4909
Sök

Geggig motorolja

272 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
hej!

kollat på en 15 år gammal bil idag, öppnade locket till motoroljan och tog fingret ner å drog runt mot kanten, oljan var rätt ordentligt "geggig" där. är detta tecken på slarv med oljebyte? kunde inte märka vatten i oljan lr olja i vattnet å inga luftbubblor i expansionskärlet när motorn är igång iaf så antar att toppackningen är hel?

är detta en stark anledning till att avstå?

mvh

P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 januari 2011
Känner man på kanter och grejer är det ganska naturligt att det är geggigt i en gammal motor, däremot om den färska oljan som pumpas runt är kletig är det ju mindre bra.

Men är motorn frisk som den är nu så borde det inte spela någon roll. Bara att köra hem bilen, tappa ur oljan medan den är varm, byta filter, ha i ny olja, köra 100mil, och byta olja och filter igen så ska det vara rent wink

272 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Känner man på kanter och grejer är det ganska naturligt att det är geggigt i en gammal motor, däremot om den färska oljan som pumpas runt är kletig är det ju mindre bra.

Men är motorn frisk som den är nu så borde det inte spela någon roll. Bara att köra hem bilen, tappa ur oljan medan den är varm, byta filter, ha i ny olja, köra 100mil, och byta olja och filter igen så ska det vara rent wink

okej vad bra, tack för svar smile jag jämförde nämligen med morsans 850 samma årsmodell, och där kändes det som nytt, fast det kanske beror på att jag har kört med den å då jävlar vispar de runt i motorn.. tongue

Smålänning
7 887 Inlägg
2 januari 2011
Kan vara något eller några missade oljebyten. Kolal ner i hålet med en lampa med, är det för brunt eller rent av snart är det troligne slarvat med servicen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

272 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Kan vara något eller några missade oljebyten. Kolal ner i hålet med en lampa med, är det för brunt eller rent av snart är det troligne slarvat med servicen.

okej ja det kan jag kolla, men vad mena du med " rent av snart "?

930 Inlägg
2 januari 2011
En bil som ofta går korta sträckor blir det lätt "Majonäs" i ventilkåpan. Det ser väldigt illa ut men en långkörning +5 mil så blir olja tillräckligt varm för att vattnet ska ånga bort.
Det behöver med andra ord inte vara ett stort problem.

Mats

P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 januari 2011
MT-Adam skrev:
twin_cam skrev:

Skulle kanske vara "rent av svart" ?

Smålänning
7 887 Inlägg
3 januari 2011
Bensinskallen skrev:
MT-Adam skrev:
twin_cam skrev:

Ja precis...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 januari 2011
Fast jag hade min topp av för 1500 mil sedan och den var prickfritt ren innan jag monterade dit den.
Efter 1500 mil (dags för smidd botten) med oljebyte var 500 mil (Mobil1 Syntet) var det trots allt ganska så svart under ventilkåpan så det är inget konstigt i att det blir skitigt/avlagringar.

Gegget är bara tecken på korta körningar och låter den friskt, ingen blandning av vatten/olja/bubblor i vattnet eller har konstig färg/illaluktande avgaser så lär det vara grönt!

Ta en sväng med den så det "jävlar vispar runt i motorn" som du utrycker det så borde man snart kunna avgöra hur maskinen mår smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 januari 2011
twin_cam skrev:
Bensinskallen skrev:
MT-Adam skrev:

Ja precis...

*Host*
Olja SKA bli svart i princip så fort du hällt i den i motorn. Det betyder att oljan funkar.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Smålänning
7 887 Inlägg
3 januari 2011
LeafBox skrev:
twin_cam skrev:
Bensinskallen skrev:

Ja precis...

*Host*
Olja SKA bli svart i princip så fort du hällt i den i motorn. Det betyder att oljan funkar.

Ja, men aluminiumet under ventilkåpan ska inte blivit missfärgat av oljan. Det ska vara vitt, inte brunt eller svart smile

huh?
10 427 Inlägg
3 januari 2011
LeafBox skrev:
twin_cam skrev:
Bensinskallen skrev:

Ja precis...

*Host*

Eller att motorn är skitig som f*n wink Mina oljor brukar bli lite mörkbruna efter c:a 500mil. tongue (ingen större skillnad mellan sorter)

272 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
bumpe skrev:
Fast jag hade min topp av för 1500 mil sedan och den var prickfritt ren innan jag monterade dit den.
Efter 1500 mil (dags för smidd botten) med oljebyte var 500 mil (Mobil1 Syntet) var det trots allt ganska så svart under ventilkåpan så det är inget konstigt i att det blir skitigt/avlagringar.

Gegget är bara tecken på korta körningar och låter den friskt, ingen blandning av vatten/olja/bubblor i vattnet eller har konstig färg/illaluktande avgaser så lär det vara grönt!

Ta en sväng med den så det "jävlar vispar runt i motorn" som du utrycker det så borde man snart kunna avgöra hur maskinen mår smile

alright smile

ja han sa att han mest körde korta sträckor med den.

japp haha tongue verkar bra i maskin förutom 2 grejer, det ena är här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p2561635
det andra är att den tickar ibland när den är varm. tycker inte den borde göra det på det sättet då, jag förstår om den är kall och den tickar en halv minut, men några sekunder av å till när den är varm är inget jag märkt av på föräldrarnas bilar iaf

Drive It Like You Hate It
335 Inlägg
3 januari 2011
MT-Adam skrev:
bumpe skrev:

alright smile

ja han sa att han mest körde korta sträckor med den.

japp haha tongue verkar bra i maskin förutom 2 grejer, det ena är här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p2561635
det andra är att den tickar ibland när den är varm. tycker inte den borde göra det på det sättet då, jag förstår om den är kall och den tickar en halv minut, men några sekunder av å till när den är varm är inget jag märkt av på föräldrarnas bilar iaf

Dags för oljebyte låter de som;)

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

Sök