om, h-brytaren till generatorn och relä till motorelen, men även där krävs ett kraftigt relä.)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#9
G-sson skrev:
offfroad skrev:
hmm det skulle funka för mig men vill helst att den bryter allt , ( och då behöver man en 2 polig brytare)

Eller så låter man ett relä bryta generatorn. Styrströmmen till relät tar man efter huvudbrytaren, så relät automatiskt slås av samtidigt som huvudbrytaren. Nackdelen är att det krävs ett ganska dyrt relä om det ska tåla strömmen det kan röra sig om. (Kanske bättre att göra tvärt om, h-brytaren till generatorn och relä till motorelen, men även där krävs ett kraftigt relä.)

ja de är en smart ide (en ställe säljer reläer som pallar av 70 ampere,) 2 st sådana reläer som bryter generatorn ska nog duga , reläerna 120kr st , kabel 3 m typ 200kr, kabelskor 50kr, tejp buntband 50kr , huvudbrytare 70kr
total 610 kr ...aj aj

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

612 Inlägg
2 januari 2011
#10
offfroad skrev:
total 610 kr ...aj aj

Vad kostar en flerpolig huvudbrytare?

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#11
G-sson skrev:
offfroad skrev:
total 610 kr ...aj aj

Vad kostar en flerpolig huvudbrytare?

jga hittar ingen dubbel någonstans , men hittar någon då för man ta värdet på en dubbelbrytare - en enkelbrytare och lägga till 4m kabel 250kr, kabelskor 50, tejp +buntband 20 kr,

så 220kr + den ökning i pris från en enkel till en flerpolig brytare


( här räknar jag bara priset på den "extra"polen i båda fall)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

612 Inlägg
3 januari 2011
#12
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-250-A/

Står att den ska vara tvåpolig, men vet inte om man ska lita helt på det. Går inte se att det finns så många anslutningar på den som det behövs...

10 287 Inlägg
3 januari 2011
#13
Sån här skall det vara:

http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorspor … 94/0/14928

Dvs en FIA godkänd brytare. Då blir det stopp i maskin. Separata reläer räknas inte som säkert.

Koppla:

http://www.reedx.net/landrover/mods/bat … ctions.jpg

Där kontaktpar no 1 sluts när man stänger av med nyckeln och
kontaktpar no 2 öppnar när man stänger av nyckeln

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök